ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 25.09.2007, 8:46
«احمدی‌نژاد، یک دیکتاتور ظالم و کوته فکر»

سایت فردا: به گزارش سرویس بین الملل « فردا »، بعد از ورود محمود احمدی نژاد، به آمفی تئاتر دانشگاه کلمبیا، رئیس این دانشگاه « لئو بولینگر » به ایراد سخنرانی و بیان شرایط پرسش و پاسخ پرداخت .

بنابر این گزارش، وی خطاب به احمدی نژاد گفت : دولت شما در هفته گذشه، دکتر هاله اسفندیاری، نازی عظیما و کیان تاج‌بخش که دکتری این دانشگاه را دارد، آزاد کرد اما این امر در حالی است که تاج بخش نمی‌تواند از کشور خارج شود، من از شما می‌خواهم که به این شخص، اجازه خروج از کشور دهید.

این سخن رئیس دانشگاه کلمبیا، با تشویق حضار مواجه شد.

« بولینگر» همچنین از وضعیت حقوق بشر در ایران صحبت نیز صحبت کرد.

بنابراین گزاش، رئیس دانشگاه کلمبیا خطاب به احمدی نژاد گفت : شما مشخصات یک دیکتاتور ظالم و کوته فکر را دارید. شما کارهای مسخره و ظالمانه ای می کنید. چرا زنان، بهایی ها و هم جنس گرایان در ایران تحت فشارند؟ چرا افرادی مانند اکبر گنجی تحت فشارند؟

رئیس دانشگاه کلمبیا در ادامه سخنان خود اظهار داشت: حضور شما در اینجا، شما را مانند مسخره‌ها می‌کند. شما باید در مورد اظهارات خود درباره هولوکاست، اسرائیل و ... پاسخ دهید. هولوکاست، مستندترین و واقعی‌ترین واقعه تاریخ است.»

در ادامه نوبت به سخنرانی احمدی نژاد رسید.

احمدی نژاد در ابتدای سخنان خود گفت: « من از فردی که (رئیس دانشگاه کلمبیا) بیانیه‌ای برای معرفی من را خواند، گله دارم. این بیانیه سیاسی بود. از نظر من مشکل ندارد، اما معمولا برای دعوت از سخنرانان به معرفی از آنان می پردازند نه اینکه به آنها توهین کنند. اما به نظرم شما تحت تاثیر رسانه‌ها و سیاستمداران قرار گرفتید و این ادعاها را نمودید که کاملا غلط بودند. برخورد شما در این مقدمه، غیر دوستانه بود. شما شعور حضار و هم چنین اطلاعات را نادیده گرفتید و توهین کردید. جالب است که خود شما آمریکایی ها، شنود می کنید، کنترل می کنید. تهدید می کنید.»

این سخن نیز با استقبال حضار مواجه شد.

احمدی نژاد در ادامه سخنان خود دو سئوال مطرح کرد و خطاب به حضار گفت: مانند هر دانشگاهی ساکت نخواهم شد و از شما می‌خواهم پاسخ دهید.

احمدی نژاد از دانشجویان حاضر پرسید :« اگر هولوکاست واقعی است، چرا یک تحقیق مدون درباره آن نشده است؟ چرا محققینی که می خواهند از منظر های مختلفی این مسئله را بررسی کنند به زندان می روند؟ این اتفاق در اروپا افتاده است، چرا فلسطینیان باید جور آن را بکشند؟»

سئوال دیگر احمدی نژاد درباره مسئله هسته‌ای بود. وی از دانشجویان پرسید: « ما مدتهاست که عضو آژانس هستیم. مقررات آژانس اذعان می دارند که ما حق دسترسی به انرژی صلح آمیز هسته ای را داریم. بیشترین حجم بازرسی های آژانس برای ما انجام شده است، گزارش ها هم می گویند که ما انحراف نداشته ایم.به ما می گوید که سوخت هسته ای می دهید، در حالی که به قطعات هواپیما نمی دهید. خودتان تصمیم بگیرید که آیا ما درست می گوییم یا نه؟»

در این لحظه، رئیس جلسه به احمدی نژاد گفت که وقت شما تمام شده است، احمدی نژاد گفت: One minute (یک دقیقه) که با خنده و تشویق حضار مواجه شد و پس از آن حمدی نژاد سخن خود را اصلاح کرد و گفت: One more minute (یک دقیقه بیشتر).

بعد از سخنرانی احمدی نژاد نوبت به پرسش و پاسخ رسید.

احمدی نژاد برای پرسش سئوالات به انگلیسی درخواست کرد که سئوالات را یکی یکی (One by One) بپرسند.

اولین سئوال این بود که آیا شما و کشورتان موافق نابودی اسرائیل هستید؟

احمدی نژاد در پاسخ گفت که ما نمی خواهیم کسی در کار کسی دخالت کند. چاره رفراندوم است و نتایج آن را خواهی دید.

رئیس جلسه گفت که شما باید یا بگویید بلی یا خیر! احمدی نژاد گفت: خوب است! شما سئوال می پرسید، جواب هم تعیین می کنید. به این می گویند آزادی بیان!

این سخن با تشویق حضار مواجه شد.

احمدی نژاد در پاسخ به اینکه آیا شما حامی تروریسم هستید گفت: « ملت ما قربانی تروریسم هستند، سالها پیش در نزدیکی دفتر من، رئیس جمهور و نخست وزیر منتخب بوسیله یک بمب، سوختند و ذغال شدند. 72 تن از مقامات رده بالای ما کشته شدند. این جنایات بوسیله‌ای گروهی انجام شد که اکنون با حمایت آمریکا همره است. ما خواهان مبارزه با تروریسم هستیم. ما می خواهیم که ریشه های تروریسم شناسایی شود.»

احمدی نژاد در پاسخ به سئوالی در مورد هولوکاست گفت: « شما مانند من، فرهنگی و دانشگاهی هستید. شما از من می پرسید که چرا می پرسید آیا هولوکاست واقعی است؟ هولوکاست که یک چیز ثابت شده مانند قوانین فیزیکی نیست. ما باید به محققین اجازه بدهیم تا تحقیق کنند. من نمی گویم که هولوکاست رخ داده است یا نه. من می گویم اگر رخ داده است چه کار به ملت فلسطین دارد. حتی در قوانین فیزیکی که ثابت شده اند نیز تحقیق می شود، چرا در مورد هولوکاست نشود؟»

در سئوالی دیگر در مورد اینکه زنان ایرانی تحت فشارند و هم جنس بازان اعدام می شوند، می گویند: « ما دانشمندان زن زیادی داریم. آزادی ذاتی در ایران وجود دارد. شما در مواردی، اعدام دارید. ما هم اعدام داریم (در این لحظه، حضار احمدی نژاد را تشویق کردند). ما در ایران، مانند شما، هم جنس باز نداریم، نمی دانم که چه کسی به شما اینها را گفته است (خنده حضار). زن هم بهترین مخلوق خداست.»

احمدی نژاد در پاسخ به این سئوال که چرا به کلمبیا آمده اید، گفت: « شما من را دعوت کردید و مهمان شما هستم. ما در رسم خود میهمان نوازی داریم، می دانم شما آمریکایی ها هم دارید.»

احمدی نژاد در پاسخ به اینکه چرا می خواهید از محل برج های دوقلو یازده سپتامبر دیدار کنید، گفت:« ما از سال گذشته می خواستیم این کار را بکنیم که نه شد. یازده سپتامبر یک تراژدی بود. اما امسال، که این درخواست مطرح شد نیز توهیناتی شد. من آنجا می خواستم با رسانه ها حرف بزنم، پس از یازده سپتامبر، عراق و افغانستان اشغال شدند. رعب و وحشت افزایش یافت. اگر ریشه های یازده سپتامبر بررسی شده است، چه عاملی آنرا سبب شده است؟ چه کسی انجام داده است؟»

احمدی نژاد در مورد مسئله هسته ای گفت : « برنامه ما صلح آمیز است، قانونی نیز هست. گزارشها و بازرسی های آژانس، عدم انحراف را تایید می کنند. چند قدرت می خواهند ما را متوقف کنند. آنها نسل های جدید بمب اتم را دارند. ما به بمب اتم اعتقاد نداریم. از نظر ما کسانی که به دنبال بمب هسته ای هستند، از نظر سیاسی، دارای عقب ماندگی هستند.»

احمدی نژاد در مورد رابطه با آمریکا گفت: « ما می خواهیم با همه رابطه خوب و برادرانه داشته باشیم و آماده ارتباط با همه هستیم، البته علاقه ایی به رابطه با اسرائیل نداریم و نمی خواهیم. ما راه حلهایی بر اساس ارزش های انسانی برای ارتباط داریم. ارتباطی بر اساس انسانیت و آرامش و عدالت. من هم درخواست مناظره با آقای بوش در مورد مسائل بین المللی کردم. این نشانه علاقه ی ما برای ارتباط است. من فکر می کنم اگر دولت آمریکا، برخی رفتارها را کنار بگذارد، می تواند دوست خوبی برای ملت ایران باشد. در 28 سال گذشته، رفتارها بسیار بد بود. از صدام حمایت شد و جوانان ما شهید شدند. ما دچار تحریم های متعدد شده ایم، چرا؟»



احمدی نژاد در نيويورک، واکنش ها به يک سخنرانی

رادیوفردا: حضور محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری اسلامی در ایالات متحده و سخنرانی روز دوشنبه وی در دانشگاه کلمبیا، بحث هايی را در میان بسیاری از آمریکاییان برانگیخته است.

اين بحث ها، نه تنها با سخنرانی آقای احمدی نژاد در دانشگاه کلمبيا خاتمه نيافت، بلکه به نظر می رسد که ابعاد تازه ای نيز يافته است.

پس از سخنرانی

برخی از دانشجویان دانشگاه کلمبیا مانند Dale Stahl که دانشجوی دکترای تاریخ است، از نحوه معرفی خشن محمود احمدی نژاد که لی بولینگر Lee Bollinger ريیس دانشگاه ارايه کرد، انتقاد کردند و گفتند چون آقای احمدی نژاد به طور دمکراتیک انتخاب شده است، ريیس دانشگاه نباید وی را مورد حمله شخصی قرار می داد.

اما دانشجویان یهودی دانشگاه مانند آلکس پورت Alex Port از اظهارات ريیس دانشگاه در مورد محمود احمدی نژاد استقبال و حمایت کردند و گفتند لی بولینگر وی را به چالشی بسیار بسیار قوی طلبید.

حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه کلمبیا در راستای همایش سالانه دانشگاه تحت عنوان همایش رهبران جهان صورت گرفت.

در همایش امسال دانشگاه کلمبیا، روسای جمهوری شیلی، گرجستان، استونی و ترکمنستان نيز شرکت دارند.

روزنامه ها و عناوين جنجالی

روزنامه های غالبا پرتيراژ و موسوم به زرد نیویورک در شماره های روز دوشنبه خود در خصوص اعلام ورود محمود احمدی نژاد به آن شهر سعی کردند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند. یکی از این روزنامه ها در تیتر خود او را « یک مرد دیوانه» خواند و دیگری او را « شر» نامید.

بسیاری معتقدند، دولت محمود احمدی نژاد نه تنها حقوق انسانی شهروندان خویش را پایمال می کند، بلکه به همکیشان شیعه خود در عراق برای کشتن سربازان آمریکایی یاری می رساند.

موافقان و مخالفان يک سخنرانی

بسیاری نیز وی را به خاطر زیر سوال بردن کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم مورد استهزا قرار می دهند.

به گفته دوو هیکیند Dov Hikind یک قانونگذار ایالتی در نیویورک که طرفدار سرسخت اسرائیل است، محمود احمدی نژاد باید دستگیر شود و نه اینکه از وی برای سخنرانی دعوت شود.

وی روز یکشنبه در تظاهراتی علیه آقای احمدی نژاد در نیویورک گفت: « از نیویورکی ها می خواهم زندگی را برای احمدی نژا، هنگامی که او در نیویورک است تیره و تار کنند.»

هیکیند تنها نیست. نیوت گینگیریچ Newt Gingrich ريیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا از حزب جمهوریخواه نیز حضور آقای احمدی نژاد در یکی از آبرومندترین دانشگاه های آمریکا را به عنوان « هتک حرمت به تمدن» محکوم کرد.

اما تمامی رهبران سیاسی آمریکا چنین فکر نمیکنند. سناتور چاک هاگل Chuck Hagel متخصص امور خارجی در واشينگتن از حزب جمهوریخواه معتقد است گرفتن حق صحبت کردن از محمود احمدی نژاد مغایر با آزادی هایی است که آمریکا را تعریف می کنند.

حتی دانشجویان دانشگاه کلمبیا نیز نظرات متفاوتی دارند.

بردی ساهاگیان Birdy Sahagian می پرسد وی چگونه می تواند بدون شنیدن صحبت های محمود احمدی نژاد از وی انتقاد کند.

دانشجوی دیگری به نام ریچل دور Rachel Dor می گوید او به اندازه کافی سخنان آقای احمدی نژاد را شنیده و بیش از این نمی خواهد صحبت های وی را بشنود: « حقوق بشر در کشور وی پایمال می شود و او به کلمبیا آمده تا سخنرانی کینه توزانه کند، هولوکاست را انکار کند و این غیر قابل قبول است.»

بحث داغ کارشناسان

به فاصله چهار صد کیلومتر از نیویورک، در واشينگتن بحث ها میان استادان قانون اساسی آمریکا و آزادی های مدنی که ضامن آزادی بیان نیز هست کمتر احساسی، اما همچنان پرحرارت ادامه دارد.

والتر برنز Walter Burns یک کارشناس انستیتوی آمریکن انترپرایز که یک مرکز خصوصی تحقیقاتی در امور سیاسی در واشينگتن است، می گوید احمدی نژاد نمی بایست اجازه می یافت در دانشگاه کلمبیا سخنرانی کند: «البته که نه. زیرا این برنامه ای برای سخنرانان متشخص است. او سخنران متشخصی نیست. او مرد متشخصی نیست. او خوار است. پرسش این است، آیا هرکسی مستحق صحبت کردن است؟ آیا هر چیز شایسته شنیدن است؟ پاسخ در این مورد، نه، به هیچ وجه است.»

اما جان سمپلز John Samples که قانون اساسی ایالات متحده را در انستیتوی کاتو Cato یک مرکز مطالعاتی دیگر واشينگتن مورد تحقیق قرار می دهد، می گوید تنها سخنانی که در ایالات متحده می توان جلو آن را گرفت، سخنانی است که مردم را در خطر مستقیم قرار دهد: « فکر می کنم فرض کلی قانون اساسی ما این است که مردم آزادی صحبت کردن دارند و اینکه شما باید واقعا دلایل خوبی برای جلوگیری از آن داشته باشید. اگر شما فکر کردید که احتمالی بسیار قوی وجود دارد که اغتشاشاتی عظیم رخ دهد، ممکن است آن را بررسی کنید، اما آن گونه که من دریافته ام تظاهراتی صورت خواهد گرفت که به مفهوم سخنانی بیشتر علیه سخنانی است و از این رو دلیلی را برای جلوگیری از سخنرانی وی نمی بینم.»