ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.08.2007, 17:57
اظهارات تند الدلیمی علیه ایران

آفتاب: رئیس سابق مجلس ملی عراق و یکی از بانفوذترین رهبران سیاسی اقلیت سنی آن کشور در سخنانی از کشورهای عربی خواسته‌است تا آنچه وی «فعالیت گردان‌های مرگ وابسته به ایران علیه اهل سنت» توصیف کرده را متوقف سازند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عدنان الدلیمی رهبر بزرگترین تشکل سیاسی سنی‌های عراق موسوم به «جبهه توافق» روز یکشنبه در بیانیه‌ای با طرح این ادعا که عراق در آستانه سقوط در دستان «فارس‌ها» و «صفوی‌ها» قرار دارد گفت: «ای اعراب، آگاه باشید که برادران شما در سرزمین بین‌النهرین در معرض یک نسل‌کشی تمام‌عیار توسط شبه‌نظامیان و گردان‌های مرگ شیعه قرار دارند».

الدلیمی در این بیانیه گفته ‌است که گردان‌های مرگ مورد اشاره «تحت آموزش، هدایت و حمایت تسلیحاتی ایران» قرار دارند و به همین دلیل خواستار واکنش فوری کشورهای عربی به «اقدامات سازماندهی‌شده شبه‌نظامیان شیعه برای فراری دادن اهل سنت از بغداد» شد.

وی در سخنان خود با اشاره به محلات سنی‌نشین بغداد گفت: «ساکنان اعظمیه، فضیل، دورا، عادل، جمیعه، غزلیه، امیریه و یرموک تقریبا هرروز تحت حملات خمپاره‌‌های ساخت ایران قرار می‌گیرند. من از رهبران کشورهای عربی و اسلامی می خواهم که مردم عراق را برای رهایی از فشار فزاینده ایران و عوامل آن یاری کنند».

الدلیمی در ادامه خطاب به رهبران کشورهای عربی گفت: «طی سال‌های گذشته دو میلیون سنی از عراق گریخته و به اردن و سوریه و مصر گریخته‌اند. چهار سال گذشته عراق شاهد موج بدون توقف خشونت، مهاجرت و تحقیر بوده‌است. شما (رهبران کشورهای عربی) حتی از محکوم کردن لفظی آنچه که از سوی شبه‌نظامیان وابسته به ایران علیه برادران سنی‌تان انجام می‌شود دریغ کردید».

رئیس سابق پارلمان عراق سپس ابراز عقیده کرد که جنگ آغاز شده علیه سنی‌ها در بغداد پایان نمی‌یابد و به دیگر کشورهای عربی نیز سرایت خواهد کرد: «بین‌النهرین از برادران عربش می‌خواهد که هر آنچه می‌توانند انجام دهند تا بغداد همچنان عربی باقی بماند».

سخنان الدلیمی می‌تواند بر دامنه مشکلات پیش روی نخست‌وزیر نوری المالکی در پیشبرد فرآیند بازسازی سیاسی عراق بیافزاید. بنا به تحلیل آسوشیتدپرس این سخنان در واقع انعکاس نظرات رهبران کشورهای عرب سنی در خاورمیانه است که آشکارا از افزایش نفوذ ایران در عراق به وحشت افتاده‌اند.