ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 03.09.2007, 8:16
ایران دوران سختی را می‌گذراند


ادوارنیوز: اعضای شورای مرکزی اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم وحدت ظهر یکشنبه با مهندس عزت الله سحابی دیدار کردند. در این دیدار دانشجویان عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به فشارهای وارده بر منتقدین سیاسی علی‌الخصوص فعالان دانشجویی و ابراز نگرانی نسبت به وضعیت 3 دانشجوی دانشگاه امیرکبیر و تداوم بازداشت آنها به بحث و گفتگو با مهندس سحابی در خصوص وضعیت جاری کشور پرداختند. دانشجویان تحکیمی با انتقاد از عدم اعتماد به نفس روشنفکران و نیروهای سیاسی برخاسته از جنبش روشنفکری ایران خواستار حرکت جدی تر آنان در راستای آزادی و دموکراسی شده و نسبت به نقض حقوق بشر در خصوص زندانیان سیاسی و اقلیتهای مذهبی و قومی انتقاد کردند.

مهندس سحابی نیز در این دیدار با اشاره به سخنان اخیر محمد خاتمی رییس جمهور پیشین کشور و ابراز نگرانی وی از تعیین سرنوشت کشور به دست یک گروه خاص گفت: در اینگونه حکومتهای بسته که تنها افراد معدودی حق تعیین سرنوشت کشور را دارند طبیعی است که حاکمان دیدگاه بسیار متوهمانه‌ای را نسبت به تمامی مسائل پیدا می‌کرده و نسبت به تمامی رفتارهای منتقدین خود سوءظن دارند. سحابی گفت: اعمال فشار بر دانشگاه در حکومتی که همه را دشمن و عامل آمریکا می‌بیند امری طبیعی است و چون آقایان از انقلاب مخملی در هراسند و پایگاه آن را در میان جوانان می‌بینند بر دانشگاه سخت می‌گیرند.

سحابی ادامه داد: ایران دوران سختی را می‌گذراند از نظر جهانی با اعمال تحریمها منابع مالی کشور در حال نابودی است و فقر و تورم نیز در حال اوج گرفتن است. سحابی در عین حال این شرایط را گذرا دانست و گفت اعمال حاکمیت و مملکت‌داری به این شکل موجود لازمه‌اش اعمال جبر نظامی و امنیتی است که در نهایت به انفجار خواهد رسید.

سحابی با اشاره به مواضع اصلاح طلبان گفت: شاید آقای کروبی و خاتمی با توجه به حرفهایی که مطرح می‌کنند اراده ای برای اصلاح وضع کشور داشته باشند اما طرف مقابل احساس می‌کند اگر یک قدم از مواضع خود عقب نشینی کند باید تا انتها عقب بنشیند. سحابی ادامه داد: آقای خاتمی بارها اعلام کرده است که در چارچوب همین نظام و با معیارهای آن حرکت می‌کند و در عمل هم این موضوع را نشان داده است اما حتی او را هم تحمل نمی‌کنند و گروهی به دنبال خلع لباس او هستند.

سحابی ادامه داد: اینگه یک گروه در کشور با وجود در دست داشتن تمامی ابزار قدرت، باز هم اینچنین ولع حفظ و گسترش قدرت دارد در تاریخ ایران کم سابقه است.

عزت الله سحابی با اشاره به نزدیکی انتخابات مجلس گفت: نیروهای ملی مذهبی هنوز برای شرکت و یا عدم شرکت در این انتخابات به جمعبندی نرسیده اند .سحابی ادامه داد: انتخابات برای ما موضوعیت ندارد بلکه یک طریق است برای آنکه فرصتی بیابیم و سخن خود را به مردم برسانیم واگرنه اینکه بیاندیشیم انتخابات راهی است برای نفوذ به درون این حاکمیت حصول مقصود نخواهد بود.

سحابی گفت : در همین مجلس هفتم نیروهای اصلاح طلب اقلیت مجلس را در اختیار دارند اما مثلا در بحث بودجه 86، انتقاداتی که از سوی خود اصولگرایان به بودجه وارد می‌شد بسیار بیشتر از اقلیت مجلس بود. سحابی در عین حال تاکید کرد تجربه انتخاباتهای بعد از جنگ نشان داده است هرگاه مردم حضور گسترده ای در انتخابات داشته اند نیروهای منتقد وضع موجود هم موفق به پیروزی در انتخابات شده اند و هرگاه مشارکت عمومی کم بوده است جناح راست با بسیج نیروهای سازماندهی شده خود پیروز انتخابات بوده است.

سحابی با ابراز نگرانی از وضعیت کشور گفت: شاه می‌گفت اگر من بروم ایران ایرانستان می‌شود اما در عمل این امر اتفاق نیافتاد. سحابی دلیل این امر را اتحاد مردم و رهبری آیت الله خمینی دانست و گفت : اما آیا اگر آن وضعیت دوباره تکرار شود می‌توان ایران را حفظ کرد و از فروپاشی کشوری که 4000 سال سابقه تاریخی دارد جلوگیری کرد؟
سحابی تاکید کرد: حرکت بولدوزری آقای احمدی نژاد کشور و منابع ملی ما را به سوی نابودی سوق خواهد داد و انتقاد و اعتراض به این وضعیت وظیفه ماست. سحابی با اشاره به قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به هند گفت: آقایان از طریق چوب حراج زدن به منابع ملی این کشور و خرج کردن از جیب این ملت می‌خواهند بگویند که آمریکا را شکست داده اند.

سحابی در ادامه با اشاره به وضعیت فعلی نیروهای اپوزوسیون گفت: در دوره فعلی باید با مقابله سیاسی و با چراغ خاموش حرکت کرد البته هیچگاه نباید موضع اعتراضی و انتقادی را کنار گذاشت. باید با نقدهای مستدل و منطقی اوضاع را بررسی کرد. سحابی همچنین با انتقاد از اختلافات گروههای اپوزوسیون گفت: گروههای منتقد داخلی باید بسوی شکل گیری یک ائتلاف ملی حرکت کنند و همچنین در میان توده های مردم نفوذ یابند و نفوذ در قشر دانشگاهی و روشنفکر به تنهایی کافی نیست و این نقصی است که در انقلاب 57 هم در میان گروههای سیاسی وجود داشت و آن عدم وجود پایگاه در طبقلت مختلف اجتماع است.

سحابی در این میان نقش دانشجویان را قابل توجه دانست و گفت: نگران کاهش فعالیت سیاسی در دانشگاهها نباشید چرا که دانشجویان کارهای دیگری هم می‌توانند بکنند دانشگاه همواره یک نیروی محرکه بوده است و دانشجویان می‌توانند حلقه واسط گروههای مختلف باشند. سحابی در پاسخ به سخنان دانشجویان در خصوص رفتارهای اعمال شده در غائله نشریات دانشگاه پلی تکنیک و وضعیت 3 دانشجوی این دانشگاه گفت: خویشتن داری و خود را نباختن در بلاها و سختی ها بسیار مهم است دانشجویان با وجود فشارهای ناحق وارده باید اصالت خود را حفظ کرده و از احساساتی شدن پرهیز کنند . مهندس سحابی همچنین در پاسخ به سخنان دانشجویان در خصوص مطالبات قومیتها گفت: ما خود در مجله ایران فردا مدافع حقوق کردها بوده ایم و البته با تجزیه طلبها مرزبندی مشخص داشته و داریم سحابی همچنین گفت: اگر تضییعی در خصوص آذربایجانی ها صورت می‌گیرد ما با ان مخالف هستیم.