ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.10.2007, 10:19
گزارش اولین کنگره جبهه ملی ایران- اروپا


گزارش اولین کنگره جبهه ملی ایران- اروپا، کنگره ورجاوند

از طرف هیئت رئیسه کنگره
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۶ ، 02 . اکتبر 2007
اولین کنگره جبهه ملی ایران- اروپا ، به نام کنگره ورجاوند ، در روزهای یکشنبه 30سپتامبر و دوشنبه اول اکتبر ۲۰۰۷ در شهر کلن- آلمان برگزار شد. در این دو روز، کنگره برنامه ای را که هیئت تدارک کنگره با صلاحدید شورایعالی موقت جبهه ملی ایران- اروپا پیش بینی و تهیه کرده بود با موفقیت به اجرا درآورد.
پس از انتخاب ریاست سنی کنگره ( آقایان محمودی و هوشمند) شاعر ملی و عضو افتخاری شورایعالی جبهه ملی ایران- اروپا نعمت میم آزرم، این "شاگرد دبستان مصدق" سخنرانی کرده و دو شعر زیبا و نغز را با صدای دلنشینش تقدیم کنگره کرد.
گزارش کار شورایعالی موقت نکته بعدی برنامه بود که توسط دبیر این شورا آقای محمود جعفری به اطلاع حضار در جلسه رسانیده شد و مورد تایید قرار گرفت.
سپس آقای محمودی چندین نفر از اعضای سازمان جوانان جبهه ملی ایران- اروپا را بجلو خواند و آنها را بعنوان پرچمداران فردای جنبش ملی ایران معرفی نمود.
نکته بعدی در دستور جلسه انتخاب هیئت رئیسه کنگره بود که به اتفاق آراء خانم آسمان مقدم و آقایان ارس، براتی و نظریان برگزیده شدند.
در این بخش از برنامه پیامهای رسیده به کنگره بترتیب خوانده شدند:
- پیام استاد ادیب برومند، رئیس شورایعالی جبهه ملی ایران
- پیام استاد داوود هرمیداس باوند، سخنگوی جبهه ملی ایران
- پیام مهندس کورش زعیم، مدیر روابط عمومی جبهه ملی ایران
- پیام حزب ملت ایران
- پیام آقای حسن لباسچی، نماینده جبهه ملی ایران در آمریکا
- پیام آقای ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران
- پیام آقای هرمز چمن آرا نماینده جبهه ملی ایران- امریکا
- پیام آقای بهرام مشیری ، مورخ و مجری یک برنامه پربیننده تلویزیونی از آمریکا
- پیام آقای مسعود فتحی ، نماینده اتحاد جمهوریخواهان ایران
و پیامهای دیگری که متاسفانه فرصت قرائت آنها بدست نیامد.

در بخش بعدی برنامه، به ترتیب آقایان مهندس حسن شریعتمداری(آلمان)، دکتر فرهنگ قاسمی(فرانسه)، دکتر خسرو قدیری(آمریکا)، آقای مهندس فرزاد بستجانی(آمریکا)، آقای مهندس قنبری(آمریکا)، آقای علی اصغر سلیمی کارشناس مدیریت اقتصادی(آلمان)، ناصر کاخساز وکیل دادگستری(آلمان) و آقای دکتر مهران براتی(آلمان) نظرات خود را درباره مسائل و مباحث تاریخی، اجتماعی و سیاسی بیان کردند که مورد توجه ویژه حضار در کنگره قرار گرفت.
پس از 90 دقیقه استراحت ، کنگره به امور تشکیلاتی خود پرداخت. نخست نظامنامه کنگره و سپس منشور جبهه ملی ایران- اروپا به بحث و رای مثبت اعضای حاضر در کنگره گذاشته شد.
در دومین نشست کنگره ، آیین نامه سازمان جوانان جبهه ملی ایران- اروپا و اساسنامه جبهه ملی ایران- اروپا به بحث و رایزنی گزارده شد که هر دو سند به تصویب کنگره رسید. لازم به تذکر است که تمامی اسناد نامبرده در کمیسیونهای مربوطه تهیه شده و آخرین پلنوم جبهه ملی ایران- اروپا در بلژیک روی آنها صحه گذاشته بود.
اکنون انتخاب 13 نفر از 25 عضو شورایعالی جبهه ملی ایران- اروپا در دستور کار کنگره قرارداشت. 12 عضو دیگر اعضای شورایعالی را سازمانهای عضو در جبهه ملی ایران- اروپا(سازمان جوانان جبهه ملی ایران- اروپا و سازمان جمهوری خواهان ملی ایران) هرکدام 2 نفر، واحدهای کشوری هرکدام یک نفر و 2 نفر از طرف شورایعالی جبهه ملی ایران، معرفی خواهند کرد.
برای اداره این گزینش ، کمیسیون ویژه ای انتخاب شد.20 نفر خود را نامزد عضویت در شورایعالی جبهه ملی ایران- اروپا کرده بودند.در گزینشی مخفی که از طرف کمیسیون مربوطه اداره میشد، افراد زیر، بترتیب الفبا، از طرف کنگره مستقیما به عضویت شورایعالی برگزیده شدند:
1- آقای کمال ارس (آلمان)
2- آقای کورش استکی (هلند)
3- آقای محمدرضا براتی (بلژیک)
4- آقای محمود جعفری (هلند)
5- آقای پیام طیب نژاد (قبرس)
6- آقای رضا عزیزی (آلمان)
7- آقای مهدی عمرانی (سوئد)
8- آقای فرزاد محمودی (بلژیک)
9- خانم آسمان مقدم (آلمان)
10- آقای ابراهیم مرادی (قبرس)
11- آقای آرسن نظریان (هلند)
12- آقای هوشنگ هوشمند (بلژیک)
13- آقای فرهاد یاسایی (آلمان)
گرچه نکته بعدی برنامه کنگره رایزنی درباره قطعنامه های آماده شده از طرف شورایعالی موقت جبهه ملی ایران- اروپا بود، ولی بنا بدرخواست میهمانان کنگره از آمریکا، کنگره تصمیم گرفت که تصویب قطعنامه ها را به عهده شورایعالی بگذارد.
هیئت رئیسه پیشنهاد کرد که بحثها معطوف به راهکارهایی باشد که ارتباط جبهه ملی ایران-اروپا وجبهه ملی ایران-آمریکا را کارآمدترسازد وبه اتخاذ خط مشی وهمکاری های هماهنگ وموثرکمک رساند.
ابتدا ازیکایک یاران امریکا دعوت شد که نظرات خودراابرازنمایند.
دوستان امریکا درکل راجع به ضرورت بردباری نسبت به یکدیگر، همداستانی وهمبستگی سخن گفتند . پیشنهادهای دیگری هم بود ازجمله استفاده ازرسانه های جمعی، به ویژه تلویزیون (خارج ازکشور) برای برقراری ارتباط وسیعتر با مردم داخل ایران . درادامه بحث مربوط به همبستگی، یاران امریکا به افراد واشخاص سابقه دارجبهه ملی که اکنون دراین کنگره حضورندارند، اشاره نموده و پیشنهاد کردند که جبهه ملی ایران- اروپا بهمراهی یاران آمریکایی درجهت حضورمجدد آنها درسازمان مادر اقدام وتلاش کند. ازطرف دوستان اروپایی توضیح داده شد که در ِجبهه ملی ایران – اروپا به روی همه باز است و یکایک آنها برای شرکت دراین کنگره دعوت شده اند . یاران امریکا (آقای قدیری) پیشنهاد کردند که کمیسیونی متشکل ازاعضای جبهه ملی ایران- اروپا و جبهه ملی ایران- آمریکا تشکیل وبازهم دراین راه تلاش گردد. قرارشد ، برای اینکه هیچ اقدامی برای گردهم آوردن همه آحاد و گروههایی که تحت نام جبهه ملی فعالیت دارند ناآزموده نماند، کمیسیو ن پیشنهادی تشکیل و تحت نظر شورایعالی جدیدالانتخاب جبهه ملی ایران- اروپا انجام وظیفه نماید.
پس از اتمام نشست کنگره با پخش سرود "ای ایران" ، اکثریت اعضای شورای عالی تا دیروقت تمامی قطعنامه های آماده شده را بررسی و اصلاح نمود و همه آنها را با اتفاق آرا به تصویب رساند


***************

پیام استاد ادیب برومند

ای گرامی کشور ایران به قربان تو جان
ای که از عشق تو دارم روح و تن شاد و جوان
عشق تو در دل مرا چون در کمین سر خیا
شور تو در سر مرا چون در کنون تن روان
مهرتو در خاطرم دردانه دان سر به مهر
یاد تو در سینه ام گسترده خوان دلستان

کنگره جبهه ملی ایران در اروپا در کلن
به این وسیله با کمال خوشوقتی تشکیل کنگره را به آن هم اندیشگان گرامی تبریک می گویم و مؤکداً سفارش می کنم که با کمال علاقه به حفظ حیثیت پنجاه و هشت ساله جبهه ملی که آبروی ایران است در جهت اعتلای این جبهه و پیشبرد هدفهای آزادیخواهانه و میهن پرستانه آن کوشش جدی مبذول فرمایید.
ادیب برومند
رییس شورای مرکزی و هیئت رهبری حبهه ملی ایران
تهران – 10 مهر 1386


***************

پیام دکتر باوند
به مناسبت کنگره جبهه ملی ایران در اروپا


درود گرم بر شما هم اندیشان، پویندگان راه مصدق و راه آزادی، طالبان و پی گیران آیین مردم سالاری و حقوق بشر. شمایی که در برگزاری این کنگره چاره جوی زیست سرافراز برای ایران و ایرانی هستید، بی شک آگاهید که اینک کشور ما به دلیل سوء تدبیر و مدیریت های جمعی انیرانی با نابسامانی ها، نارسایی ها و آشفتگی ها در زمینه های داخلی و خارجی توام با دغدغه و نگرانیهای روزافزون روبروست. چنانکه از دیدگاه برون مرزی در این روزها، استفاده از استراتژی سخت افزاری به عنوان یکی از بدیل های احتمالی علیه ایران از سوی مقامات برخی از دولتهای غربی مطرح و پیرامون آن بحث ها و اظهارنظرهای گوناگون در جریان است که بیش از پیش آینده کشور را با مخاطرات جدی مواجهه ساخته است. بدیهی است در چنین شرایطی بیش از هر زمان نیاز به وحدت، همبستگی و همدلی برای تشکل صفوف مبارزه و اتخاذ تدابیر صحیح برای برون رفت از وضع موجود می باشد.
بی تردید، شما متصفان به نام و نشان و ارزشهای والای جبهه ملی و پیشگامان تعالی و ترقی ایران، شایستگی خاص برای برنامه ریزی و چگونگی مدیریت آینده برخوردارید، و بهمین جهت، تصمیمات کنگره شما میبایست برای مردم ایران نوید دهنده راه نجات وفرجام بخش آینده ای مبتنی بر دموکراسی و حقوق بشر عاری از هرگونه تبعیضات، و در عین حال غنا دهنده خرده فرهنگها به منظور اعتلای هر چه بیشتر بستر فرهنگ مشترک تاریخی ایران زمین، همسو و همگام با ارزشهای مترقی جهان امروز باشد.

هرمیداس باوند
سخنگوی جبهه ملی ایران
10 مهر 1386


***************

پیام مهندس زعیم

به بهانه برگزاری کنگره جبهه ملی ایران در اروپا
مشاهده پیشرفت مستمر در راستای همبستگی و یکپارچگی سازمانی هموندان جبهه ملی ایران در اروپا، ما را که در ایران نشسته ایم خرسند و امیدوار می کند.
ضرورت همبستگی و سازماندهی جبهه ملی ایران در برونمرز، درشرایط کنونی کشورمان که در اثر آن، همه گروههای سیاسی غیرمردمسالار با بودجه های سنگین و فرمانبری مرکزی، خود را برای تقسیم غنایم آماده می کنند، بیش از پیش احساس می شود.
ما که بودجه ای جز اندک هایی که از جیب خودمان کمک می کنیم نداریم، ما که خود را وارث هیچ چیز مگر فرهنگ پرافتخار ایران زمین نمی دانیم، ما که انضباط شبه نظامی و اطاعت گرایی نداریم، ما که هیچ کشور بیگانه پشتیبانمان نیست، ما که در میان خودمان همگی در برابر فرصتهای سیاسی برابریم و بت سازی برایمان مردود است، ما که هدف سیاسیمان برپایی مردمسالاری و نه بازگشت به گذشته است و ما که هدف اقتصادی و اجتماعیمان برپایی سامانه های آزموده و پذیرفته شده جهانی و نه وابستگی به روشهای شکست خورده است، بیش از پیش نیاز به همدیگر داریم.
تنها نیاز ما همبستگی سازمانی است تا همبستگی آرمانی ما را استحکام بخشد. ما باید بتوانیم در همه چیز با هم شور کنیم، سلیقه های متفاوت از خودمان را تحمل کنیم و سن خود را اثبات حقانیت خود تلقی نکنیم. برخی از ما سالخوردگان چنان در گذشته افتخارآمیزمان خشکیده ایم که هنوز هویت خود را در آن گذشته زیبای مرده جستجو می کنیم. ما باید چرخش کنیم و رو به آینده بایستیم. ما نباید فراموش کنیم که چه مسئولیت بزرگی نسبت به نسل های پس از خودمان داریم. بهار زیبای گذشته ما را جوانان پاییز می بینند. بیایید در بهار آنان شریک باشیم.
ما باید بجای مرزبندی، آغوشمان برای جوانان باز باشد، راه را برای آنان هموار کنیم و نردبان ترقی آنان باشیم. ما باید دوش به دوش جوانان گام برداریم، نه بر دوش آنان. جوانان امروز از هوشمندی، آگاهی و دانش بسیار بیشتری برخوردارند که ما وقتی که جوان بودیم.
ما مبارزان راه آزادی، حقوق بشر و جمهوری مردمسالار باید توجه کنیم که ملت ایران نگاهش به ماست، زیرا امیدش به ماست و آینده اش با ماست. چشم انداز او را زیبا کنید.

کورش زعیم
10 مهر 1386 (30 سپتامبر 2007)


***************

پیام آقای حسن لباسچی

هم میهنان عزیز و گرامی
کنگره شما در زمانی برگزار میشود که خطرات عظیمی اصل تمامیت ارضی ایران را تهدید میکند.شما در اینجا گرد امده اید تا یکبار دیگر وفاداری خود را با آرمانهای ملت ایران و مکتب مصدق اعلام دارید.مصدق برای ملت ایران یعنی استقلال٬آزادی٬عدالت اجتماعی .یعنی فضیلت های انسانی.او مظهر آرمانهای ملت ایران ٬همبستگی و وحدت است.
وظیفه بسیار مهم ما در شرایط حاضر که عده ای مغرضانه ٬آگاهانه و سازمان یافته در صدد تخریب مصدق هستند و عده ای دیگر متاسفانه در مورد همگانی کردن او کوتاهی میکنند ٬این است که مصدق را بیش از پیش همگانی کنیم .او متعلق به تمام اقشار و طبقات اجتماعی با تمام گوناگونی و تفاوتهایشان میباشد.مصدق به تمام ملت ایران تعلق دارد وباید از این دید وزاویه به نقش مصدق نگاه کرد. رسالت شما بعنوان فعالین نهضت ملی ایران در این است که این پیام وحدت آفرین مصدق را به همه برسانید.او خواهان همبستگی ملی بود ٬نه جدایی.
این کنگره باید دارای دو پیام روشن باشد.نخست٬برای آنها که فکر وقصد تجزیه وجدایی و حمله نظامی دارند ٬باید بدانند که ملت بزگ ایران در هر شرایطی از استقلال وتمامیت ارضی کشور دفاع خواهد کرد وجبهه ملی به مثابه پیش قراول این نهضت ٬آنرا اصلی ترین وظیفه هر ایرانی میهن دوست میداند.پیام دوم خطاب به بر مسند قدرت نشستگان است که باید بدانند تمامیت ارضی کشور در گرو همبستگی ملی خواهد بود و این مهم میسر نخواهد بود مگر اینکه مردم ایران بتوانند آزادانه در تعیین سرنوشت و حق حاکمیت خود شرکت مستقیم داشته باشند.
به رای مردم احترام بگذارید ٬حق و حقوق انسانی ملت را پاس بدارید و به مردم اعتماد کنید ٬آنوقت خواهید دید که این ملت بزرگ وآزاده چگونه با چنگ و دندان و نثار جان از وجب به وجب خاک میهن پاسداری خواهد کرد.
از راه دور دستتان را میفشارم و برایتان آرزوی موفقیت دارم.

حسن لباسچی
سخنگوی سابق جبهه ملی ایران
10 مهر 1386 (30 سپتامبر 2007)


***************


پاینده ایران
ای آفریدگار پاک
ترا پرستش می کنم و از تو یاری می جویم

پیام حزب ملت ایران از درون میهن
به همایش شما هم میهنان


هم میهنان عزیز، باشندگان گرانسنگ, زنان و مردان، رهروان مصدق بزرگ !

سلام های گرم ما را، شما پاره های تن ملت بزرگمان همراه با درودهای بی کران به روان پاک تمامی جانباختگان بزرگ راه آزادی، استقلال، یگانگی و مردمسالاری ایران بپذیرید .
هم اندیشان ! اکنون که از درون میهن زخم خورده و دردمندمان به مناسبت همایش شما عزیزان دور از میهن پیامی پیشکشتان می کنیم . شادمانیم که امید، نهال همبستگی ملی در برون میهن پیرامون اندیشه های سترگ مصدق بزرگ رویش آغاز کند و چند دستگی ها پایان یابد .
دوستان ! ما در حزب ملت ایران بر این باوریم تا ظلم است، مبارزه هست، آنچه پر اهمیت است درس آموزی از شکست هاست تا با اندریافت آموزه های حکیمانه مصدق ً با چشمان باز مراقب خانه کهنسال خود باشیمً .
باشندگان گرانسنگ !
یاران شما در حزب ملت ایران با بیش از 60 سال مبارزه ی پر دوام به پیروی از رهبران راست قامت خود داریوش و پروانه فروهر تنها راه برون رفت از بن بست کنونی را همبستگی ملی برای برپائی سامانی مردم سالار به دور از هر گونه تبعیض قومی و جنسیتی، به دور از خشونتهای ملک و میهن بر باده می دانند .
آن زمان، آن همبستگی پیروزمند بر گرفته از اندیشه های مصدق در جبهه ملی تبلور یافت و پیروزمندانه از کوره تاریخ ایران به در آمد, چرا که او بر این باور بود که :
" جبهه ملی در بر گیرنده تمامی نیروها، احزاب، دستجات و اصنافی است که برای خود تشکیلاتی دارند وهدفی جز آزادی و استقلال ایران عزیز ندارند ."
از این رو جبهه ملی محل تجمع همه ایرانیانی است که به استقلال، آ زادی, سربلندی ایران می اندیشند و برای نجات میهن از استعمار، اختناق و استبداد به مبارزه متشکل خود ادامه دهند .
ضرورت چنین جبهه ای نیاز مبرم امروز میهن ماست . به خود آئیم، در غیراین صورت اختلاف و نفاق روزافزون و نابسامانی، چونان مغاکی بیش از پیش کام خواهد گشود و راه را بر هر +++ آرام خواهد بست و دار و ندار هستی ملی را در کام خود خواهد برد.
از تاریخ درس بگیریم، از اختلاف بپرهیزیم، از منیت ها بکاهیم، مرده باد ها و زنده باد ها و تهمت ها ما را به جایی نمی رساند. به یگانگی و زیست شرافتمندانه ی ملتمان در جهان بیاندیشیم که ملتمان دوران فضیلت سوزی را سپری می کند . به ویژه در شرایط حساس کنونی جهان و منطقه با دیپلماسی شعاری و واکنشی کاربدستان جمهوری اسلامی تمامیت ارضی کشورمان نیز از هر سو با خطر روبرو شده است, تنهایش نگذاریم, یکدل شویم و در راستای چنین ایجاد جبهه ی همبستگی ملی تا استقرار حکومتی مردم سالار به تلاش بر خیزیم .
عزیزان هشدارید ! آگاهی و همبستگی بیش از هر سلاحی کار ساز خواهد بود. بکوشیم این دو عنصر بنیادی را به دور از تعصب و خود محوری ها در متن مبارزات خود وارد کنیم، بکوشیم تا سازمانهای سیاسی و مدنی باورمند به ایران، آزادی، به مردم سالاری و عدالت اجتماعی در یک فرآیند سنجیده بر اساس رهنمودهای مصدق بزرگ هم داستان شوند تا یک بار دیگر آزادی به میهنمان باز گردد و عزیزان درون و برون یکدیگر را در آغوش بگیرند.


***************


قطعنامه سیاسی جبهه ملی ایران- اروپا
مصوب اولین کنگره جبهه ملی – اروپا، کنگره ورجاوند


28 سال پس از انقلاب بهمن 1357 و 3 سال پس از شکست قطعی جنبش دوم خرداد، جمهوری اسلامی در بحرانی ترین و خطرناکترین شرایط درونی و بین المللی خود قرارگرفته است. ناتوان از ارضای نیازمندیهای بنیادی اقتصادی و خواسته های مسلم شهروندی مردم ایران، حاکمیت ضد ملی ِ این نظام چاره ای جز دست آویختن به دیکتاتوری، سرکوب، شکنجه و حبس نمی بیند. با گسترش فقر، فساد و نا امنی، روز بروز بر نفرت مردم ایران از این رژیم افزوده میشود. گرچه اعتراضات و مقاومت متشکل دانشجویان، کارگران و دیگر لایه های اجتماعی مانند آموزگاران همواره قویتر میگردد ولی بیم آن میرود که در پیامد آشوبی کور و بزرگ، همراه با فروپاشی این نظام شیرازه و یکپارچگی کشور هم متلاشی گردد. سیاستهای ماجراجویانه این رژیم در منطقه و دربرابر اروپا و امریکا، ایران را در صحنه بین المللی به انزوای مرگ آوری کشانده، به منافع و مصالح کشور زیانهای فراوانی زده و به محافل جنگ افروز در امریکا و اسراییل امکان تهدید روزافزون کیان و تمامیت ارضی کشور را میدهد.
هموطنان:
هدف نهایی جبهه ملی ایران – اروپا ساختن جامعه ای مدنی برپایه احترام به کرامت وحیثیت انسان، حقوق شهروندی وآزادیهای فردی است. ما اصولا معتقدیم و تردیدی نداریم که تحول وگذراز رژیم ضدمردمی حاضر وایجاد فضای بازسیاسی باید حتی المقدور درشرایطی دورازخشونت وهرج ومرج وانتقامجویی صورت پذیرد، زیرا اِعمال خشونت به خشونت دامن می زند واگردربرهه ای با موضع گیری اصولی وقاطع نقطه ای پایانی بر این دوروتسلسل باطل ننهیم ،این امر همچنان ادامه خواهد داشت وحتی تغییر رژیم هم بدون تحولی اساسی درین راه وروش سنتی، چیزی به ارمغان نخواهد آورد.
جبهه ملی ایران – اروپا از ملت بیدارایران ، که بیست وهشت سال تمام این رژیم جهل وستم را تحمل کرده است، می خواهد که با مقاومت متشکل و نافرمانی مدنی، حاکمیت را به چالش بکشد. هیچ رژیمی بدون پشتیبانی، وحتی تایید ضمنی قاطبه مردم، قادر به حکمروایی طولانی برملتی نخواهد بود . دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی از هیچ منظری نماینده منتخب مردم ایران نیست. نظام حاکم ناقض حاکمیت ملت وحقوق بشر در ایران است. ما راه برون رفت از این شرایط بحرانی و خانمانسوز را برکناری نظام جمهوری اسلامی میدانیم. باید هر چه زودتر ولایت سیاسی فقها و دیگر اختیارات بدون مسئولیت لغو شود، نهاد دین از دولت و حکومت جدا شده و در گزینشی آزاد و دمکراتیک حاکمیت ملت تامین گردد. آینده ایران نه با کمکهای نیروهای نظامی بیگانه یا اپوزیسیون سازی بیگانگان، بلکه فقط با همدلی و اتحاد ایرانیان شکل گرفته و ضامن پیروزی پایدار برای مردم ایران خواهد بود.
در شرایط و اوضاع کنونی ایران، اتفاق و همکاری میان نیروهای ملی و دمکرات اپوزیسیون اهمیت بسزایی دارد. جبهه ملی ایران – اروپا تمامی نیروهای دمکرات را فرامی خواند تا با احساس مسئولیت دراین برهه حساس تاریخی و با وجود اختلافات موجود به مسئولیت انسانی و ملی خود عمل کرده و در همسویی مبارزات خود برای برکناری رژیم ولایت فقیه کنونی بکوشند. ما معتقدیم که میتوانیم با برجسته ساختن خواستها و اهداف مشترک زیر در راه آزادی، استقلال، عدالت اجتماعی و سربلندی میهنمان گامهای موثری برداریم:
1- آزادی همه زندانیان سیاسی وعقیدتی
2- آزادی مطبوعات و اجتماعات
2- - جدایی دین از دولت و حکومت
3- استقرار حاکمیت ملت از طریق انتخابات آزاد
4- حفظ بی کم و کاست تمامیت ارضی ایران و اتحاد دیرینه اقوام ایرانی
5- حفظ استقلال کشور، منافع و مصالح ملی از طریق اتخاذ یک سیاست سنجیده وعاقلانه خارجی
ودفع خطر جنگ، تجزیه و نابودی ایران
6- زدودن بیعدالتیهای اقتصادی، اجتماعی و ایجاد دولت رفاه اجتماعی
جبهه ملی ایران – اروپا براین نظراست که باید مبارزات مشترک ویکپارچه ای را با یکدیگر سازماندهی کنیم. کوشش سنجیده و هماهنگ ما میتواند در شرایط کنونی بین المللی رژیم جمهوی اسلامی را گام بگام وادار به عقب نشینی بنماید. موفقیت دراینکار به معنای آغاز عقب نشینی های دیگری ازجانب رژیم خواهد بود که نهایتا میتواند منتهی به تغییر اساسی جوسیاسی کشور، ایجاد نهادهای مردمی ودموکراتیک و جابجایی قدرت گردد .
زنده باد آزادی
پاینده ایران


***************

قطعنامه درباره امنیت ملی کشور و بحران "انرژی هسته ای"
مصوب اولین کنگره جبهه ملی – اروپا، کنگره ورجاوند


حاکميت جمهوری اسلامی با سیاستهای ماجراجویانه و نابخردانه خود در منطقه خاورمیانه و در امر بهره گیره صلح آمیز از تکنولوژی هسته ای، به محافل جنگ افروز در امریکا و اسرائیل فرصت داده است که امنیت ملی، تمامیت ارضی و شیرازه کشور را به مخاطره بیاندازند. این حاکميت باید بپذيرد که امنيت ملی بدون مشارکت آحاد جامعه در امور کشوری ممکن نمی شود. حکومت و قدرتی که شهروندان خود را از تصميم گيری آزاد در امر قانونگذاری، حکومت و اداره جامعه حذف میکند و در التهاب مداوم سياسی به سر می برد، قدرت ملی ندارد و در مقابل تهديدات خارجی آسيب پذير است. امنيت ملی از درون هر کشور آغاز می شود و اقدامات حکومت در رابطه با سياست خارجی تنها زمانی قابليت حمايت ملی می يابند که حکومت از مشروعيت و مقبوليت مردمی برخوردار باشد و اين حاصل نخواهد شد، مگر با آزادی های سياسی و اجتماعی، پذيرش تنوع و تساهل قومی، فرهنگی و مذهبی و توانمندی های اقتصادی، صنعتی و علمی. ما اين حکومت را نمی پذيريم، ولی در مبارزه برای برقراری نظام و حکومت دلخواه خود نابودی کشورمان و حضور نيروهای خارجی در ايران را نیز پذيرا نخواهيم شد. ما از مسئولين قدرت در جمهوری اسلامی ايران می خواهيم، تا دير نشده اداره امور کشور و سياست خارجی را به کسانی بسپارند که به واقعيت ها و آسيب پذيری های ايران آگاهند و با توجه به مسوولیت سنگین ايران به عنوان يکی از قدرتمندترين نيروهای منطقه گفتمان درست و سازنده ای را با همسايگان و کشورهای منطقه و جامعه جهانی آغاز نمایند.
هموطنان، جبهه ملی ایران- اروپا بر این باور است و پیشنهاد میکند که:
1. دولت ايران باید با تاکيد بر حق غير قابل انکار خود در راستای ماده چهار پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌ای و در تطابق با تعهدات بين‌الملليش برای استفاده صلح آميز از انرژی هسته ای، به منظور ارتقای روابط و همکاری با شورای امنيت و ايجاد اعتماد بين‌المللی به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌ای خود، تا اطلاع ثانوی فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم و بازفرآوری آن را در تمامی نيروگاههای موجود متوقف کند.
2. دولت ايران باید از پيشنهاد اعضای دائمی شورای امنيت و آلمان در جهت حمايت فعال از ساخت رآكتورهای جديد آب سبك در ايران از طريق پروژه‌های مشترك در چارچوب آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و مطابق با منشور آن استقبال کرده و متقابلا از شورای امنيت می خواهد که با تعليق گفتگو درباره پرونده ايران در شورای امنيت موافقت کند.
3. ايران باید پاسخگويی به همه مسائل باقيمانده و نگرانی‌های ديگر بين‌المللی را از طريق همكاری كامل با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی متعهد شود و اجرای پروتکل الحاقی را از سرگيرد.
4. دولت های ايران و آمريکا باید در کوتاه ترين مدت ممکن و بدون قيد وشرط مذاکرات دوجانبه خود را برای حل اختلاف های سياسی و حقوقی آغاز کنند. دولت آمريکا متعهد شود که برای استرداد دارايی های ضبط شده ايران در آمريکا و ديگر کشورها اقدامات لازم را انجام دهد.
5. شورای امنيت انجام مصوبات تحريمی خود را برای مدت تعليق گفتگو در باره پرونده اتمی ايران راکد می گذارد. اتحاديه اروپا به کشورهای عضو خود توصيه کند که پروژه های مسکوت مانده کمپانی های مشارکت کننده برای گسترش و مدرنيزه كردن بخش گاز و نفت ايران و همكاری فنی و علمی در فناوری‌های پيشرفته و توسعه زيرساخت‌های انرژی ايران شامل احداث خط لوله و انرژی‌های قابل بازيافت را از سرگيرند. اتحاديه اروپا از پيوستن ايران به سازمان‌های بين‌المللی و ايجاد چارچوبی برای افزایش سرمايه‌گذاری مستقيم و تجارت با ايران حمايت کند.
6. از شورای امنيت سازمان ملل متحد خواسته میشود، مانع هرگونه اقداماتی گردد که میتواند به تماميت ارضی و حاکميت ملی ايران آسيب برساند.
7. از شورای امنيت و دبيرکل سازمان ملل متحد تقاضا میشود، به منظور ارتقای تفاهم و همکاری منطقه ای در زمينه مسائل امنيتی و صلح خاورميانه و خليج فارس اجتماع منطقه ای بين دولتی و ديگر کشورهای ذينفع را با هدف مسئوليت پذيری مشترک اين کشورها و تصويب معاهدات لازم الرعایه فرا خواند 8. شورای امنيت باید خواست ايجاد خاورميانه ای عاری از تسليحات کشتار جمعی (اتمی، شيميايی و باکتريولوژيک) و مسدودکردن راههای انتقال آن (کمپانی های خارجی و نهادهای ملی) در خاورميانه را مورد حمايت قرارداده و تمامی اطلاعات مستند در مورد وجود اين سلاح ها در همه کشورهای خاورميانه را به اطلاع افکار عمومی جهان برساند.


***************

قطعنامه درباره ی موقعیت زنان ایران

جنبش آزادی خواهی و برابرطلبی زنان ایرانی از آغاز تکوین خود آماج حملات قشرهای مذهبی ، مرتجع و مردسالار جامعه قرار گرفته است. رژیم جمهوری اسلامی که تبلور این نیروهاست از نخستین روزهای حاکمیت خود به سرکوب شدید و همه جانبه ی این جنبش پرداخته است.
فرودستی زنان در جامعه ی مردسالار ایران ، تعرض مداوم حکومت به حقوق انسانی، مدنی، اجتماعی و سیاسی زنان از طریق اعمال قوانین زن ستیز از یک سو راه تعرض وستم دولتی، حکومتی و اجتماعی بر زنان ایرانی را هموار کرده و از سوی دیگر روابط مردسالاری و ستم مضاعف را در هسته ی خانواده و واحدهای خرد اجتماع تشدید کرده است.
امروزه گفتمان غالب در جنبش اجتماعی سیاسی ایرانیان دمکراسی خواهی است ودمکراسی هیچگونه تقدم جنسی را در هیچ حیطه ای برنمی تابد و در فرهنگ دمکراسی حقوق انسانی از یکدیگر تفکیک ناپذیرند. به همین روی ضروری است که هر نیروی دمکرات و ترقی خواه یکی از کانون های اصلی مبارزاتی و سیاسی خود را معطوف به زنان کند و رفع تبعیض از زنان، برقراری حقوق برابر زن و مرد، جلوگیری از استثمار جنسی ( با توسل به حربه ی مذهب از جمله تعدد زوجات و ازدواج موقت) را در دستور کار خود قرار دهد. دستیابی به این اهداف جز از طریق مبارزه برای برپایی دمکراسی، حکومت قانون و جدایی دین از سیاست و پایبندی به منشور حقوق بشر امکان پذیر نیست. تنها بر این پایه کسب حقوق زنان و در پیرو آن بهبود حقوق کودکان و نو جوانان و بر پایی روابط دمکراتیک در خانواده میسر خواهد بود.

جبهه ملی ایران-اروپا عمیقا بر این باور است که راه آزادی و دمکراسی ایران بدون احقاق حقوق زنان ایرانی و اعتلای امنیت اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی برای زنان امکان پذیر نیست.
راهکارهای جبهه ملی ایران-اروپا برای پیشبرد اهداف مذکور از این قرار است:
- مبارزه با ساختارهای فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی که ریشه در واپسگرایی مذهبی و اصل ولایت فقیه دارند؛ مرز بندی واضح و روشن با سیستم ایدئولوژیک ولایت فقیه و کوشش برای برپایی سکولاریسم.
- مبارزه برای لغو حکم سنگسار و اعدام (چه بر اساس قصاص و چه طبق دیگر موازین شرعی- سیاسی) به عنوان شیوه ای غیر انسانی و قرون وسطائی که اولین و اصلی ترین قربانیان آن زنان می باشند.
- پذیرفتن و ارج نهادن به زن به عنوان یک انسان کامل و حق مسلم او برای دریافت امنیت و حقوق انسانی ، اجتماعی و سیاسی ، جدا از مسئولیت ها ، وظایف و نقش های او در خانواده و اجتماع . ارزش یابی زن بر اساس نقش های او در خانواده و تا کید بر وظایف او در تربیت و پرورش کودکان این خطر بزرگ را در بر دارد که احقاق حقوق زن معطوف به وظایف او گردد و مناسبات مرد سالارانه را تشدید کند.

جبهه ملی ایران-اروپا مبارزه برای کسب حقوق زنان ایرانی وایجاد امنیت اجتماعی آنان را بر پایه شیوه های زیر آغاز میکند:
1- سازماندهی جلسات به منظور شناساندن شرایط زنان ایرانی به مردم و سیاستمداران کشورهای میزبان
2- برقراری ارتباط با جنبش زنان ایران در داخل و خارج از کشور
3- مبارزه برای پیوشتن ایران به کنوانسیون بین المللی رفع تبعیض از زنان
4- به چالش کشاندن دیدگاه های جنسیت زده و مسلط بر زندگی اجتماعی ومناسبات مرد سالارانه به عنوان چارچوب های غالب در اجتماع.


***************

قطعنامه درباره وضعیت زحمتکشان و مبارزات آنها
مصوب اولین کنگره جبهه ملی – اروپا، کنگره ورجاوند


بارسنگین اوضاع بسیار وخیم اقتصادی ایران بیش از همه بر شانه های زحمتکشان و کارمندان ایرانی فشار می آورد. سیاستهای اقتصادی و خارجی دولتی که میخواست پول نفت را بر سر سفره فقرا بیاورد، منجر به گرانی سرسام آور ِمایحتاج اولیه، بویژه برای طبقات زحمتکش کشور گردیده است. فقر، بیکاری و تورم شدت بی سابقه ای یافته است. طبق آمار رسمی خودِ دولت، میلیون ها تن از زحمتکشان و خانواده هایشان در زیر خطِ فقر قرار دارند. زحمتکشان بسیاری مجبورند برای گرفتن دستمزد و حقوق ناچیزشان که اغلب از رقم رسمی خط فقر هم کمتر است ماه ها منتظر مانده و گرسنگی بکشند. گزارشهای مبارزات کارگران و کارمندان در سراسر ایران برای دریافت دستمزدهای عقب افتاده شان همواره در بیشتر روزنامه ها منعکس میگردد. "خصوصی سازی" تاسیسات دولتی عملا به بیکاری و قطع امرارمعاش هزاران کارگر و کارمند منتهی میشود. در چنین شرایط طاقت فرسایی زحمتکشان ایران از ابتدایی ترین حق شهروندی خود برای تشکیل اتحادیه و سندیکا جهت دفاع و اِعمال حقوق مسلم خود نیز محرومند. درحال حاظر از کوششهای کارگران شرکت واحد، کارگران نانوا و معلمین برای تشکیل و برسمیت شناخته شدن سازمانهای صنفی مربوطه بشدت جلوگیری میشود و فعالین آنها دستگیرشده و آزار و شکنجه و با اتهامات سیاسی زندانی میشوند. براستی که تحت شرایط اجتماعی- سیاسی که حاکمیت جمهوری اسلامی ایجاد کرده است هر مبارزه ابتدایی صنفی عملا به یک مبارزه سیاسی ضد نظام تبدل میشود و مبارزات صنفی زحمتکشان بخشی از مبارزه ملی و دمکراتیک همه ملت ایران میگردد.
جبهه ملی ایران- اروپا پشتیبانی خود را از مبارزات زحمتکشان ایران و خواستهای بحق آنها بشرح زیر اعلام میدارد:
- آزادی بی قید و شرط فعالین کارگران، معلمان و دیگر زحمتکشان دستگیر شده.
- آزادی تشکیل اتحادیه و سندیکا و برسمیت شناختن آنها بعنوان مراجع نمایندگی کارگران و کارمندان.
- لغو قراردادهای باصطلاح موقت و دیگر قراردادهایی که حتی در چهارچوب قوانین جمهوری اسلامی مجاز نیستند(مانند قراردادهای سفید).
- پایان دادن به تبعیضات جنسی در تعیین دستمزد.
- جلوگیری از کار کودکان و کمک به خانواده هایی که بناچار کودکانشان را بکار وامیدارند.
- ایجاد اشتغال مفید برای ملیونها بیکار.


***************

قطعنامه جوانان

نسل جوان بیش از نیمی از مردم ایران را دربرمیگیرد. تجارب اجتماعی بخشهایی از این نسل که خود شرکت فعال در انقلاب 57 داشت، چیزی جز محدودیت، سرکوب، جنگ و قشریگری از سوی حاکمان جمهوری اسلامی نبوده است. نسلی که در نوجوانی پا به دوران پس از انقلاب گذاشت، در مدرسه با آموزش اید ئولوژیک و تفتیش عقاید مسئولین امور تربیتی مواجه شد. ارزشهای مکتبی حاکم بر جامعه محدودیتهایی ایجاد کرد که مانع انتخاب آزاد جوانان در زمینه ی تفکر، تحصیل و اشتغال شد و هنوز هم می شود. اگر جوانی قصد ادامه تحصیل دارد می بایست از فیلتر گزینش عقیدتی و سهمیه بندی های تبعیض آمیز عبور کند و اگر قصد اشتغال داشته باشد با مانع گزینشهای اداری و یا بیکاری روبرومی شود.
درحالیکه بخشی از جوانان برای خود هیچگونه چشم انداز روشنی نمی بیند و برای فرار از بیکاری و دیگر مشکلات نا امید کننده رو به اعتیاد و فساد آورده است ویا پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی جذب بازار کار بین المللی گشته است، بخش دیگری در برابر تناقضات و ناهنجاری های موجود در جامعه، به فعالیتهای صنفی وسیاسی روی آورده و در ادامه سنت جنبش دانشجویی، در گسترش فرهنگ آزادیخواهی، مبارزه و مقاومت در برابر استبداد جمهوری اسلامی نقش پویایی بعهده گرفته است.
علیرغم کوشش های حاکمیت برای به خدمت گرفتن بخشی از جنبش دانشجویی، این جنبش پس از قیام دانشجویی 18 تیر از حاکمیت فاصله گرفت و با خواست مشخص استقرار آزادی و نابودی استبداد جان تازه ای به کالبد جنبش همگانی ضد استبدادی دمید و مرزهای خود را با اصلاحات سترون و شکست خورده ی حکومتی مشخص کرد. واکنش حاکمیت به فریاد آزادی خواهی دانشجویان اعمال خشونت عریان ، محروم نمودن دانشجویان از تحصیل و" ستاره دار کردن" آنان، زندان ، شکنجه و قتل دانشجویان در بند بوده و می باشد.

جبهه ی ملی ایران – اروپا عمیقا بر این باور است که امنیت اجتماعی و رشد شخصیتی نسل جوان به عنوان سازندگان ایران فردا از اهمیتی ویژه برخوردار است. از این روی ایجاد امکانات زیر را برای نسل جوان ضروری می داند:

- آموزش و پرورش غیر مذهبی و غیر مسلکی در جهت رشد شخصیت فردی مستقل بر پایه ی هویت ملی
- ایجاد امکانات فرهنگی ، تفریحی و ورزشی به منظور بار آوردن نسلی پرنشاط ، سرزنده و تندرست
- ارایه ی راه حل های علمی و کارشناسانه برای مبارزه ی همه جانبه با معضل اعتیاد در جامعه
- ایجاد امکانات بالینی برای بازپروری انبوه معتادان
- ارایه ی امکانات آموزش عالی بر پایه ی استعدادهای فردی ، به دور از باورهای مذهبی وسیاسی و به دورازهرگونه تبعیض
- برچیده شدن تمامی نهادهای امنیتی سرکوبگر و اید ئولوژیک در کلیه ی مراکز آموزشی و دانشگاهی
- انحلال شورای انقلاب فرهنگی
- آزادی دانشجویان در تشکیل نهادهای صنفی ، مدنی وسیاسی
- حذف سانسور از کتاب و نشریات و بر چیدن محدودیت های اینترنتی جهت تبادل آزاد افکار و اطلاعات
- استقلال دانشگاه ها در انتخاب هییت علمی و مدیریت دانشگاه
- ایجاد امکانات صنفی برای دانشجویان از جمله بهبود اوضاع خوابگاه ها و کمک های موثر به دانشجویان نیازمند