ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 26.09.2007, 6:47
پايان حضور توتال در پارس جنوبى


آفتاب: مديرعامل شركت توتال فرانسه اعلام كرد به‌دليل مشكلات موجود در مذاكرات با شركت‌ملى نفت ايران، پروژه پارس ال.ان.جى به بن‌بست رسيده است . اين درحالى است كه اين پروژه چند ميليارد دلارى مى‌تواند به تدريج به توليد سالانه ۱۰ ميليون تن ال.ان.جى از منطقه پارس جنوبى دست پيدا كند.

كريستف دومارژرى ـ مدير اجرايى توتال ـ اعلام كرد كه پروژه گاز مايع ايران به بن‌بست رسيده است، ولى مطمئن است كه ديگر پروژه‌ها به اين شركت اجازه مى‌دهد حضور خود را در منطقه حفظ كند.

مدير توتال بالاخره پس از كش‌وقوس‌هاى فراوان تصريح كرد: به‌دليل مشكلات موجود در مذاكرات با شركت‌ملى نفت ايران، پروژه پارس ال.ان.جى به بن‌بست رسيده است.

اين درحالى است كه اين پروژه چند ميليارد دلارى مى‌تواند به تدريج به توليد سالانه ۱۰ ميليون تن ال.ان.جى از منطقه پارس جنوبى دست پيدا كند.

دومارژرى در كنفرانسى در لندن تاكيد كرد: فشار دولت فرانسه به توتال براى منع فعاليت در ايران هيچ تاثيرى بر مذاكرات نداشته است، چرا كه هنوز قراردادى براى امضا وجود نداشته است.

مديرعامل توتال كه شركتش زمان زيادى را براى مذاكرات اين پروژه از دست داده‌ است، در ادامه عنوان كرد كه حتى اگر پيش‌نويس قرارداد آماده مى‌شد، او پيش از امضاى قرارداد پروژه با احتياط فكر مى‌كرد !

اين درحالى است كه وزير امور خارجه فرانسه پيش‌تر از درخواست دولت اين كشور از شركت‌هاى توتال و گازدوفرانس براى سرمايه‌گذارى نكردن در ايران خبر داده بود.

برنار كوشنه ـ وزير امور خارجه فرانسه ـ اعلام كرده بود كه از شركت‌هاى بزرگ فرانسوى خواسته شده تا با ايران وارد معاملات تجارى نشوند و افزود كه به چند شركت بزرگ گفته شده است از ورود به مناقصه‌هاى اعلام شده توسط ايران خوددارى كنند!

وى در گفت‌وگو با شبكه راديو تلويزيونى فرانسه عنوان كرده بود كه فرانسه خواستار آن است تا اتحاديه اروپا محدويت‌هايى را عليه ايران براى وادار كردن اين كشور به اجراى قطعنامه هاى شوراى امنيت وضع كند كه اين‌ها غير از محدوديت‌هايى خواهند بود كه تاكنون توسط اين شورا وضع شده‌اند.

كوشنه گفت از شركت‌هايى همچون توتال خواسته شده تا با ايران قراردادهاى جديدى عقد نكنند؛ دولت فرانسه اين شركت ها را از معامله با ايران منع نكرده، اما به آنها توصيه كرده كه از اين كار خوددارى كنند.

اين در حالى است كه ژان مارك هوسانسكى - قائم مقام شركت توتال در بخش ال.ان.جى - تاكيد كرده كه با وجود فشارهاى دولت فرانسه براى توقف فعاليت در ايران، توتال همچنان درحال بررسى اجرايى بودن پروژه چند ميليادر دلارى گازى خود در اين كشور است.

شركت توتال فرانسه در حالى مذاكرات طولانى با ايران بر سر پروژه ال‌ان‌جى داشته است كه قرارداد اوليه در سال ۲۰۰۴ امضا شد و قراربود فعاليت توتال در اين پروژه از سال ۲۰۰۹ آغاز شود، اما مذاكرات بر سر قيمت بسيار به‌طول انجاميد.

مدير روابط عمومى نمايندگى توتال در ايران از به نتيجه نرسيدن مذاكرات توتال با ايران اظهار بى‌اطلاعى كرده و هرگونه اظهار نظر در اين خصوص را به بعد موكول كرد.