ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.08.2007, 19:26
در انتظار عدالت


قاتلین همسر من سران حكومت ایران هستند- آیا بدین دلیل است كه به آنها هیچ گزندی نمی‌رسد؟

در حدود بیش از ١٨ سال در تاریخ ١٣. ژوئیه ١٩٨٩، سوء قصدی برعلیه نماینده كردها، دكتر عبدالرحمن قاسملو دبیر كل حزب دمكرات كردستان ایران و نماینده این حزب در خارج، عبدالله قادری آذر انجام شد.
حكومت ایران، همسرم عبدالرحمن قاسملو را برای حل مسالمت‌آمیز مسئله كردها در ایران به مذاكره دعوت كرد، اما ایرانیانی كه با گذرنامه‌های سیاسی برای این منظور به وین سفر كردند، تروریست‌هایی بودند كه قاسملو و همراهان او را بر سر میز مذاكره به قتل رساندند. آنها حتی پروفسور فاضل رسول را نیز كه واسطه این مذاكره بود به رگبار بستند.

چند ساعت بعد از ترور مشخص شد آنهایی كه با گذرنامه سیاسی در میز مذاكره شركت داشتند مرتكب این جنایت شده‌اند. با این وجود نه تنها آنها آزاد شدند، بلكه حتی پلیس اتریش آنها را تا فرودگاه اسكورت كرد. فرمانده تیم ترور، محمد جعفری صحرارودی در این میان به سمت معاونت رئیس شورای عالی امنیت ملی ایران رسیده است. اگر چه حكم جلب او در اتریش وجود دارد، اما تاكنون هیچ اقدام عملی برای دستگیری وی صورت نگرفته است.

حداقل اطلاعاتی از محل اقامت همیشگی او در شمال عراق و یا اینكه در این اواخر به‌عنوان عضو هیئت شركت كننده در كنفرانس در رابطه با مشكل عراق كه در شرم‌الشیخ مصر تشكیل شد وجود دارد. اگر چه هفته نامه پروفیل اتریش در این باره گزارشی منتشر كرد، اما از طرف حكومت اتریش هیچ واكنشی نشان داده نشد.

در انتظار عدالت

از واقعه ترور وین بیش از ١٨ سال می‌گذرد. بعد از اعلام حكم دادگاه میكونوس در تاریخ ١٠ آپریل ١٩٩٧، كه در آن سران جمهوری اسلامی ایران نیز مسئول شناخته شدند و ضمن اینكه مجرمیت جمهوری اسلامی ایران را بدون هیچ شبه‌ای اثبات می‌نمود، دستگاه قضائی اطریش از ادامه تحقیقات برای روشن كردن این قتل سیاسی همچنان امتناع كرده است.

در تاریخ ١٧سپتامبر ١٩٩٢ جانشین قاسملو، دكتر صادق شرفكندی در یك رستوران یونانی به نام میكونوس ، قربانی سوء قصد تروریستهایی شد كه مأموریت آن نیز از طرف رژیم ایران صادر شده بود. برعكس دستگاه قضائی اتریش، قوۀ قضائی ‌‌آلمان ضمن دفاع از استقلال خود، حادثه قتل برلین را روشن كرد. در قضیه صدور حكم تاریخی میكونوس در رابطه با ترور وین اشاره شده است : "برای اینكه این صدا را (حزب دمكرات كردستان ایران) به سكوت واداشت، رهبران سیاسی ایران این تصمیم را اتخاذ كردند، كه نه از طریق سیاسی با رهبری حزب دمكرات كردستان ایران مبارزه كنند بلكه آنها را از طرق قهری از بین ببرند".

ترور دبیركل پیشین حزب دمكرات كردستان ایران، دكتر عبدالرحمن قاسملو و دو تن از همراهانش در وین و جنایت میكونوس نتیجه تصمیم اتخاذ شده از طرف سران جمهوری اسلامی ایران بوده است. مداركی كه در جریان دادگاه میكونوس بدست آمد، حوادث وین و برلین را به نحوی غیر قابل انكار بیكدیگر پیوند می دهد و دست داشتن رژیم ایران را در این جنایات به وضوح اثبات می‌كند.

بنام عدالت، حقوق بشر و برای حفظ احترام و استقلال قوۀ قضائی اطرایش، از دولت آن كشور تقاضا می‌كنم برای روشن ساختن جنایت وین تحقیقات در این مورد را دوباره از نو آغاذ كند.

در اینجا صحبت از عدالت در قبال قربانیان، خانواده‌های آنها و همینطور ملت كرد و اتریش می‌باشد. زمان هر چقدر بخواهد سپری می‌شود، اما واقعه جنایت ١٣ ژوئیه ١٩٨٩ فراموش نخواهد شد.




نویسنده: هلن قاسملو (همسر عبدالرحمن قاسملو كه در سال ١٩٨٩ در وین به قتل رسید. او مقیم پاریس است.)
روزنامه اتریشی "دی پره‌سه" ٣ / ٨ / ٢٠٠٧
ترجمه: كیومرث شهسواری