ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.08.2007, 10:29
ايران در ميان هزار دانشگاه اول دنيا جايگاهی ندارد

جديدترين رده بندی دانشگاههای دنيا در سال ۲۰۰۷ بر اساس وبومتريک اعلام شد که بر اساس آن هيچ دانشگاهی از ايران در ميان هزار دانشگاه اول دنيا قرار نگرفته است. در اين رده بندی دانشگاههای ژاپن، تايوان و چين برترين کشورهای آسيايی هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، يک نوع رده بندی دانشگاههای دنيا، تعداد مراجعات به سايت دانشگاههای دنياست. بزرگی سايت دانشگاه (تعداد صفحات پايگاه اينترنتی)، حجم فايل‌های پی‌دی‌اف، ورد و پاورپوينت قابل دسترس‌، تعداد مقالاتی که در ۱۰ سال گذشته منتشر شده، تعداد ارجاعاتی که اين مقاله‌ها داشته است، تعداد بينندگان وب‌سايت دانشگاه و تعداد لينک‌های خارجی پايگاه اينترنتی از جمله معيارهای لحاظ شده در رتبه‌بندی اين سايت است.

در رده بندی جهانی دانشگاههای دنيا بر اساس وبومتريک، ۲۰ دانشگاه صدر جدول دانشگاههای آمريکايی هستند. بيست و يکمين دانشگاه برتر دنيا دانشگاه کمريج انگلستان است. رتبه های ۲۲ تا ۲۷ نيز مجددا به دانشگاههای آمريکا اختصاص يافته است. دانشگاه تورنتو کانادا در جدول برترين دانشگاههای دنيا در مقام بيست و هشتم قرار گرفته است و پس از آن مجددا تا رتبه ۳۴ به دانشگاههای آمريکايی اختصاص يافته است.

دانشگاه بريتيش کلمبيا از کانادا در ربته سی و پنجم قرار دارد. از رتبه ۳۵، ۳۶، ۳۷، ۳۸ و ۳۹ نيز مجددا به دانشگاههای آمريکا اختصاص يافته است. آکسفورد دانشگاه پرآوازه انگلستان در اين رده بندی در جايگاه چهلم قرار گرفته است.

در اين رده بندی دانشگاه استنفورد در جايگاه اول، دانشگاه صنعتی ماساچوست در جايگاه دوم، دانشگاه برکلی کاليفرنيا در جايگاه سوم، هاروارد در جايگاه چهارم و دانشگاه ايالتی پنسيلوانيا در جايگاه پنجم قرار گرفته‌اند.

دانشگاههای ميشيگان و کرنل نيز در رده های ششم و هفتم دانشگاههای دنيا بر اساس وبومتريک قرار گرفته اند.

در ميان ۵۰ دانشگاه برتر دنيا علاوه بر دانشگاههای آمريکا، انگليس و کانادا دانشگاه هلسينکی فنلاند نيز به چشم می خورد.

برترين دانشگاه آسيايی در رده بندی جهانی دانشگاهها بر اساس وبومتريک دانشگاه توکيو ژاپن است. اين دانشگاه در رتبه ۵۹ قرار گرفته است.

از دانشگاههای آمريکای مرکزی و جنوبی نيز يک دانشگاه از مکزيک در رده ۶۹ جای گرفته است.

دومين دانشگاه آسيايی در رده بندی جهانی دانشگاهها بر اساس وبومتريک دانشگاهی از تايوان است که در رده ۹۶ قرار گرفته است. سومين دانشگاه نيز دانشگاه کيوتو ژاپن است که در رده بندی ۱۱۶ جای گرفته است.

دانشگاه سائوپائولو برزيل نيز به عنوان دومين دانشگاه آمريکای مرکزی و جنوبی در رده بندی جهانی دانشگاهها در مقام ۱۲۸ قرار گرفته است.

به گزارش مهر، چهارمين دانشگاه آسيايی اين رده بندی جهانی متعلق به چين است. دانشگاه BEIJING از چين در اين رده بندی در جايگاه ۱۲۰ است. دانشگاه کيو ژاپن نيز به عنوان پنجمين دانشگاه برتر آسيا در اين رده بندی در جايگاه ۱۳۹ قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اين است که ايران در رده بندی جهانی در ميان ۱۰۰۰ دانشگاه اول هيچ جايگاهی ندارد و در آسيا نيز در ميان ۱۰۰ دانشگاه نامی از دانشگاههای ايران ديده نمی شود.

برترين دانشگاه ايران در اين رده بندی دانشگاه تهران است که در رده ۱۳۷۳ قرار گرفته است. دانشگاه صنعتی شريف نيز در جايگاه ۲۲۵۵ قرار گرفته است. دانشگاه علوم پزشکی تهران در رده ۲۴۷۰، دانشگاه اميرکبير در رده ۲۷۲۳، دانشگاه صنعتی اصفهان نيز در رده ۲۷۵۲ جهان قرار گرفته اند.

در خاورميانه نيز ايران در جايگاه دوم قرار دارد. پس از دانشگاه فهد عربستان دانشگاه تهران در مقام دوم قرار گرفته است. پس از دانشگاه تهران نيز دانشگاه های لبنان، امارات و فلسطين قرار گرفته اند. دانشگاه علوم پزشکی تهران نيز در جايگاه ششم قرار گرفته است.

رده بندی دانشگاه های بر اساس وبومتريک در مناطق مختلف جهان به صورت کامل و جزئی در خبرگزاری مهر منتشر خواهد شد.