ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.07.2007, 10:54
«برای یک ایران»

لحظه تولد تارنمای ForOneIran فرارسیده است. یک تارنمای دیگر در کنار هزاران تارنمای دیگر! از این رو پیدایی این تارنمای جدید را نمی‌توان رویدادی مهم دانست. تردد در شاهراه اطلاعات دیر زمانی است که پدیده غریبی نیست. چرا که زمان و زمانه دگر شده است.

دوران جست و جوی اطلاعات به پایان رسیده است. یعنی آن دورانی که آدمی برای خواندن تنها یک جمله از "فرزانه‌ای" بی نام و نشان، می‌بایست کتاب قطوری را صفحه به صفحه و سطر به سطر می‌خواند. دوران شبها تا سحر بیدار نشستن و کتابی را سطر به سطر با دست نمونه برداشتن. دوران خواندن کتابی که هر صفحه‌اش کوچکتر از سطح یک قوطی کبریت بود. دورانی که بهای کتابی برابر با چند سال آزادی آدمی بود. این دوران اکنون بدل به خاطره شده است. خاطره نسل من. نسل پس از من این خاطره را نمی‌شناسد. و حکایت آن همچون نقل افسانه‌ای شامگاهی باعث حیرتش می‌شود. این دوران سپری شده است. چرا که زمان و زمانه دگر شده است.

در شاهراه اطلاعات ایستاده‌ایم. زیر رگبار اطلاعات. کسی در جست و جوی اطلاعات نیست، که اکنون اطلاعات در جستجوی آدمی است، و گاه در کمین او. در برابرمان عنکوبت اطلاعات قد برافراشته است و تارنماهایش را گرد ما تنگ تنیده است.

در چنین لحظه‌ای تارنمای ForOneIran زاده می‌شود. تارنمایی دیگر در کنار هزاران تارنمای دیگر! به راستی چه نیازی به یک تارنمای جدید است؟

نیاز به گفتگو منطق آفریدگار این تارنماست. گفتگویی به زبان خرد. و این زبان یگانه زبانی است که همگان قادر به فهم آنند. اما خردمندان دیرزمانی است که از گفتن بازمانده‌اند. در ایران خرد و خردمندی را خوش نمی‌دارند و در فراسوی مرزهای ایران‌زمین، خردمندان در پی ماجرای نان و بقل افتاده‌اند. به زبان مولانا اما:

این سکر بین هل عقل را وین نقل بین هل نقل را
کز بهر نان و بقل را چندین نشاید ماجرا

هدف از برپایی این تارنما دامن زدن به گفتگوی شهروندان است. گفتگویی بین اقوام و ادیان. این تارنما می‌بایست کانون تلاقی پندارها باشد، پندارهای یقینی و یقینهای پنداری! کارزار نظرها. رزمگاه سالم ایده‌ها، پیش از آن که ساعت رزم نگون‌بختان در خیابانها فرا رسد.

هدف نه برآشفتن دگراندیشان است و نه اقناع آنان. که یگانه داورمان تنها خردمان است. در مهمانی خردمندان، سخن در برابر سخن می‌نشیند و دلیل در برابر دلیل. برای نشاندن شمشیر در برابر شمشیر نیازی به درایت و خردمندی نیست، یا شجاعت لازم است یا حماقت، یا ترکیبی از این دو!

تولد تارنمای ForOneIran هنوز رویداد نیست، اما بدل به یک رویداد می‌شود.

گزینش لحظه تولد تارنمای ForOneIran به هیچ روی محصول گزینه‌ای تصادفی نیست. شهروندان ایران‌زمین در لحظه‌ای بس حساس روزگار می‌گذرانند. بازیگران سرنوشت شهروندان این مرز و بوم، دیگرانند. دولتمردانی که کشور را به لبه پرتگاهی هولناک سوق می‌دهند و دیگرانی که در پی محاسبه سود و زیان خویشند و نه درگیر سرگذشت و سرنوشت ساکنان ایران‌زمین.

باور من این است که گفتگو هنوز ممکن است. گفتگوی ما هنوز بوی واژه می‌دهد و نه باروت. انتخاب خرد واژه است و نه باروت.

دکتر جمشید فاروقی
پانزدهم تیرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش خورشیدی