ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.07.2007, 16:49
راهكار دیپلماتیك اولویت واشنگتن در قبال ایران است

خبرگزاری فارس: معاون كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریكا اعلام كرد: دستیابی به راهكار دیپلماتیك و سیاسی در مورد مسائل موجود بین واشنگتن و تهران، اصلی‌ترین اولویت تمام سیاستمداران آمریكایی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، "جان نگروپونته" نگروپونته انگلیسی‌الاصل كه پیش از این، سفارت آمریكا در عراق و مدیریت سازمان اطلاعات ملی آمریكا را بر عهده داشت در گفت‌وگویی تفصیلی با روزنامه فرامنطقه‌ای "الشرق‌الاوسط"، به پرسش‌هایی درباره رابطه آمریكا با ایران بویژه در زمینه پرونده هسته‌ای و عراق پاسخ داد.
وی با تأكید بر اینكه سیاست آمریكا در قبال ایران، سیاستی ثابت و یكپارچه است و هیچ اختلاف‌نظری در داخل دولت آمریكا در این باره وجود ندارد، گفت: اگرچه ما از اول هم گفته‌ایم كه هرگز گزینه نظامی و دیگر گزینه‌های فشار را بعید نمی‌دانیم اما اولویت و نقطه تمركز اصلی ما در حال حاضر، منحصر به دستیابی به راهكار دیپلماتیك و سیاسی برای مسائل گوناگون باقی‌مانده بین ما و ایران از جمله مسئله عراق از یك سو و مسئله هسته‌ای از سوی دیگر است.

معاون وزیر خارجه آمریكا تصریح كرد: ما در مورد مسئله هسته‌ای با تروئیكای سه‌گانه اروپایی (انگلیس، فرانسه و آلمان) و دیگر كشورهای عضو شورای امنیت سازمان‌ملل‌متحد كار می‌كنیم تا به راه‌حلی برای این قضیه دست یابیم.

وی با متهم‌كردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: بر اساس برآورد دستگاه‌های اطلاعاتی در سال 2005 میلادی، ایران تا پیش از دوره زمانی 2010 تا 2015 میلادی به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و این برآورد اطلاعاتی، همچنان پابرجاست.

نگروپونته ادامه داد: این برآورد، برترین برآوردی است كه دستگاه‌های اطلاعاتی تا كنون درباره فراهم‌شدن امكانات هسته‌ای برای ایران، به آن دست یافته‌اند اما این دلیل نمی‌شود كه بگوییم ما برای پیشنهاد كردن سیاست نظامی یا غیرنظامی در قبال ایران به این برآورد دست یافته‌ایم.

نماینده سابق آمریكا در سازمان‌ملل‌متحد افزود: مهم این است كه ما معتقدیم كه باید جلوی فعالیت‌های ایران در زمینه ویژه غنی‌سازی اورانیوم گرفته شود زیرا دو قطعنامه از سوی شورای امنیت در این باره صادر شده كه تنها برخاسته از دیدگاه یكجانبه آمریكا نبوده بلكه دیدگاه مشترك تمامی اعضای این شورا بوده است.

وی در بخش دیگری از این مصاحبه، با اشاره به دور نخست گفت‌وگوهای انجام‌شده بین دیپلمات‌های ایرانی و آمریكایی در بغداد گفت: بدون در نظر گرفتن انتظارات، باید گفت هیچ كس بطور مشخص نمی داند چنین دیداری چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد اما این سیاست اصولی وجود دارد كه در برگزاری دیدارهایی با همسایگان عراق خلاصه می‌شود تا بدین وسیله این كشورها، به نقش‌آفرینی تأییدگر و یاریگر دولت و كشور عراق تبدیل شوند.

نگروپونته افرود: ما می‌خواهیم از این طریق، همسایگان عراق را ترغیب كنیم تا بر اساس رابطه‌ای سازنده و مثبت، در كمك به پیشرفت این كشور سهیم شوند.

وی با بیان اینكه هدف ما از این گفت‌وگوها با طرف ایرانی، سخن‌گفتن درباره عراق است، اعلام كرد: ما در نظر داریم از طریق این گفت‌وگوها آنچه را باید ایران انجام دهد یا از انجام آن خودداری كند به میان بكشیم تا بدین وسیله ثبات عراق تأمین شود.

معاون وزیر خارجه آمریكا با ابراز نگرانی از كمك ایران به گروه‌های تندروی شیعه، گفت: این سیاست ایران، سیاسی اشتباه است و ما از آنها می‌خواهیم تا به‌عنوان یك نقش‌آفرین یاریگر و مفیدتر برای دولت عراق با ما شریك شوند.

وی همچنین در ادامه این گفت‌وگو به پرسش‌های خبرنگار الشرق‌الاوسط درباره تحولات عراق، سوریه و فلسطین نیز پاسخ داده است.