ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 21.07.2007, 11:22
تعویق تشدید تحریم‌ها علیه ایران

ایسنا: خبرگزاری رویتر به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش كرد كه غرب تلاش‌ها برای سخت‌تركردن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران درباره برنامه هسته‌یی آن را به امید آنچه بهبود همكاری ایران با بازرسان آژانس خوانده‌اند، تا ماه سپتامبر به تعویق انداخته است.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌های یادشده افزوده است این وقفه اعلام نشده در حالی رخ می‌دهد كه تهران درخواست سازمان ملل مبنی بر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را انجام نمی‌دهد. با این حال، تهران همكاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به منظور روشن ساختن پرسش‌های باقی‌مانده مربوط به فعالیت‌های هسته‌یی‌اش در ماه جاری از سر گرفته و دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات غنی‌سازی را بهبود بخشیده است.

ایران هم‌چنین توافق كرده به بازرسان آژانس اجازه دهد از راكتور تحقیقاتی آب سنگین تا پایان ژوئیه دیدن كنند.

یك دیپلمات اروپایی نیز گفت: این مساله نباید ناچیز شمرده شود، اگر چه ایران درخواست محوری ما برای تعلیق كامل را رعایت نكرده است، اما من فكر نمی‌كنم درخواست‌های محوری ما تحت شرایط فعلی قابل دسترسی باشند.

این گزارش به نقل از دیپلمات‌ها ادامه داد: دلایل مختلفی برای تاخیر در تلاش‌های سازمان ملل وجود دارد از جمله این كه شورای امنیت سرگرم بحث كوزوو و دارفور است، آمریكا مشغول بحث‌های مربوط به نقش نظامی اش در عراق است، روسیه با تحریم‌های بیشتر مخالفت می‌كند و فعالیت دیپلماتیك به علت فصل تعطیلات درتابستان آهسته شده است.

به علاوه مدیر كل آژانس می‌گوید اقدام ایران در خصوص طرح اقدام برای پاسخ‌گویی به تردیدها نسبت به برنامه‌ی هسته‌یی‌اش به همراه ریتم كند گسترش برنامه غنی سازی اورانیوم امیدهایی را در خصوص رفع این بن بست مطرح كرده است.

تهران تهدید كرده است در صورت حركت غرب در جهت تصویب یك قطعنامه‌ی تحریم دیگر از این همكاری عقب نشینی می‌كند.

دیپلمات‌های اروپایی یاد شده گفتند مذاكره كنندگان اتحادیه اروپا و ایران به برگزاری تماس‌های معمول در سطح رسمی ادامه می‌دهند.

این دیپلمات‌ها افزودند: در صورتیكه در مسیر آژانس پیشرفت حاصل شود، خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ممكن است در ماه جاری نشست دیگری با علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران داشته باشد .

این گزارش به نقل از دیپلمات‌های اروپایی ادامه داد تحریم‌های مالی آمریكا علیه تهران و فشارها بر روی دولت‌های اروپایی تاثیری بیشتر از تدابیر محدودی داشته است كه در سازمان ملل اتخاذ شده ؛ در راستای این اقدامات اعتبار صادرات قطع شده و دسترسی ایران به اقتصاد دلار محدود شده است.

یك دیپلمات اروپایی گفت: تجارت میان ایران و آلمان بیش از20 درصد نسبت به سال گذشته كاهش یافته است.

دیپلمات‌های وین و آشنا با عملیات‌های آژانس گفتند: به نظر می‌رسد درتلاش‌ها برای به دست آوردن همكاری ایران در تحقیقات آژانس از سال 2003 تاكنون پیشرفت‌هایی حاصل شده‌است.

آنها گفتند كه ایران همچنین موافقت كرده است پنج بازرس از 10 بازرس پیشنهادی آژانس را منصوب كند. ایران همچنین با نهایی كردن ترتیبات برای نظارت بهبودی یافته آژانس از نطنز موافقت كرده است.

یك دیپلمات غربی گفت: ایران تا كنون به بازرسان اجازه نداده در اطراف سالن سانتریفیوژ حركت كنند یا از آنها عكس‌برداری كنند. این اقدامات برای اعتماد سازی نسبت به نیات ایران مهم است.

یك دیپلمات اروپایی در وین در پاسخ به این سوال كه آیا چنین گامهایی به همراه سرعت پایین گسترش ظرفیت غنی سازی سومین قطعنامه را از روی میز كنار خواهد زد؟ گفت: ما به موقعیتی رسیده‌ایم كه پنج قدرت از شش كشور از گفت‌وگو‌های بیشتر حمایت می‌كنند و فقط یكی بر تعلیق كامل پیش از انجام گفت‌وگو اصرار می‌كنند.