ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 09.09.2007, 22:41
پترائوس و کروکر امروز به کنگره گزارش می‌دهند

ایسنا: خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد که ديويد پترائوس و رايان کروکر امروز (دوشنبه) در گزارش سرنوشت‌ساز خود به کنگره آمريکا هشدار خواهند داد که اعمال هر گونه تغيير چشمگير در استراتژی کنونی جنگ در عراق پيشرفت‌های محدود سياسی و امنيتی حاصله را در معرض خطر قرار خواهد داد.

رايان کروکر، سفير واشنگتن در بغداد که نسبت به ژنرال ديويد پترائوس، فرمانده ارشد نيروهای آمريکايی در عراق کمتر آماده‌ی پاسخ‌گويی درخصوص گزارش خود بوده است، روز دوشنبه در حمايت از طرح افزايش نيرو در عراق به پترائوس ملحق خواهد شد و به گفته‌ی مقامات آمريکايی پيگيری اين طرح را تنها گزينه‌ی عملی و ممکن جهت جلوگيری از طغيان هرج و مرج و آشوب در عراق و کل منطقه اعلام خواهند کرد.

روز گذشته کروکر و ژنرال پترائوس به منظور بررسی و مرور اظهارات و سوالات سخت و دشواری که از سوی قانونگذاران کنگره‌ی آمريکا از جمله جمهوری خواهان مطرح خواهد شد با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کردند. يک مقام دولت آمريکا اعلام کرد آنان در عين حال پيش از حضور در کنگره در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه، با جورج بوش، رييس جمهور آمريکا و مقامات مافوق خود مشورت نخواهند کرد چرا که کروکر و پترائوس قصد دارند استقلال و بی‌طرفی گزارش‌شان محفوظ بماند.

ژنرال پترائوس و رايان کروکر در روز کارگر در آمريکا هنگامی که بوش به عراق سفر کرد، با رييس جمهور کشورشان و هم چنين رابرت گيتس، وزير دفاع و کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ی ايالات متحده مذاکرات مفصل و طولانی نداشتند.

کروکر ديپلمات برجسته‌ی آمريکايی که در زمينه‌ی مسايل خاورميانه تجربه‌ فراوانی دارد و از جمله مخالفان تهاجم نظامی آمريکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نيز به شمار می‌رود، در حالی خواستار اعمال تغييرات سياسی در عراق شده که دستيابی به پيشرفت در اين کشور جنگ زده بسيار دشوار و دولت نوری المالکی، نخست وزير عراق نيز تحت اداره شيعيان با گزينه‌های محدودی روبرو می‌باشد.

مقامات آمريکايی اظهار داشتند، اگر چه کروکر معتقد است که دولت مالکی عملکرد ضعيفی را تاکنون از خود به نمايش گذاشته اما توصيه نمی‌شود که در مقطع کنونی واشنگتن از فرد ديگری به عنوان رهبری جديد برای عراق حمايت کند و يا به حمايت از ائتلاف سياسی متفاوتی متشکل از گروه‌های شيعه‌ی، سنی و کرد بپردازد.

بنا به گفته برخی مقامات آمريکايی که با تفکرات کروکر و پترائوس آشنا هستند اين دو مشاور ارشد سياسی و نظامی بوش در گزارش خود به کنگره اعلام خواهند کرد که طرح اعزام نيروهای تازه نفس آمريکايی به عراق با موفقيت‌هايی همراه بوده و نسبت به اقدامات و طرح‌های گذشته واشنگتن جهت مقابله با شبه نظاميان و برقراری ثبات اثر بخشی بيشتری داشته است.

پترائوس، فرمانده ارشد نيروهای آمريکايی در عراق و هم چنين کروکر که از شنبه گذشته در واشنگتن بسر می‌برند، به طور جداگانه مشغول بررسی و تکميل پيش نويس نهايی گزارش خود به کنگره هستند و قرار است طی چند روز آينده جورج بوش نطق رسمی را خطاب به مردم آمريکا ايراد کند.

مقامات کنگره‌ی آمريکا قصد دارند ارزيابی‌های صورت گرفته توسط کروکر و پترائوس را به يک اندازه و بی‌طرفانه مورد تجزيه و تحليل قرار دهند اما برخی مقامات واشنگتن انتظار دارند که کنگره کشورشان توجه خود را به مسايل نظامی به خصوص طرح احتمالی خروج نظاميان آمريکايی از عراق معطوف سازد. چنانچه استراتژی کنونی جنگ در عراق دستخوش تغيير خاصی نشود طرح افزايش نيرو عملا در پايان تابستان آينده به پايان خواهد رسيد.

در همين حال مقامات آمريکايی نزديک به کروکر اشاره داشتند که هرگونه بازنگری و اعمال تغيير در استراتژی کنونی جنگ تاثيرات شگرفی را به لحاظ سياسی در پی خواهد داشت.

به گفته‌ی اين مقامات "کاملا بديهی است که امور سياسی، اقتصادی و ديپلماتيک (در عراق) مستقيما با نوع اقدامات ما و هم چنين تصميماتی که در حوزه‌ی امنيتی اتخاذ می‌شود در ارتباط می‌باشند."

مقامات مذکور در عين حال برخی اظهارات مبنی بر اينکه پترائوس و کروکر درصدند چيزی فراتر از يک طرح نمادين جهت خروج تدريجی نيروهای آمريکايی را اعلام کنند، رد کردند.

پترائوس جمعه گذشته برخی مسايل گفته شده در گزارش خود را آشکار کرد. وی طی نامه‌ای به سربازان آمريکايی در عراق اشاره کرد که در اوضاع امنيتی عراق پيشرفت‌هايی غير يکنواخت اما قابل ذکر صورت گرفته است. وی در عين حال اذعان داشت که دولت مالکی به لحاظ سياسی آن طور که واشنگتن انتظار داشته، عمل نکرده است.

مقامات آگاه به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفتند که ژنرال پترائوس و کروکر در گزارش خود به کنگره ضمن تشريح اوضاع عراق در خصوص فوايد بازنگری احتمالی در استراتژی کنونی جنگ از جمله اجرای طرح کاهش شمار نيروهای آمريکايی در سايه‌ی حمايت دولت مالکی به بحث و مذاکره خواهند پرداخت.

گزارش پترائوس و کروکر زمينه را برای بوش جهت تصميم‌گيری در خصوص سرنوشت جنگ در عراق فراهم خواهد کرد.