ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.08.2007, 17:06
تنديس نلسون ماندلا در لندن

ایرنا: تنديس "نلسون ماندلا" رييس جمهوری سابق آفريقای جنوبی روز چهارشنبه در مراسمی در لندن به منظور بزرگداشت نقش رهبری او در اعاده حقوق سياه پوستان كشورش و در جنبش مبارزه با حكومت نژادپرستی پرده برداری شد.

ماندلا ‪ ۸۹‬ساله كه به همين منظور با همسرش "گراسا ماشل" به لندن سفر كرده، در مراسمی كه در می‌دان مقابل ساختمان پارلمان انگليس در اين شهر برگزار شد، شركت كرد.

او كه با عصايی در دست قدم بر می‌داشت و در حالی كه با كمك "گوردون براون" نخست وزير انگليس به جايگاه هدايت می‌شد، به ابراز احساسات تعداد زيادی از مردم كه برای اين مراسم اجتماع كرده بودند، با تكان دادن دست، پاسخ داد.

لرد "ريچارد آتنبرو" رييس هيات امنای بنياد مجسمه ماندلا، در اين مراسم به معرفی شخصيت ماندلا پرداخت كه دو دهه پيش دولت انگليس به علت روابط نزديكش با رژيم آپارتايد، او را يك تروريست ناميده بود.

"كن ليوينگستون" شهردار انتخابی لندن نيز كه در اين آيين شركت داشت، نصب مجسمه ماندلا را در می‌دان پارلمان و در كنار مجسمه‌های آبراهام لينكلن و وينستون چرچيل، نشانه نقش آزادی بخش اين چهره جهانی دانست.

شهردار لندن با اشاره به هفت سال تلاش فعالان برای نصب اين مجسمه يادبود گفت: مبارزه نلسون ماندلا عليه آپارتايد، نمادی از جنگ با ستمگری نژاد پرستانه و تلاش جهانی برای حقوق بشر محسوب می‌شود.

وی گفت: ماندلا اين درس را به جهان داد كه می‌توان بدون انتقام به عدالت دست يافت.

"گوردون براون" نخست وزير انگليس و رهبر حزب حاكم كارگر نيز كه روز سه‌شنبه با ماندلا در لندن ديدار و مذاكره كرد، در پرده برداری از مجسمه او حضور داشت.

براون در بزرگداشت مبارزات ماندلا او را "بزرگترين و شجاع‌ترين" رهبر نسل كنونی معرفی كرده است.

نخست وزير انگليس در سخنانی در اين مراسم كه رهبران احزاب ديگر سياسی نيز شركت داشتند، با بيان اينكه "هيچ بي‌عدالتی ابدی نيست"، گفت: ماندلا آشتی و مصالحه را به انتقام ترجيح داد.

نلسون ماندلا پس از پرده گشايی از تنديس خود، با تشكر از هواداران حقوق مردم آفريقای جنوبی در دوران رژيم نژادپرست آپارتايد، در سخنانی گفت كه در اين روز بايد از تمام مبارزان اين جنبش تقدير شود.

وی همچنين از افرادی كه در ساخت و نصب مجسمه وی در مركز شهر لندن تلاش داشتند، تشكر كرد و به بيان خاطره خود از گردهمايی اعضای جنبش "ماندلا را آزاد كنيد" در ورزشگاه ويمبلی لندن پس از آزادی وی از زندان پرداخت.

اين تنديس كه به پيشنهاد "دونالد وودز" خبرنگار و فعال ضد تبعيض نژادی مقيم آفريقای جنوبی ساخته شده، ابتدا قرار بود در شمال میدان ترافالگار در مركز لندن نصب شود.

اما شهرداری منطقه وست مینستر با بيان اينكه نصب آن در اين نقطه، باعث اختلال در گردهمايی‌های عمومی در اين میدان می‌شود، با اين طرح مخالفت كرده بود.

تنديس ماندلا به طول ۷/۲ ‬متر و از جنس مفرغ توسط "ايان والترز" مجسمه‌ساز فقيد انگليسی و از مخالفان تبعيض نژادی ساخته شده است.

والترز كه در ساخت تنديس چهره شخصيت‌های سياسی تبحر داشت و با ماندلا نيز ملاقات كرده بود، سال گذشته در اثر بيماری سرطان درگذشت.

تكريم از ماندلا و نصب مجسمه او در مقابل ساختمان پارلمان كه نماد مردم سالاری در انگليس به شمار می‌رود، پس از آن صورت می‌گيرد كه دولت "مارگارت تاچر" نخست وزير محافظه‌كار اين كشور در دهه ‪ ۱۹۸۰‬ميلادی و هنگامی كه ماندلا هنوز بخشی از ۲۷‬سال زندان را سپری می‌كرد، اين فعال حقوق سياهپوستان را "تروريست" ناميده بود.