ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 27.08.2007, 20:41
سازمان ملل درباره زنان ایران تحقیق کند

بی‌بی‌سی‌: خانم عبادی، در یک کنفرانس خبری امروز، دوشنبه 5 شهریور در تهران، مقام های جمهوری اسلامی را متهم کرد که فعالان حقوق زنان را که به دنبال کسب حقوق بیشتر برای زنان هستند، بازداشت می کند.

کنفرانس خبری شیرین عبادی در مراسم اولین سالگرد کمپین جمع آوری یک میلیون امضا در حمایت از حقوق زنان در ایران برگزار شد.

خانم عبادی گفت که طی ماه های گذشته 50 فعال حقوق زن در ایران بازداشت و برخی از آنها با اتهام اقدام علیه امنیت ملی روبرو شده اند.

حقوقدان ایرانی برنده جایزه صلح نوبل افزود که وی برای اولین بار نامه ای به لوئیز آربور، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد نوشته و از وضعیت زنان در ایران و تقاضاهای آنها سخن گفته است.

خانم عبادی خواهان اعزام گزارشگر ویژه ای از سوی سازمان ملل به ایران برای تحقیق در مورد وضعیت زنان در ایران شده است.

سیمین بهبهانی، شاعر ایرانی نیز در این مراسم گفت: "ما می توانیم نظر مردم را تغییر دهیم، ما برای این کار باید اجازه داشته باشیم تا به آنها دسترسی داشته باشیم."

گروه هايی از فعالان حقوق زنان، سال پیش حرکتی جمعی و هدفمند را با عنوان 'يک ميليون امضاء' برای اصلاح قوانين آغاز کردند؛ قوانينی که ميان زن و مرد تفاوت حقوقی قائل می شود.

مبتکران و سازماندهان اين تلاش دسته جمعی می گويند که قصد دارند با جمع آوری يک ميليون امضاء در تهران و ديگر شهرستان ها قانونگذاران را وادار کنند طبق تعهدات بين المللی که دولت ايران پذيرفته، اين قوانين را بازنگری و اصلاح کنند.

در وبسايت "يک ميليون امضاء" آمده که ابتکار اين حرکت نتيجه تجمع گروهی از زنان معترض به قوانين تبعيض آميز در خردادماه سال 1385 در ميدان هفت تير تهران بوده و از 5 شهريور آغاز شده است. در آن روز تجمع کنندگان، که از جمله خواهان منع تعدد زوجات و برابری حقوق زن در طلاق و سرپرستی فرزندان شده بودند، با برخورد پليس روبرو شدند و تجمع آنها به خشونت کشيده شد.

کمپين "يک ميليون امضاء" از طرفداران حقوق زنان می خواهد تا با برقرار کردن ارتباط "چهره به چهره" امضای يک ميليون نفر از مردم را جمع آوری کنند.

طی ماه های گذشته، شماری از فعالان جنبش زنان ایران در آستانه هشتم مارس، که به عنوان روز جهانی زن نامگذاری شده، بازداشت شدند که این امر با واکنش رسانه های بین المللی و گروه های مدافع حقوق بشر روبرو شد.

این گروه ها از جمهوری اسلامی به خاطر آنچه 'تبعیض علیه زنان' و 'برخورد با فعالیت قانونی و مدنی زنان' می نامند، انتقاد کرده و می گویند فشار دولت ایران بر جنبش زنان و فعالیت های مرتبط با حقوق زنان رو به فزونی داشته است.



گزارش روزنامه «سرمایه» از نشست مطبوعاتی کمپين يک ميليون امضا

فريده غائب

«برخی قوانين ايران با فرهنگ جامعه نه تنها انطباق ندارد بلکه چند پله هم عقب‌تر است.»
شيرين عبادی، حقوقدان اين را می‌گويد. او با حضور در اولين نشست مطبوعاتی کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين به نکاتی در قانون اشاره می‌کند که نه تنها همگام با برخی ابعاد فرهنگ اجتماع نيست بلکه در مواردی همچنان در حال پس‌رفت است. از جملهء اين موارد لايحهء اخيری است که قوهء قضاييه پيشنهاد داده و دولت آن را تقديم مجلس کرده است. يکی از بندهای اين لايحه، ازدواج مجدد مردان با کسب اجازه از دادگاه به شرط رعايت عدالت است اما شيرين عبادی اين ماده را نقد می‌کند:«به لحاظ قانونی دادگاه چگونه می‌تواند شرط برقراری عدالت را احراز کند در حالی که هنوز ازدواج مجددی انجام نشده تا ببينيم مرد توانايی برقراری عدالت را دارد يا نه؟»
او همچنين جنبهء ديگری از اين ماده را مدنظر قرار می‌دهد: «آيا محبت و عشق قابل تقسيم است؟ مگر در قرآن برای محدود کردن تعدد زوجات يادآوری نشده که ازدواج مجدد نکنيد مگر آن‌که بتوانيد عدالت را برقرار کنيد.»
او تصويب اين قانون را يک عقب‌گرد می‌داند و توصيه می‌کند: «اين ماده را از دستور جلسه خارج کنيد چراکه هم از جهت حقوقی غلط است و هم با موازين اسلام مغايرت دارد.»

او در ادامه با اشاره به اشکالات قانون مجازات اسلامی دربارهء اعدام می‌‌گويد: «در سال ۱۳۰۴ قانون مجازات عمومی تصويب شد، آن زمان مجازات اعدام زير ۱۸ سال ممنوع بود اما حالا در قانون سال ۱۳۸۶ من موکل ۱۴ سال و ۹ ماهه‌‌ای به نام «محمد لطيف» دارم که حکم اعدامش صادر شده، اما ما تلاش می‌کنيم.»

او به اين اشکالات اشاره می‌کند و بحث‌های حقوقی را که کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين انجام می‌دهد، مطرح می‌کند: «فعاليت‌های کمپين فراتر از تصور اوليه‌مان به پيش می‌رود. مهم‌ترين دستاورد ما آگاه‌سازی است اما در اين تلاش يکساله عده‌ای از تلاشگران محکوم شدند آن هم به جرم اقدام عليه امنيت ملی. اما من نمی‌دانم کدام عمل زنی که دلش نمی‌خواهد هوو داشته باشد، اقدام عليه امنيت ملی محسوب می‌شود؟»پنجم شهريورماه سال گذشته کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين فعاليت رسمی خود را آغاز کرد. مهم‌ترين هدفش هم تغيير قوانينی همچون طلاق، حضانت، ارث، ديه و شهادت است که با استناد به فتواهای برخی مراجع و علما به اين نکته تاکيد کرده که اين قوانين از جمله قوانينی هستند که قابل تغييرند.حالا بعد از گذشت يک سال، اولين نشست مطبوعاتی و ارايهء گزارش عملکرد يکساله، اين کمپين، صبح ديروز با حضور فعالان جنبش زنان، شامل مردان و زنان برابری طلب برگزار شد.

بابک احمدی، نويسنده يکی از حاضران است که خطاب به خبرنگاران می‌گويد: «صراحتا اعلام می‌کنم که من يک فمينيست هستم.»به گفتهء او، ماهيت فعاليت کمپين کمک به آيندهء کشور است: «فعاليت کمپين بسيار مسالمت‌آميز و برمبنای اولين اصل حقوق بشر يعنی برابری است اما من بارها تاکيد کرده‌ام که جنبش زنان متعلق به خود زنان است و بايد توسط خود آن‌ها پيگيری شود اما مردان هم می‌توانند در اين راه کمک کنند.»
او که در آغاز سخنانش از زنانی که برای به دست آوردن برابری و آگاه‌سازی تلاش می‌کنند، تشکر می‌کند و در پايان سخنانش هم از مردانی ياد می‌کند که در اين يکساله به کمپين پيوسته‌اند و تلاش می‌کنند.نرگس محمدی، سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر نيز کمپين را يک دغدغهء اجتماعی می‌داند; اين‌که هدف اصلی اش برقراری عدالت است.

اما ژيلا شريعت‌پناهی، محقق و قرآن‌پژوه، جنبه‌های ديگری از فعاليت‌های کمپين يک ميليون امضا را در بحث همايش مطرح می‌کند: «مترجمان قرآن، اکثرا به ريشهء لغات کم‌توجهی می‌کنند. برای مثال نشوز زنان برای زنان را به معنای نافرمانی تلقی می‌کنند و نشوز برای مردان را بی‌ميلی‌اش نسبت به زن معنا می‌کنند يا دربارهء واژهء «قوام» که آن را مسلط و رييس ترجمه کرده‌اند در حالی که اين واژه در اصل به معنای ستون وسط چادر يا همان تکيه‌گاه است.»

او در ادامه از مشکلات موجود در شماری از تفسيرهای قرآنی اشاره می‌کند و اين‌که مفسران به احاديث استناد می‌کنند.شريعت‌پناهی از انتشار جلد دوم کتاب «حقوق زن در خانواده» با همکاری دفتر آيت‌الله صانعی خبر می‌دهد: «اين کتاب، گامی است در جهت روشن‌سازی مسايل و نابرابری‌های حقوقی. اين‌که در قرآن هيچ گونه تبعيضی ميان زن و مرد قايل نشده و حتی در قرآن از مزايای مادری و همسری دفاع شده است.»

در اسلام انسان بودن مهم است

سيمين بهبهانی، بانوی شعر ايران که در فعاليت يک سالهء کمپين در بيش‌تر مراسم‌اش حضور يافته، اين بار هم با خواندن شعری بر حمايت خود از فعاليت کمپين تاکيد می‌کند.
به گفتهء او، در اسلام انسان بودن مطرح است، بنابراين زنان بايد برای گرفتن حقوق‌شان تا آخرين توان تلاش و ديگران را آماده کنند.
کيوان صميمی، مديرمسوول نشريهء توقيف شدهء «نامه» نيز که ميزبان برگزاری اين نشست مطبوعاتی بود، لازمهء هر حرکتی را تقبل پرداخت برخی هزينه‌ها می‌داند.اما در اين جلسه، نسل سومی‌های کمپين هم حضور داشتند; نسل اولی‌ها کسانی چون سيمين بهبهانی، نسل دومی‌ها که کمپينی برای مادران ترتيب داده‌اند و نسل سومی‌ها که جوانان پرشوری هستند که در اين يک ساله برای جمع‌آوری امضا و آگاه‌سازی تلاش می‌کنند از جمله ناهيد کشاورز و سارا لقمانی.ناهيد کشاورز از فرآيند فعاليت يک سالهء کمپين می‌گويد و سارا لقمانی به اين نکته اشاره می‌کند که خواسته‌محوری به جای ايدئولوژی‌محوری از مهم‌ترين ويژگی کمپين يک ميليون امضاست.حالا اين کمپين در ۲۰ شهر فعاليت دارد و بيش از ۵۰۰ عضو فعال آن مشغول پيشبرد اهداف هستند.