ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 05.09.2007, 15:38
بازداشت رابط ایران و شورشیان عراقی

بی‌بی‌سی: ارتش آمریکا در عراق طی بیانیه‌ای اعلام کرد یکی از رابط‌های بین ایران و شورشیان عراقی را در شهر کربلا بازداشت کرده است.

بنابر این بیانیه، فرد مزبور عراقی است و سحرگاه امروز (چهارشنبه) پس از آنکه مدتها به ظن ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران ایران تحت تعقیب بوده، طی عملیاتی به بازداشت نظامیان آمریکایی درآمده است.

در بیانیه ارتش آمریکا آمده که این فرد سازماندهی انتقال شورشیان عراقی را برای آموزش به داخل خاک ایران برعهده داشته و از خانه او در کربلا، اسناد و مدارکی از جمله وسائل ارتباطاتی و یک رایانه به دست آمده که می تواند به کسب اطلاعات درباره ارتباط ایران با گروههای مسلح در عراق کمک کند.

آمریکا پیش از این بارها نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را به کمک آموزشی و تسلیحاتی به گروههایی متهم کرده که نظامیان آمریکایی را در عراق هدف حمله قرار می دهند اما ایران همواره این اتهام را رد کرده است.

فرماندهان آمریکایی در عراق می گویند تجهیزاتی که سپاه پاسداران ایران در اختیار شورشیان عراقی قرار می دهد به آنان امکان می دهد وسایل انفجاری پیشرفته ای برای کار گذاشتن در مسیر عبور نیروهای آمریکایی بسازند که قادر به نفوذ در خودروهای زرهی است.

مقامات آمریکایی کاربرد این تجهیزات را عامل افزایش تلفات نظامیان نیروهای ائتلاف در عملیات شورشیان عراقی قلمداد کرده اند.

هفت ماه پیش نظامیان آمریکایی به دفتر نمایندگی ایران در شهر اربیل در شمال عراق حمله کردند و پنج تن از کارکنان ایرانی این دفتر را با خود بردند، این افراد با وجود اعتراض ایران و پیگیری دولت عراق هنوز در بازداشت به سر می برند.

ایران این افراد را دیپلمات اعلام کرده و بازداشت آنان را نقض موازین بین المللی مربوط به حقوق دیپلماتیک می داند اما مقامات آمریکایی می گویند این افراد افسران نیروی قدس سپاه پاسدارانند و در محل بازداشتشان در زمینه کمک به شورشیان عراقی فعال بوده اند.

مقامات ایرانی می گویند آمریکا به منظور سرپوش نهادن بر ناکامیهای خود در عراق، ایران را به دخالت و ایجاد بی ثباتی در عراق متهم می کند.

دولت جمهوری اسلامی بر حمایت خود از دولت عراق تأکید دارد و آمادگی خود را برای کمک به این دولت برای استقرار ثبات و امنیت در عراق اعلام داشته است اما در عین حال، با حضور ارتشهای خارجی در عراق مخالف است و خواستار خروج نیروهای آمریکا و متحدانش از این کشور است.

ایران و آمریکا برای حل اختلافات خود در عراق از چند ماه پیش به قطع کامل تماسهای دیپلماتیک پس از ۲۷ سال پایان دادند و مذاکراتی در سطح سفیران خود در بغداد انجام دادند اما هنوز از این مذاکرات نتیجه ای گزارش نشده است و طرفین همچنان به تبادل اتهام علیه یکدیگر ادامه می دهند.