ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 16.09.2007, 20:23
جدی شدن خطر حمله به ایران


هشدار گاردین در مورد جدی شدن خطر حمله به ایران

بی‌بی‌سی: روزنامه بریتانیایی گاردین در مقاله‌ای به تنش فزاینده میان ایران و آمریکا پرداخته و از قول تحلیلگران منطقه‌ای هشدار داده که تقابل دو کشور در عراق ممکن است در ماه‌های آتی به درگیری مستقیم طرفین منجر شود.

نویسندگان مقاله، جولیان بورگر و ایان بلک، به تصمیم ایالات متحده برای ساخت پایگاهی در عراق به فاصله چند کیلومتری مرز ایران اشاره کرده و نوشته‌اند اگر ادعای آمریکایی‌ها در مورد ایرانی بودن راکت پیشرفته‌ای که اخیرا از منطقه‌ای شیعه نشین به سوی یکی از مقرهای نیروهای آمریکایی شلیک شد، تأیید شود، تحول قابل توجهی در راستای وخامت اوضاع خواهد بود.

گاردین می‌نویسد که در چنین شرایطی، ابهام در مورد حمله هوایی اخیر اسرائیل به سوریه که با سکوت دولت یهود و گمانه زنی رسانه‌ها همراه بوده، به متشنج‌تر ‌شدن فضای حساس کنونی که مناقشه هسته‌ای ایران نیز در آن حل نشده باقی مانده، دامن می‌زند.

نویسندگان مقاله اشاره می‌کنند که جلسه هفته آینده قدرت‌های بزرگ جهان در آمریکا برای تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با ایران در شرایطی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد صبر کاخ سفید برای پیگیری دیپلماسی در مناقشه هسته‌ای ایران رو به پایان است.

بورگر و بلک می‌نویسند که تندروهای واشنگتن به رهبری دیک چنی، معاون رئیس جمهور آمریکا، فشار خود را برای بکارگیری گزینه نظامی افزایش داده‌اند و در این راه از حمایت اسرائیل و - به طور مخفیانه - برخی کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس برخوردارند.

در ادامه گزارش به نقل از پاتریک کرونین، مسئول تحقیقات در موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک، آمده که "واشنگتن به طور جدی مشغول بررسی طرح‌هایی است که به بمباران تاسیسات اتمی محدود نمی‌شود، بلکه مواضع نظامی و حتی سران جمهوری اسلامی را نیز هدف قرار می‌دهد."

آقای کرونین به گاردین می‌گوید: "در واشنگتن بحثی بسیار جدی جریان دارد با این محور که تنها شش ماه فرصت هست تا 'کاری در مورد ایران صورت بگیرد' پیش از آنکه مسئله به مسئله‌ای صرفا سیاسی بدل شود."

گاردین در ادامه به صحبت‌های یکی از مقامهای ارشد پیشین سازمان اطلاعاتی آمریکا (سیا) اشاره می‌کند که تصمیم حمله به ایران را چیز تازه‌ای نمی‌داند و می‌گوید که تصمیم به حمله استراتژیک علیه تأسیسات اتمی ایران تا سال آینده میلادی رخ نخواهد داد.

در ماه‌های اخیر مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی بارها ایران را به تجهیز و آموزش گروه‌های مسلح شیعه در عراق متهم کرده اند، اتهامی که همواره از سوی ایران رد می‌شود.

نویسندگان مقاله به نقل از پاتریک کلاوسون، از موسسه مطالعات خاورنزدیک در واشنگتن می‌گویند که "شمار زیادی از افسران در رده‌های پائینی ارتش آمریکا از تلفاتی که تسلیحاتی که گفته می‌شود از ایران وارد می‌شود، به بار می‌آورد خشمگینند، قطعا فشار زیادی وجود دارد که باید در این مورد کاری کرد."

با این حال وی می‌افزاید که "برای ما دشوار است که بدون شواهد محکم‌تر ‌کاری در این باره بکنیم .. از این منظر کنترل مرزها راه حلی منطقی به نظر می‌آید."

گاردین به صحبت‌های اخیر ژنرال پتریوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، اشاره می‌کند که از خروج نیروی قدس سپاه پاسداران از عراق خبر داده است، آمریکا نیروی قدس-را به تجهیز و آموزش گروه‌های شیعه در عراق متهم می‌کند و گاردین نوشته که صحبتهای ژنرال پتریوس درباره خروج این نیرو می‌تواند امید پیشگیری از جنگی تازه را افزایش دهد.

نویسندگان در پایان مقاله گاردین می‌نویسند که اگر این موضوع صحت داشته باشد، می‌توان گفت که در رویارویی ایران و آمریکا، ایران اولین گام به عقب را برداشته است.




آبزرور بررسی کرد:
انگیزه اصلی رژیم صهیونیستی از تجاوز به خاک سوریه
انگیزه اصلی رژیم صهیونیستی در نقض هوایی سوریه همچنان نامعلوم است و با وجود آنکه مباحثی در این زمینه مطرح شده، اما هنوز ابهاماتی در این باره باقی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، هفته نامه آبزرور در شماره امروز خود به تحلیل اقدام چند روز قبل رژیم صهیونیستی در نقض حریم هوایی سوریه پرداخت و با ارائه برخی خبرهای جدید نوشت : سرلشکر "الیزر شکدی" فرمانده نیروی هوایی اسرائیل به تازگی از پایگاه هوایی منطقه ساحلی "هرتزیلیا" دیدار کرده و در این دیدار با جمعی از خلبانان حاضر در پایگاه که بیشتر آنها از کسانی بودند که در جنگ سال گذشته با حزب الله لبنان شرکت داشتند، گفتگو کرد.

این روزنامه نوشت : حال با توجه به آنکه شکدی، مسئول مستقیم پرونده ایران در تل آویو بوده و در صورت حمله اسرائیل به ایران، وی فرماندهی نیروهای اسرائیلی را بر عهده خواهد داشت، این دیدار چه معنایی می تواند داشته باشد؟

به نوشته این هفته نامه انگلیسی، نقض حریم هوایی سوریه با آگاهی لندن و واشنگتن انجام گرفته، اما با وجود آن کاخ سفید، تل آویو و داونینگ استریت تا کنون درقبال آن سکوت کرده اند.

آبزرور در تحلیل خود گفته هایی را که تا کنون درباره این اقدام رژیم صهیونیستی انجام شده، به کناری گذاشت و نوشت : پیدا شدن تانکرهای سوخت جنگنده های اسرائیل در ترکیه نیز می تواند تعبیرهای مربوط به خود را به همراه داشته باشد.

به نوشته این هفته نامه، ارتش ترکیه معتقد است تانکرهایی که در این کشور پیدا شده متعلق به جنگنده های Raam F15I است، جنگنده هایی که توانایی انجام پروازهای طولانی را داشته و در صورت به همراه داشتن تانکرهای سوخت اضافی می تواند مسیری بالغ بر دو هزار کیلومتر را بپیمایند؛ یعنی با این حساب جنگنده های اسرائیل توانایی رسیدن به ایران را دارند.

آبزرور در ادامه مطلب خود به نقل از یک مقام ناشناس صهیونیست نوشت : در عملیاتی که انجام گرفت هشت فروند جنگنده فوق مدرن از نوع اف-15 و اف-16 حضور داشتند که این جنگنده ها یک فروند هواپیمای جاسوسی ELINT ( هواپیمای مجهز به سیستم های الکترونیکی مخصوص جمع آوری اطلاعات که قابلیت پرواز در ارتفاع بسیار بالا را دارد ) را همراهی می کردند ؛ جنگنده های شرکت کننده در این عملیات به موشک های "ماوریک" و بمب های 500 پوندی مسلح شده بودند.

آبزرور در پایان می نویسد : با توجه به اطلاعات ذکر شده و خبرهایی که در روزهای اخیر درباره آماده شدن طرح هایی در آمریکا برای استفاده از گزینه نظامی علیه ایران، می توان گفت که این اقدام اسرائیل فقط برای عکس برداری از تاسیسات هسته ای سوریه(به زعم صهیونیست ها)، بمباران محموله هسته ای ارسال شده از کره شمالی و یا انهدام محموله نظامی حزب الله لبنان نبوده و همچنین استفاده از حریم هوایی ترکیه برای انجام این عملیات بر ابهامات موجود درباره انگیزه اصلی تل آویو در دست زدن به این اقدام می افزاید.