ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.08.2007, 19:35
شكست دیپلماسی هویج و چماق


ایسنا: روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت: چهارده ماه پس از آنكه كاندولیزا، رایس وزیر خارجه آمریكا پیشنهاد گفت‌وگو با ایران را داد شكست دیپلماسی هویج و چماق در توقف برنامه هسته‌ای ایران موجب شده است درخواست‌ها برای اتخاذ اقدام‌های شدیدتر از جمله كاربرد احتمالی زور افزایش یابد.

روزنامه واشنگتن پست در ادامه این مطلب نوشت: مناقشه بوجود آمده كه در گزارش‌های كنفرانس‌ها و تفسیرهای جدید مشهود است هنوز در مراحل اولیه قرار دارد، اما برخی درخواست‌ها مبنی بر این كه جورج بوش، رییس جمهور آمریكا باید در 17 ماه آخر دوره ریاست جمهوری خود برخورد شدیدتری در پیش بگیرد نشان دهنده‌ی مناقشات سازمان‌ها و مفسرانی است كه پرونده حمله به عراق را شكل دادند.

این روزنامه در ادامه نوشت: كاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریكا و رابرت گیتس وزیر دفاع این كشور متعهد به تحریم ها و فشارهای اقتصادی از طریق سازمان ملل هستند اما طرفداران خط مشی شدیدتر نشانگر دیدگاه های بخش كوچكی از دولت بوش می‌باشند كه خواستار گزینه های نظامی در صورت عدم توقف برنامه هسته‌ای ایران هستند.

ویلیام كریستون، سردبیر "ویكلی استاندارد" و یكی از طرفداران جنگ عراق در این باره گفت: بسیاری افراد مایل بودند فرصتی به دیپلماسی بدهند اما باید شاهد نتایجی نیز می‌بودند. یك سال از زمانی كه رایس قبول كرد در صورت پذیرفتن شرایط سازمان ملل توسط ایران با تهران گفت و گو كند می‌گذرد و در این مدت آنها فرصت یافته‌اند وقت بیشتری برای تداوم برنامه هسته‌ای خود به دست آورند.

این روزنامه در ادامه با متهم كردن ایران به دخالت در بی ثباتی عراق نوشت: صدای طبل ها به واسطه مساله عراق نیز اوج گرفته است از ماه مه، اولین گفت و گوهای رسمی بین ایران و آمریكا تاكنون ایران از حمایت خود از شبه نظامیان در عراق كه سربازان آمریكایی را هدف قرار می دهند دست بر نداشته است.

آگوستوس ریچارد نورتون، یك كلنل بازنشسته ارتش آمریكا گفت: گفت وگوها درباره حمله به ایران با مساله هسته ای آن آغاز شد، اما اكنون به یك راه حلی برای برخورد با فعالیت های ایران در عراق سوریه ، حزب الله و حماس تبدیل شده است.

سوزان مالونی، كارشناس سابق ایران در وزارت خارجه آمریكا گفت: بسیاری از طرفداران اقدام شدیدتر علیه ایران در حالی كه صدای خود را بالا برده اند كه دولت به واسطه اعتبار استراتژی دیپلماتیكش با "بحران اعتقاد داخلی" روبروست. میزان عصبانیت نسبت به این استراتژی بالا رفته است و خیلی ها گزینه نظامی را ترجیح می دهند.

این روزنامه در پایان نوشت: همه كسانی كه خواستار اقدامات شدیدتر هستند طرفدار استفاده از نیروی نظامی نیستند، بلكه می گویند خط مشی فعلی رفتار ایران را تغییر نداده است.