ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.07.2007, 8:52
بهبود قابلیت‌های نظامی شورشیان عراق

دویچه وله: به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از بغداد، ژنرال رایموند اودیرنو، یکی از فرماندهان نظامی آمریکا در عراق، روز پنجشنبه (۲۶ ژوئیه) به خبرنگاران گفت: «در سه ماه اخیر ما متوجه شده‌ایم که شبه‌نظامیان در شلیک راکت و خمپاره به سوی منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سبز بغداد هدف‌گیری بهتری می‌کنند.»

این فرمانده نظامی گفت: «ما فکر می‌کنیم این موضوع بطور بلاواسطه با آموزشی که آنان در ایران می‌گیرند، مربوط است.»

در ماه‌های اخیر حملات شورشیان به منطقه‌ی حفاظت شده‌ی سبز بغداد که محل استقرار وزارتخانه‌ها و نهادهای دولتی عراق و نیز سفارتخانه‌های خارجی است افزایش یافته است. حدود دو پیش (۱۰ ژوئیه) شلیک چندین خمپاره به این منطقه موجب مرگ ۳ نفر شد.

ایالات متحده‌ی آمریکا حکومت ایران را متهم می‌کند که بطور وسیع از شورشیان عراق در بغداد حمایت می‌کند و این حمایت‌های آموزشی و مالی و تسلیحاتی علاوه‌ بر گروه‌های افراطی شیعه، شامل گروه‌های سنی نیز می‌شود.

در مذاکراتی که روز سه‌شنبه‌ی گذشته (۲۳ ژوئیه) میان سفرای ایران و آمریکا در بغداد برگزار شد سفیر آمریکا حکومت ایران را متهم کرد که از بعد از دور نخست گفت‌وگوها در ماه مه گذشته، حمایت خود از شبه‌نظامیان شیعه در عراق را گسترش داده است.

او گفت: «آمریکا اسناد و مدارک لازم در زمینه ارایه اسلحه از سوی ایران به شبه نظامیان در عراق و حمایت ایران از این شبه نظامیان را در اختیار دارد و این مدارک را به نیروهای ایرانی نیز ارایه داده است.»

اوایل همین ماه (دوم ژوئیه) ژنرال کوین برگنر، سخنگوی ارتش آمریکا در عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد دولت ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد. این مقام ارتش آمریکا با ذکر جزئیاتی اعلام کرد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران شبه‌نظامیان عراقی را در گرو‌ه‌های ۲۰ تا ۶۰ نفره در اطراف تهران آموزش می‌دهد و با دادن پول و اسلحه، آنها را روانه عراق می‌کند تا علیه نظامیان آمریکا بجنگند.

این ژنرال آمریکایی از بازداشت فردی با نام علی موسی دقدوق خبر داد که به‌گفته‌ی وی نزد واحد قدس سپاه پاسداران تعلیم دیده، تا در عراق به نیروهای افراطی شیعی آموزش نظامی دهد. سخنگوی ارتش آمریکا گفت، رهبری ایران در جریان این فعالیت‌ها قرار دارد و افزود ایران در عملیات خود در عراق از حزب‌الله لبنان نیز استفاده می‌کند.