ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.08.2007, 17:44
بحث درباره قطعنامه سوم در ماه سپتامبر



دویچه وله: دیپلمات‌ها می‌گویند، سومین قطعنامه‌ی تحریم علیه ایران ممکن است در ماه سپتامبر در شواری امنیت سازمان ملل متحد مطرح شود. گفته شده است، این اقدام از سوی سه عضو دائم شورای امنیت یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس حمایت می‌شود.

آخرین قطعنامه‌ی شورای امنیت علیه ایران در ماه مارس ۲۰۰۷ به تصویب رسید که حاوی یک‌سری تحریم‌ها علیه شرکت‌ها و مقام‌های ایرانی بود. در این قطعنامه همچنین به ایران دو ماه مهلت داده شده بود تا به فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد و به ابهام‌های کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در باره پیشینه و اهداف برنامه‌ی هسته‌ای خود پاسخ گوید.

ایران این قطعنامه را رد کرد و به درخواست شواری امنیت برای قطع فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم نیز پاسخ نداد. اکنون پس از گذشت پنج ماه، آمریکا و متحدان غربی آن در تدارک قطعنامه‌ی دیگری علیه ایران هستند. گفته می‌شود علت این تاخیر و تسامح از سوی غرب احتمالا دو رشته تلاش و مذاکره‌ای بود که درماه‌های اخیر میان سولانا و لاریجانی از یک‌سو و سفرای آمریکا و ایران در عراق از سوی دیگر در جریان بود. اما ظاهرا این تحمل و انتظار، نتیجه‌ی قابل‌توجهی در پی نداشته است.

خبر تدارک قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران در ماه آینده در حالی انتشار می‌یابد که احتمال قرار گرفتن سپاه پاسداران ایران در لیست سازمان‌های تروریستی از سوی ایالات متحده آمریکا به عنوان خبری مهم همچنان مورد بحث رسانه‌های مختلف در جهان است.

سه روز پیش، روزنامه‌ی آمریکایی نیویورک‌تایمز به نقل از یك مقام عالی‌رتبه دولتی خبر داد، دولت بوش در حال آماده شدن برای قرار دادن نام "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" در لیست سیاه گروه‌های تروریستی است. نیویورک‌تایمز نوشت، این اقدام نشان‌دهنده‌ی خصومت بیشتر علیه تهران خواهد بود چرا که برای نخستین بار نام نیروهای مسلح رسمی یک دولت در فهرست سیاه وزارت خارجه آمریکا قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر اعلام شده است، مذاکرات علی لاریجانی و خاویر سولانا به تاخیر افتاده است. آخرین دور مذاکرات این دو حدود دو ماه پیش برگزار شد. هم‌زمان در گفت‌وگوهایی که ماه گذشته میان ایران و مقام‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، دولت ایران آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با بازرسان آژانس اعلام کرد. اما به نظر می‌رسد، نتایج این فعالیت‌ها برای غرب قانع‌کننده نبوده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژان موریس ریپه، سفیر فرانسه در سازمان ملل به خبرنگاران گفته است، از نظر دولت پاریس، باید با ایران قاطعانه برخورد شود.

سفیر فرانسه گفته است: به نظر می‌رسد که ایران آنچه را که شورای امنیت خواهان آن است انجام نداده ‌است و ما ناگزیر هستیم تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور را تشدید کنیم.


فرانسه خواهان اقدام عليه مقام‌های عالی‌رتبه ایران است

فرانسه اعلام کرد که در حال بررسی تدابيری برای قطعنامه‌ی جديد شورای امنيت سازمان ملل عليه ايران است که مقامات ايرانی را هدف قرار می‌دهد.
خبرگزاری آسوشيتدپرس با اشاره به اين مطلب به نقل از اوگو موره، يک سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی فرانسه که روز جمعه در يک نشست خبری زنده صحبت می‌کرد، گزارش داد: ما در حال بررسی اقداماتی بيشتر در چارچوب قطعنامه‌ی جديد شورای امنيت عليه اعضا و حاميان رژيم ايران هستيم که از پايبندی به درخواست‌های جامعه‌ی بين‌المللی خودداری می کنند.