ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.07.2007, 15:07
نخستین رییس‌جمهور زن هند

آفتاب: خانم پراتیبا پاتل كه ‪ ۷۲‬سال دارد روز شنبه به عنوان نخستین رئیس جمهوری زن هند برگزیده شد. در طول 6 دهه که از استقلال هند می‌گذرد این نخستین بار است که یک زن عهده‌دار سمت ریاست جمهوری می‌شود. سمت ریاست جمهوری در هند، سمتی تشریفاتی محسوب می‌شود اما به اعتقاد ناظران قرار گرفتن یک زن در بالاترین سمت دولتی هند تحولی نمادین در زمینه گسترش نقش خضور زنان در عرصه سیاسی این کشور محسوب می شود.

خانم پراتیبا پاتل جانشین دكتر ابوالفاخر عبدالكلام رئیس جمهوری كنونی هند می‌شود. شبه قاره هند البته در گذشته نیز شاهد حضور زنان قدرتمندی در عرصه سیاسی بوده است که مهمترین آنها خانم ایندیرا گاندی نخست وزیر فقید این کشور به شمار می‌رود با این همه خانم پاتل برخلاف سنت شبه قاره هند هیچ نسبت سببی و نسبی با رجال سیاسی مشهور این کشور ندارد.

پراتیبا پاتل كاندیدای حزب حاکم كنگره‌ و متحدان سیاسی این حزب محسوب می‌شد و در رای گیری برای انتخاب رئیس‌جمهوری توانست بایرون سینگ شخاوت، كاندیدای حزب مخالف بهاراتیا جاناتا را در انتخاباتی كه قانونگذاران ملی و دولتی این كشور در آن شركت كردند، شكست دهد.

به گزارش كمیسیون انتخاباتی هند پاتیل تقریبا دو سوم از آرا را در این انتخابات از آن خود كرد. به دنبال اعلام پیروزی پاتیل در انتخابات ریاست جمهوری، صدها تن از حامیان حزب كنگره در خیابان‌های دهلی نو به جشن و پایكوبی پرداختند.

776 عضو پارلمان و 4120 عضو مجالس محلی واجد شرایط رای دادن برای انتخاب رییس جمهور بودند.

مانموهان سینگ، نخست‌وزیر هند و سونیا گاندی، رهبر حزب كنگره از نامزدی پاتل به عنوان نمادی از تساوی حقوق زن و مرد به شدت طرفداری كرده‌ بودند.

پاتل در حال حاضر با اتهاماتی نظیر حمایت از برادرش در پرونده‌ قتل و حمایت از همسرش در یك رسوایی خودكشی و اتهاماتی نظیر دست داشتن در یك كلاهبرداری مالی روبه‌رو است.

اگرچه پاتل، فرماندار ایالت راجستان تمامی این اتهامات را رد كرده اما انتظار می‌رود حداقل نامزدهای ریاست جمهوری و خانواده‌های آنان از این رسوایی‌ها و اتهامات مبری باشند.

براساس قانون اساسی هند، نخست‌وزیر قدرت اجرایی را در دست دارد و رییس‌جمهور در تشكیل دولت و سطوح فدرالی و دولتی ایفای نقش می‌كند. پاتل روز 25 ژوئیه (سوم) سوگند می‌خورد.