ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.08.2007, 15:25
نقش ايران در عراق سازنده نيست

کارگزاران: در حالی که انتظار می‌رفت با تداوم مذاکرات ايران و آمريکا در لحن منفی مقام‌های دولتی آمريکا تغييری ايجاد شود، ناظران معتقدند که هرچه می‌گذرد لحن و ادبيات موضع‌گيری آمريکا در قبال ايران بيش از پيش به ادبيات خصمانه نزديک می‌شود.

آخرين نمونه از اين ادبيات، موضع‌گيری اخير سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد و نيز ادعاهای جديد فرمانده نيروهای آمريکا در عراق عليه ايران است. اين مقام دولت آمريکا روز جمعه بار ديگر در ادامه اتهامات قبلی اين کشور عليه ايران، ادعا کرد که ايران با ارسال سلا‌ح و دامن زدن به ناآرامی در عراق، نقشی «غير سازنده» در اين کشور ايفا می‌کند.

گوردن جاندرو، سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد، با اشاره به ديدار سفيران ايران و آمريکا در عراق، جمهوری اسلا‌می را به «دو رويی» در مناسبات خود با آمريکا متهم کرد.

سخنگوی شورای امنيت ملی کاخ سفيد گفت: «مقام های دولت ايران هر وقت که با رايان کراکر (سفير آمريکا در عراق) ملا‌قات می‌کنند، ادعا می‌کنند که می‌خواهند نقش سازنده‌ای در عراق داشته باشند. در حالی که فرماندهان ما در عراق می‌گويند، ما شاهد افزايش ورود سلا‌ح‌های انفجاری مرگبار به عراق هستيم».

جاندرو افزود: «اين يک نقش سازنده نيست. سلا‌ح‌هايی که ايرانی‌ها در اختيار شبه‌نظاميان قرار می‌دهد، سبب مرگ نظاميان آمريکايی می‌شود». ‌

در همين زمينه، يک ژنرال ارشد آمريکايی در عراق نيز ادعا کرد: نيروهای وابسته به سپاه پاسداران ايران در عمليات نيروهای آمريکايی برای استقرار امنيت در عراق «خرابکاری» می‌کنند.

به گفته او ايران حمايت‌های خود از شبه‌نظاميان عراقی را طی ماه‌های اخير افزايش داده است.

ژنرال ريک لينچ فرمانده نيروهای آمريکا در مناطق مرکزی عراق گفت: بيش از ۲۰ نيروی سپاه پاسداران در مناطق جنوب و شرق بغداد در حال فعاليت هستند.

ژنرال لينچ گفت: از ماه آوريل تاکنون دست‌کم ۱۱۷ قبضه تسليحات ايرانی شامل راکت‌انداز، سلا‌ح‌های ضدزره و مين کشف شده است و سربازان در اين منطقه تحت فرماندهی او تاکنون ۴۸ بار به وسيله سلا‌ح‌های ضدزره ساخت ايران مورد حمله قرار گرفته‌اند.

آمريکا پيش از اين هم بارها ايران را متهم کرده که با حمايت‌های مالی، تسليحاتی و آموزشی از شورشيان عراقی، به بی‌ثباتی، ناآرامی و خشونت‌ها در عراق دامن می‌زند.


راديو آمريکا:
آمريکا در حال بررسی اقدامات بعدی عليه ايران است


ايسنا: راديو آمريکا گزارش داد: گزارش بعدی آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌يی ايران می‌تواند مشخص کند که آيا آژانس دور سوم تحريم‌ها عليه ايران را اعمال خواهد کرد يا خير. اين گزارش در ماه سپتامبر ارايه خواهد شد، اما در واشنگتن مناظره بر سر آن است که آيا ديپلماسی دوره خود را گذرانده است و نياز به اقدام شديدتری عليه ايران می‌باشد يا خير.

راديو آمريکا در ادامه اين گزارش آورده است: گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی درباره شفاف‌تر شدن ايران ممکن است وضعيت تلاش‌های آمريکا برای اعمال تحريم‌های اضافی عليه ايران را مشخص کند.

جان کالابرس، يک کارشناس امور ايران در موسسه خاورميانه در واشنگتن در اين باره گفت: گزارش آژانس ديدگاه يا يافته‌هايی حاکی از عدم همکاری ايران را نشان دهد، فکر می‌کنم زمينه سياسی برای اين اقدام آمريکا يعنی تشديد تحريم‌ها که برخی مقامات دولت آمريکا خواستار آن هستند فراهم شود.

راديو آمريکا در ادامه با ادعای ظامی بودن برنامه هسته‌يی ايران گزارش داد: اما برخی بر اين عقيده‌اند که اين اقدام برای متوقف کردن اهداف هسته‌يی ايران کافی نمی‌باشد و در حال حاضر مناقشاتی در سازمان‌های مختلف واشنگتن در جريان است مبنی بر اينکه آيا اقدامات شديدتر از جمله استفاده از زور برای متوقف کردن ايران لازم است يا خير.

در ادامه اين گزارش آمده است: ظاهرا در حال حاضر اعمال تحريم‌های شديدتر سازمان ملل عليه ايران اولويت دولت جورج بوش می‌باشد. شورای امنيت سازمان ملل در ماه مارس به مسدود کردن دارايی‌های برخی افراد و سازمان‌های خاص که در برنامه هسته‌يی ايران دخالت دارند رای موافق داد. به گفته شون مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا دولت بوش نيز چنين اقداماتی را ابزاری ارزشمند می‌داند. وی در اين باره گفت: اين اقدامات دارای قدرت قانون بين‌المللی است و شما رفته رفته شاهد ابری خواهيد بود که بر تعاملات ايران با جامعه مالی بين‌المللی و جامعه تجارت بين‌المللی سايه افکنده است.


برنز ايران را تهديدی برای آمريکا خواند

ايسنا: راديو نشنال پابليک آمريکا در گزارشی به نقل از نيکلاس برنز، ايران را تهديدی برای منافع امنيتی آمريکا و چالشی مهم در سراسر خاورميانه خواند.

پايگاه اينترنتی راديو نشنال پابليک آمريکا به نقل از نيکلاس برنز، معاون امور سياسی وزير امور خارجه‌ی آمريکا نوشت: ايران تهديدی برای منافع امنيتی حياتی آمريکا و چالشی مهم در سراسر خاورميانه است و من فکر می‌کنم ما تا حدی نسبی اجماعی را در واشنگتن به ويژه در کنگره و قعطا در دولت داريم مبنی بر اينکه بايد از ابتکار و مهارت ديپلماتيک آمريکا برای محدود کردن آنها استفاده کنيم اين گزارش حاکی است: روشی که آمريکا به اين می‌پردازد موضوع مشاجرات سياست پشت درهای بسته بوده است.

معاون امور سياسی وزير امور خارجه‌ی آمريکا گفت که به همراه گروهی بر ديپلماسی و نه تغيير رژيم ايران متمرکز است.

برنز گفت: ما غير عادی‌ترين رابطه ديپلماتيک در جهان را با يک کشور در رابطه با ايران داريم.

وی افزود: ما با کره‌ی شمالی گفت‌وگو می کنيم. نمايندگی ديپلماتيک در کوبا داريم. نمايندگی ديپلماتيک در برمه داريم. از زمانی که ايران در سال ۱۹۷۹ ميلادی ۲۵ آمريکايی را به گروگان گرفت با اين کشور رابطه ديپلماتيک نداشته‌ايم و هيچ انتظار منطقی مبنی بر بهبود اين اوضاع را شاهد نيستيم.

اين گزارش حاکی است: در حال حاضر آمريکا و ايران فقط تحت شرايط خاصی نظير نشست‌هايی که رايان کروکر، سفير آمريکا در عراق با همتای ايرانی‌اش درباره‌ی امنيت عراق داشته است با يکديگر گفت‌وگو کرده‌اند.