ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.07.2007, 10:40
حمایت از اقدام نظامی علیه ایران

ایسنا: روزنامه گاردین نوشت: در حالیكه جورج بوش تا 18 ماه دیگر دوران ریاست جمهوریش به پایان می‌رسد مناقشات درونی كاخ سفید مجددا به سوی حمایت از اقدام نظامی علیه ایران سوق پیدا كرده است.

روزنامه گاردین در ادامه نوشت: اگرچه دولت بوش دچار دردسرهای بسیاری در عراق است همچنان توجه خود را به ایران معطوف كرده است. یك منبع آگاه در واشنگتن در این باره گفت: بوش بدون آنكه مساله ایران را به جایی برساند دفتر ریاست جمهوری را ترك نخواهد كرد.

در ادامه این مطلب آمده است: كاخ سفید مدعی است كه ایران كه نفوذش در خاورمیانه شدیدا افزایش یافته است قصد دارد به سلاح هسته‌یی دست یابد و علاوه بر آن به تامین سلاح برای شورشیان عراق و افغانستان نیز مشغول است. دیك چنی، معاون رییس جمهور آمریكا مدت‌هاست كه خواستار اقدام نظامی علیه ایران می‌باشد، اما كاندولیزا رایس، وزیر خارجه آمریكا و رابرت گیتس، وزیر دفاع این كشور با وی مخالفند.

منبع آگاه در واشنگتن گفت كه بوش و چنی فكر نمی‌كنند جانشینان بعدی‌شان در كاخ سفید بتوانند برخورد قاطعی با ایران داشته باشند. علاوه بر آن دوست ندارند اسرائیل دست به حمله به ایران بزند، چرا كه در هر صورت آمریكا در منطقه مورد ملامت و سرزنش قرار می‌گیرد.

پاتریك كرانین، مدیر تحقیقات موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیك در این‌باره گفت: خط قرمز در ایران نیست. خط قرمز در اسراییل است. اگر اسراییل برای حمله به ایران مصمم باشد آمریكا مجبور خواهد شد به اقدامی جدی دست بزند. آمریكا سه انتخاب دارد: به اسراییل نه بگوید، بگذارد اسراییل این كار را انجام دهد، و یا خود این كار را انجام دهد.

این روزنامه انگلیسی در ادامه آورده است: تقریبا بیش از 277 كشتی جنگی آمریكا از جمله دو ناو هواپیمابر آن در نزدیكی ایران مستقرند. ناو هواپیمابر یو.اس. اس. اینترپرایز نیز هفته گذشته به خلیج فارس فرستاده شد. انتظار نمی رود هیچ تصمیمی درباره حمله نظامی تا سال بعد گرفته شود.

در این بین وزارت خارجه آمریكا همچنان به دنبال كردن روش‌های دیپلماتیك ادامه خواهد داد. گفت‌وگوهای پراكنده درباره احتمال تعلیق برنامه هسته‌یی ایران بین خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در جریان است. ایران تاكنون با تعلیق مخالف بوده است، اما با گفت و گوهای جدید تا پایان ماه میلادی جاری موافقت كرده است.

علاوه بر آن محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت كه نشانه‌هایی مشاهده شده است حاكی از اینكه ایران سرعت فعالیت های هسته‌یی خود را كاهش داده است. اولی هانیونن، معاون البرادعی نیز پس از بازگشت از ایران گفت كه گفت‌وگوهای دو روزه‌اش با مقامات ایرانی "نتایج خوبی" داشته و ادامه خواهد داشت.

اما در سازمان ملل آمریكا، انگلیس و فرانسه در تلاش‌ند سایر اعضای سازمان ملل را متقاعد كنند تا مجموعه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال كنند. آمریكا خواستار تحریم های اقتصادی است كه شامل منع معاملات بین المللی یكی دیگر از بانك‌های ایرانی نیز می باشد. اما روسیه و چین با اقدامات شدیدتر مخالفند.