ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 15.09.2007, 10:44
“برنامه B”


برای یک ایران: بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه وینرتسایتونگ برخی از مقامات آمریکا نسبت به کارآمدی راهکارهای دیپلماتیک دچار تردید شده و بار دیگر از ضرورت راهکار نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گویند. به نظر می‌رسد که تغییر سیاست آلمان در قبال بحران اتمی ایران در تقویت مواضع جناح تندروی آمریکا بی‌تاثیر نبوده است. آلمان اعلام کرده است که از تشدید مجازاتها علیه ایران در شرایط کنونی حمایت نمی‌کند. این در حالی است که چین و روسیه، دو عضو صاحب حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل نیز کماکان مخالف سیاست تشدید مجازاتها در لحظه حاضر هستند.

آلمان خواستار آن شده است که تصویب قطعنامه جدید به بعد از انتشار گزارش البرادعی در ماه نوامبر موکول شود. نیروهای تندروی آمریکا که از راهکار نظامی علیه ایران جانبداری می‌کنند از یکسو مدعی‌اند که سیاست تحریمها تا کنون نتوانسته به تحقق اهداف تعیین شده بیانجامد و از دیگر سو نسبت به تحصیل یک توافق جامع و موثر توسط اعضای دائمی شورای امنیت و آلمان تردید دارند. گفته می‌شود که بار دیگر "برنامه B" که همان برنامه عملیات نظامی غافل‌گیرکننده به تاسیسات اتمی و نظامی ایران است، در وزارت امور خارجه آمریکا مطرح شده است. بر اساس گزارش روزنامه یاد شده، نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به دنبال شکست تلاشهای دیپلماتیک در گفتگوی خود با کوندالیزا رایس، وزیر امور خارجه این کشور از راهکار نظامی جانبداری کرده است.

گفته می‌شود که هم اکنون بحث و ارزیابی هزینه‌های این عملیات نظامی جریان دارد. پیش بینی می‌شود که این عملیات نظامی دو هفته ادامه یابد و ظرف این مدت بسیاری از مراکز نظامی و تاسیسات اتمی ایران هدف حمله هوایی قرار گیرد. این عملیات قرار است ظرف ۸ تا ۱۰ ماه آینده انجام شود. باید خاطر نشان ساخت که سیمور هرش، خبرنگار جنجال‌آفرین آمریکا چند ماه پیش اقدام به افشای برنامه نظامی آمریکا علیه ایران نموده بود. بر اساس گزارش سیمور هرش، آمریکا نقاط حساس ایران را شناسایی کرده و این امکان را دارد که هر نقطه‌ای از خاک ایران را با یک ساعت پرواز هدف حمله هوایی خود قرار دهد.

برخلاف مواضع جدید آلمان در قبال مناقشه اتمی ایران، فرانسه از سیاست تشدید مجازاتها حمایت کرده و نیکلای سرکوزی حتی خواستار آن شده است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مستقلا مجازاتهای جدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران در نظر گیرند. پرسیدنی است که آیا تاکید سرکوزی بر تشدید مجازاتهای اقتصادی برآمده از نگرانی اروپا از اجرای "برنامه B" توسط آمریکا نیست؟

جمشید فاروقی