ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 17.09.2007, 17:39
«زمان برای جلوگيری از جنگ رو به پايان است»

روزنامه‌ی آبزرور:
زمان برای جلوگيری از جنگ رو به پايان است


روزنامه‌ی آبزرور در مطلبی با عنوان "زمان برای جلوگيری از جنگ با ايران روی به پايان است" نوشت: اجماع گسترده‌ای ميان آمريکا و اتحاديه‌ی اروپا درباره‌ی لزوم متوقف شدن خواسته‌های هسته‌يی ايران وجود دارد، اما توافق آنها در خصوص چگونگی انجام اين کار بسيار اندک است.»

به نوشته‌ی اين روزنامه، آمريکا در روزهای آينده اقدام ديپلماتيکی را در سازمان ملل آغاز خواهد کرد. واشنگتن به دنبال مذاکره درباره قطعنامه‌ی جديد شورای امنيت است که ايران را به علت شکست در توقف برنامه‌ی هسته‌يی محکوم و تحريم‌ها عليه اين کشور را سخت‌تر کند.

آبزرور ادامه داد: آمريکايی‌ها برای طی اين مسير در شورای امنيت شانس اندکی دارند. روسيه می‌خواهد منتظر بماند تا ببيند دو قطعنامه‌ی قبلی و تحريم‌ها چه تاثيری داشته‌اند. درعين حال تهران از طرح اقدام که در توافق با آژانس بين المللی انرژی اتمی حاصل شده خرسند است.

بر اساس اين گزارش انگليس، فرانسه و آلمان نسبت به اين طرح ابراز ترديد کرده‌اند. آمريکا نيز معتقد است چنين طرحی يک تاکتيک برای ايجاد تاخير است.

آبزرور افزود:« ايرانی‌ها هم حق دارند مردد باشند آنها لفاظی‌های واشنگتن را می‌شنوند و نتيجه می گيرند که هر کاری که انجام دهند به آنها حمله خواهد شد.»

به نوشته‌ی اين روزنامه اين صحت دارد که رفتار آمريکا روز به روز خصمانه‌تر می‌شود. توازن قدرت در دولت بوش از سوی کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه که تعامل ديپلماتيک با تهران را ترجيح می‌دهد به سوی ديک چنی،‌ معاون رييس جمهور که خواهان رويارويی است تغيير کرده است. اين تغيير به معنای آن است که اهرم ديپلماتيک انگليس در واشنگتن ضعيف‌تر می‌شود.

رايس بيشتر تمايل دارد به متحدين آمريکا توجه کند تا به چنی، اما لندن هم چنين برخی اهرم‌های ديپلماتيک را در ايران دارد. در حالی که سر در آوردن از بحث‌های داخلی ايران پيچيده است، انگليس برای انتقال پيام روش و محتاطانه به دولت ايران با اين کشور تماس کافی دارد. اين پيام بايد ساده باشد به اين ترتيب که هنوز می‌توان از جنگ جلوگيری کرد اما برای اينکه چنين چيزی رخ دهد جنگ طلبان آمريکايی بايد از بهانه روشن برای حمله محروم شوند و صلح طلبان بايد برای تلاش‌های ديپلماتيک‌شان پاداش بگيرند.»


جهان برای احتمال درگرفتن جنگ با ايران آماده باشد

برنار کوشنه، وزير امور خارجه فرانسه گفت که جهان بايد برای احتمال درگرفتن جنگ بر سر برنامه هسته ای ايران آماده باشد. وی افزود: "ما بايد برای بدترين ها آماده باشيم که بدترين حالت، جنگ است."

وزير امور خارجه فرانسه در گفتگو با شبکه راديو تلويزيونی فرانسه گفت که مذاکرات با ايران بر سر مناقشه هسته ای بايد ادامه يابد اما افزود که دستيابی ايران به سلاح هسته ای، می تواند خطری جدی برای جهان باشد.

وزير امور خارجه دولت نيکولا سارکوزی در مصاحبه خود گفت اگر چه حمله به ايران در حال حاضر با عملی شدن فاصله زيادی دارد اما "برای ما طبيعی است که برای هر امکانی آماده شويم."


تعهد آمريکا به ابزار ديپلماتيک و اقتصادی

خبرگزاری آسوشيتدپرس نيز به نقل از وزير دفاع آمريکا گزارش داد: دولت بوش در حال حاضر متعهد به ابزار ديپلماتيک و اقتصادی برای مقابله با تهديد هسته‌يی احتمالی ايران می‌باشد.

رابرت گيتس در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس نيوز با تهديد خواندن ايران، گفت: من فکر می‌کنم دولت جورج بوش، رييس جمهور آمريکا در حال حاضر معتقد است که تداوم برخورد با تهديد ايران و چالش اين کشور از طريق ابزار ديپلماتيک و اقتصادی راهبرد بهتری است. اين همان چيزی است که ما مورد استفاده قرار داده‌ايم.

وزير دفاع آمريکا افزود: ما همواره گفته‌ايم که همه گزينه‌ها روی ميز قرار دارد، اما واضح است که رويکرد ديپلماتيک و اقتصادی راهبردی است که ما در حال دنبال کردن آن هستيم.

بر اساس اين گزارش واشنگتن سرسخت‌ترين حامی تحريم‌ها عليه ايران بوده است، اما روسيه که با ايران روابط تجاری و نظامی دارد يکی از اعضای اين ائتلاف است که تمايلی به اين کار ندارد.

گيتس با اشاره به ديدار اعضای دايم شورای امنيت سازمان ملل و آلمان در واشنگتن برای گفت‌وگو درباره تحريم‌ها عليه ايران، گفت: به نظر من جدا از آن افکار عمومی بر اين عقيده است که ما می‌توانيم اين مشکل را از طريق علميات‌هايی بهتر در داخل عراق و در مرز اين کشور با ايران حل کنيم.


توصيه به شرکت‌های فرانسوی

روزنامه فايننشيال تايمز نيز به نقل از وزير خارجه فرانسه نوشت: ما از برخی شرکت‌های بزرگ فرانسوی خواسته‌ايم به مناقصات ايران وارد نشوند. من فکر می کنم که اين امر مورد توجه قرار گرفته است و ما تنها کشوری نيستيم که چنين کاری را انجام داده‌ايم.

فايننشيال تايمز افزود: اظهارات کوشنه شرکت‌هايی نظير توتال را تحت فشار قرار خواهد داد. پاريس در دوران رياست جمهوری ژاک شيراک در مقابل فشار واشنگتن برای ترغيب عدم سرمايه گذاری در ايران مقاومت کرد.

وزير خارجه فرانسه گفت که مادامی که مذاکرات ادامه پيدا می کند اروپا می‌تواند برای تحريم‌های مستقل از سازمان ملل آماده شود.

خبرگزاری رويتر به نقل از کوشنه نوشت: ما شرکت‌های فرانسوی را از اين کار منع نمی کنيم اما به آنها توصيه کرده‌ايم چنين کاری را انجام ندهند؛ اينها شرکت های خصوصی هستند و من فکر می کنم اين امر مورد توجه قرار گرفته و ما تنها کسانی نيستيم که اين کار را انجام داده‌ايم.


اتريش از تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران حمايت می‌کند

خبرگزاری فرانسه به نقل از وزير خارجه اتريش گزارش داد: در صورتيکه شورای امنيت سازمان ملل نتواند در زمينه اقدامات جديد عليه ايران به توافق دست يابد اتريش از تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه برنامه‌ی هسته‌يی ايران حمايت خواهد کرد.

ماکسيم فرهاگن، وزير خارجه اتريش امروز (دوشنبه) پس از گفت‌وگو با برنار کوشنه همتای فرانسوی خود در پاريس گفت: در ابتدا بايد تلاش کنيم شورای امنيت را متقاعد کنيم تا تحريم‌های بيشتری را اعمال کند. اما اگر شورای امنيت موافقت نکند من آماده‌ام و تمايل دارم تحريم‌های اتحاديه اروپا را در کنار تحريم‌های آمريکا به اجرا گذارم.


اظهارات اوزير خارجه فرانسه تنش‌ها را تشديد کرد

در همين حال خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: هشدار فرانسه مبنی بر احتمال منتهی شدن مساله‌ی هسته‌يی ايران به جنگ، تنش‌های ديپلماتيک را تشديد کرد و بر فضای کنفرانس عمومی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در وين سايه انداخت.

اين خبرگزاری ادامه داد: محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی با درخواست از ايران مبنی بر تعليق غنی‌سازی اورانيوم نشست کنفرانس عمومی آژانس را افتتاح کرد.

البرادعی گفت که خودداری تهران از عمل به درخواست‌های شورای امنيت مبنی بر توقف غنی‌سازی اورانيوم « تاسف‌آور» است.

با اين حال وی به هشدار برنار کوشنه،‌ وزير امور خارجه فرانسه مبنی بر اينکه جهان بايد برای جنگ احتمالی با ايران آماده شود، اشاره‌ای نکرد.

کوشنه در مصاحبه‌ای با راديو تلويزيون و فرانسه گفت: ما بايد برای بدترين وضعيت آماده شويم و بدترين وضعيت جنگ است.

وی اين مساله‌ی هسته‌يی را «بزرگترين بحران» حال حاضر خواند و گفت: ما نمی‌پذيريم که بمب توليد شود.

بر اساس اين گزارش موضع فرانسه در قبال ايران از زمان انتخاب نيکلا سارکوزی، رييس جمهور جديد فرانسه که در ماه مه به قدرت رسيد به موضع واشنگتن نزديک‌تر شده است. اين در حالی است که رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا رويکردی خاموش‌تر را اتخاذ کرد و گفت که آمريکا احساس می‌کند ابزارهای اقتصادی و ديپلماتيک رويکردی است که بيشتر ترجيح داده می‌شود.

البرادعی گفت که اميدوار است جدول زمانی مورد توافق ايران و آژانس برای حل مسايل باقی مانده به همکاری ايران منجر شود که در مسير اعتمادسازی نسبت به برنامه‌ی هسته‌يی ايران قرار گيرد و بتواند شرايطی را برای راه حلی جامع و بادوام فراهم کند.

وی ادامه داد: اين مسايل راستی آزمايی کانون بی‌اعتمادی نسبت به ماهيت برنامه‌ی هسته‌يی ايران است و اقدامات شورای امنيت را عليه اران موجب شده است.

بر اساس اين گزارش کنفرانس سالانه‌ی آژانس اندکی پس از نقض حريم هوايی سوريه از سوی رژيم صهيونيستی انجام می‌گيرد که می‌تواند آنچه را که خصيصه‌ی معمول کنفرانس‌های عمومی آژانس است يعنی تلاش کشورهای عربی برای تصويب قطعنامه‌ای که تل آويو را به سبب در اختيار داشتن سلاح‌های هسته‌يی محکوم می‌کند، زهرآگين کند. چنين قطعنامه‌ای به طور سنتی همه ساله ارايه می‌شود اما تصويب آن تا نشست سال بعد به تعويق می‌افتد.

مارک نيتس پاتريک، يک تحليلگر امور منع اشاعه به خبرگزاری فرانسه گفت: قطعنامه‌ی تهديد اسراييل اين بار توجه بيشتری را به خود جلب می‌کند و دليل آن احتمال تکرار اقدام مشابه تل آويو در اسيراک در رابطه با تاسيسات هسته‌يی در کشوری ديگر است.

وی که محقق عالی‌رتبه‌ی موسسه بين‌المللی مطالعات استراتژيک است، گفت: مشخص نيست اين اقدام در حمله به سوريه به کره‌ی شمالی يا مساله‌ی هسته‌يی يا مرتبط بوده است و يا اينکه هشداری به ايران مبنی بر آن بوده است که اگر تعليق نکنيد نفر بعدی شما خواهيد بود.


واکنش ايران به سخنان وزير خارجه فرانسه

سيدمحمدعلی حسينی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگاران پيرامون اظهارات وزير امور خارجه فرانسه گفت: به نظر می‌رسد که وزير امور خارجه فرانسه سياست کلی اتحاديه اروپا را فراموش کرده است. در شرايطی که موضوع فعاليت‌های صلح آميز هسته‌ای جمهوری اسلامی ايران از دستور کار اجلاس اخير وزرای اتحاديه خارج شده، اظهارات آقای کوشنر نه تنها با سياست کلان اتحاديه در رابطه با جمهوری اسلامی ايران هم‌خوانی ندارد بلکه با هدف زير سوال بردن صلاحيت آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز مطرح شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: استفاده از الفاظ بحران‌زا مغاير با منزلت و جايگاه تاريخی، فرهنگی و تمدنی فرانسه بوده و هم‌خوانی اين الفاظ با راهبردهای بی‌نتيجه مقامات آمريکا، نشان‌گر تاثير القائات غيرواقعی و اطلاعات غلط ديگران می‌باشد که تامين کننده منافع فرانسه نخواهد بود.

حسينی در خصوص توصيه‌های مقامات دولتی به صاحبان و شرکت‌های اقتصادی فرانسه گفت: شرکت‌ها و موسسات اقتصادی دو کشور در انتخاب گزينه منافع خويش آزاد عمل می‌کنند و بسيار بديهی است تجار و صاحبان صنايع و شرکت‌ها به دنبال منافع پايدار و ساختاری خويش هستند و با اين گونه اظهارات موضعی، منافع خويش را گره نمی‌زنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به پيروی برخی مقامات فرانسه از مقامات آمريکائی خاطر نشان ساخت: همسويی اظهار نظرهای مقامات فرانسه با مواضع قدرت‌های سلطه‌گر، به اعتبار فرانسه در افکار عمومی جهان به ويژه خاورميانه آسيب خواهد رساند و ما اميدواريم اين گونه اظهارات شکلی بوده و ناشی از ديدگاه‌های واقعی راهبردی فرانسه نباشد.