ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.08.2007, 19:47
در ایران ۹ میلیون نفر زیر خط فقر شدید زندگی می‌کنند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تهران، ۱۱ درصد از جمعیت شهری و ۱۰/۵ درصد از جمعیت روستایی ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. بنا به این گزارش، دو سوم از جمعیت ۹/۲ میلیون نفری فقیر ایران زیر خط فقر مطلق بسر می‌برند.

روزنامه‌ی اقتصادی "سرمایه" که جزئیات بیشتری درباره اظهارات وزیر رفاه ایران در مجلس منتشر کرده، نوشته است، وزیر رفاه از اعلام خط فقر خودداری و تنها به ارایه‌ی آمار و ارقام "خط فقر شدید" و "مطلق" بسنده کرد. بنا به نوشته‌ی این روزنامه، رقم ۹/۲ میلیون نفر تنها شامل جمعیت زیر "خط فقر شدید و مطلق" هستند. در خط فقر "مطلق" یا "شدید" تنها نیاز فرد برای امور حیاتی بدن در نظر گرفته شده است.

روزنامه‌ی سرمایه به نقل یک نماینده مجلس نوشته است: ‌«حدود هفت میلیون و ۳۰۳ هزار نفر زیر خط فقر مطلق در کشور وجود دارد که با در نظر گرفتن جمعیت خط فقر شدید شهری و روستایی ۹ میلیون و ۲۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر در کشور زیر خط فقر شدید و مطلق هستند.»

به گفته‌ی این نمانیده مجلس، «میزان مواد غذایی تامین‌کننده در روز برای هر فرد طبق الگوی غذایی حدود دو هزار و صد کیلو کالری است. براساس آمارهای ارایه شده از سوی جامعه‌شناسان و با توجه به گزارش‌ها و تغییر تعداد جمعیت، ‌وضعیت اقتصادی و تورم موجود در کشور به نظر می‌رسد حدود ۱۲ میلیون نفر در کشور زیر خط فقر شدید و مطلق باشند چرا که آمارهای استناد شده مربوط به سال‌های پیش است.»