ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 01.09.2007, 23:33
“آخرین فرصت برای تهران”

دویچه وله: در مناقشه‌ی اتمی با ایران، محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک توافق جدید با آن کشورامیدوار است. البرادعی توافق اخیر آژانس با مقام‌های ایران را "آخرین فرصت برای تهران" توصیف کرده است .

به گزارش خبرگزاری آلمان از هامبورگ، البرداعی به هفته‌نامه‌ی آلمانی "اشپیگل" گفته است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نخستین‌بار به یک جدول زمانی معین برای روشن ساختن پرسش‌های بدون پاسخ با رهبری جمهوری اسلامی دست یافته است.

البرادعی افزود: «حداکثر تا ماه دسامبر باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا مقامات تهران به وعده‌ی خود عمل خواهند یا خیر.» او در عین حال افزود: «این آخرین شانسی است که تهران نباید آن را از دست بدهد.»

به باور آقای البرادعی در این مدت سازمان ملل نباید میزان تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. وی بویژه نسبت به یک حمله‌ی نظامی احتمالی از سوی آمریکا و یا اسرائیل علیه تاسیسات اتمی ایران هشدار داد.

البرادعی گفت: «ممکن است بخش بزرگی از تاسسیات اتمی ایران در اثر چنین حمله‌ای از بین برود، اما این کار آتش هولناکی را در منطقه براه خواهند انداخت و بطور قطع محافلی را در داخل ایران تقویت خواهد کرد که علاقمند به ساختن سلاح اتمی هستند.»

محمد البرادعی، در آخرین گزارش خود درباره وضعیت برنامه‌ی هسته‌ای ایران که روز پنجشنبه ۳۰ اوت در اختیار اعضای شورای حکام آژانس قرار داد، از آمادگی ایران برای پاسخ به ابهام‌های مقام‌های آژانس درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌ای خود تمجید کرد. او این امر را "یک گام مهم رو به جلو" توصیف کرد و گفت، ایران پس از آن که به پرسش‌ها درباره‌ی فعالیت‌های اتمی پیشین خود پاسخ داد، باید همچنان تلاش ورزد نسبت به ماهیت و اهداف فعالیت‌های کنونی و آتی خود اعتمادسازی کند.

با این همه، گزارش مثبت آژانس درباره‌ی آمادگی ایران برای پاسخ به ابهام‌های برنامه‌ی هسته‌ای‌اش، با واکنش تردیدآمیز ایالات متحده آمریکا مواجه شد. گریگوری شولته، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری فرانسه گفت: همه اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از روشن شدن برخی ابهام‌ها پیرامون فعالیت‌های گذشته ایران، استقبال می‌کنند، اما در زمینه‌های بسیاری، ایران تاکنون فقط وعده داده است.

نماینده آمریکا افزود: حتی وقتی که ایران همه‌ی فعالیت‌های گذشته‌ی خود را برملا کند، اگر به وظایف بین‌المللی خود عمل نکند، پرونده‌اش بسته نخواهد شد.

شولته ایران را متهم کرد که از ماه مه گذشته تاکنون، تعداد سانتریفوژهای فعال در غنی‌سازی اورانیوم را ۵۰ درصد افزایش داده است. وی گفت: این امر موجب نگرانی جدی شورای حكام آژانس و شورای امنیت شده است.