ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.08.2007, 10:19
موسسه اشراق در اهواز مهروموم شد


مأموران امنیتی با هجوم به موسسه فرهنگی اشراق در اهواز کارکنان آنرا بازداشت نموده و در اصلی آن را مهر و موم کردند. این موسسه تنها نهاد غیردولتی و مستقل باقیمانده از مجموع موسسات تعطیل شده مردم عرب خوزستان از سوی مقامات ایرانی بوده که در زمینه های فرهنگی فعالیت می کرد و از ورود به گرایش های سیاسی پرهیز می نمود. این موسسه همچنین با کمک های مردمی اداره می شد و تعداد کارکنان آن به 35 نفر می رسید که هم اکنون همه آنها بیکار شدند.
از سوی دیگر هچوم وحشیانه مأموران امنیتی به یک موسسه فرهنگی و بازداشت مدیر و کارکنان آن، موجی از خشم و عصبانیت را در میان مردم و روشنفکران عرب خوزستان برانگیخته است. آنها می گویند بعد از تعطیلی نشریات نیمه عربی خوزستان توسط وزارت ارشاد، سرکوب روزنامه نگاران عرب و امنیتی کردن فضای فرهنگی منطقه و به دنبال موج گسترده ای از اعدام ها و بازداشت ها ، اکنون برای همه مردم روشن شده است که رهبران ایران سیاست نابود کردن هویت قومی مردم عرب، به تاراج بردن ثروت های نفتی و غیر نفتی آنان و عدم پاسخگوئی به ابتدائی ترین خواسته های آنها درباره داشتن یک زندگی معمولی را دنبال می کنند. برای همه مردم عرب خوزستان متیقن است که موسسه اشراق جز اینکه تعدادی کتاب در اختیار مجموعه ای از جوانان قرار دهد و به شمه ای از خواسته های فرهنگی آنان پاسخ دهد ، کار دیگری انجام نداده است.
اما یورش مغولی گونه به یک موسسه فرهنگی و انجام اعمالی با مشخصه های بربریت در داخل آن همه فرضیه های موجود درباره قوم کشی مردم عرب خوزستان توسط سران رژیم حاکم بر تهران را به اثبات می رساند. یک دانشجوی عرب در این زمینه سوال می کند: آیا راهی جز مقابله به مثل با رژیم ایران باقیمانده است ؟ و اگر مردم عرب اسلحه بردارند و از خود دفاع کنند آیا کسی می تواند بگوید که حق با آنها نبوده است؟

اسامی تعدادی از افراد بازداشتی در موسسه اشراق به شکل زیر است:
- اسماعیل عبیات
- ابراهیم عبیات
- ولید نیسی
- حسین مهاوی
- ستار عبیات
- عباس عبیات