ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.07.2007, 9:43
پنج شركت ایرانی دیگر در فهرست سیاه

پنج شركت ایرانی دیگر در فهرست سیاه

ایسنا: وزارت بازرگانی آمریكا نام پنج شركت ایرانی دیگر را به اتهام داشتن ارتباط با برنامه های تسلیحاتی وارد فهرست سیاه كنترل تسلیحات كشتار جمعی كرد.

خبرگزاری رویتر به نقل از وزارت بازرگانی آمریكا نوشت: سه شركت از این پنج شركت ایرانی درگیر فعالیت‌های هسته‌یی ممنوعه هستند و دو شركت دیگر در فعالیت‌های سیستم‌های موشكی و فعالیت‌های مربوط به هواپیماهای بدون سرنشین دست دارند.

بنا به اعلام این وزارت هر پنج شركت در فهرست سیاه قرار گرفته‌اند كه فهرستی از مصرف كنندگان نهایی است كه خطر استفاده یا انحراف اقلامی خاص در فعالیت‌های مربوط به سلاح های كشتار جمعی را مطرح می سازد.

ماریو مانكوسو، معاون امور صنعت و امنیت وزیر خزانه داری آمریكا در بیانه ای مدعی شد: چالش های مطرح شده از سوی ایران به طور خاص و پیچیده و فوری است و به روز كردن این فهرست توانایی دولت را برای پاسخ گویی به این چالش ها تقویت می كند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام كرد این پنج شركت شامل سازمان انرژی اتمی ایران، شركت كالا الكتریك، گروه صنعتی شهید همت، گروه صنعتی شهید باقری و شركت انرژی مصباح است.


مجلس سنای آمریکا:
ایران به حمایت از شورشیان یا شبه نظامیان عراقی پایان دهد.


آفتاب: ‌مجلس سنای آمریکا به دولت ایران درباره آنچه «صدمه زدن به نیروهای آمریکایی در عراق» نامیده هشدار داده است.

97 سناتور آمریکایی به اتفاق آرا الحاقیه‌ای را به طرح بودجه وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، ضمیمه کردند که در آن از ایران خواسته شده فورا به حمایت از شورشیان یا شبه نظامیان عراقی پایان دهد. ایران دخالت در امور داخلی عراق و دامن زدن به بی ثباتی در آن کشور را ادعایی بی اساس دانسته است.

سنای آمریکا در مصوبه خود کشته شدن سربازان آمریکایی توسط یک دولت خارجی یا ماموران آن را اقدامی غیرقابل تحمل دانسته است.

طراح اصلی مصوبه سنا که در واقع به صورت متممی به بودجه سال مالی 2008 پنتاگون ضمیمه شده سناتور دموکرات جوزف لیبرمن است که همواره از منتقدان سرسخت ایران بوده است. کنترل سنا هم اکنون در دست دموکراتهاست.

سناتورهای آمریکایی اعم از دموکرات و جمهوریخواه به اتفاق آرا در مصوبه تصویب شده بر این ادعای ارتش آمریکا که تاکنون دستکم 170 سرباز آمریکایی در عراق توسط تسلیحات و مهمات ساخت ایران کشته شده اند، صحه گذاشتند.

سناتور لیبرمن چندی پیش از کاخ سفید خواست برای اقدام نظامی علیه ایران آمادگی داشته باشد. او از همکارانش خواست برای تامین امنیت آمریکا و حفظ جان سربازان آمریکایی هم که شده طرح پیشنهادی او را تصویب کنند.

سناتور جمهوریخواه جان مکین هم که در صحن سنای آمریکا حضور داشت با تکرار ادعایی بدون مدرک ایران را متهم کرد که از به واسطه نیروی قدس سپاه پاسداران و حزب الله لبنان در عراق علیه منافع آمریکا فعالیت می کند!

با این همه سناتورها که در ضمن نگران اقدام نظامی کاخ سفید علیه ایران هستند، تنها پس از ایجاد تغییراتی در پیش نویس مطرح شده از سوی سناتور لیبرمن به آن رای مثبت دادند.

در سند تصویب شده به صراحت آمده مصوبه سنا به کاخ سفید اجازه توسل به زور علیه ایران را نمی‌دهد و بر یافتن یک راه حل دیپلماتیک تاکید کرده است.

سنا هرگونه واژه دو پهلو مانند عبارت «اقدامات مخاصمت آمیز» را از متن سند ابتدایی حذف کرده است.

به موجب رای سنا ارتش آمریکا در عراق هر دو ماه یک بار به همراه اداره اطلاعات ملی آمریکا موظف خواهد شد درباره اقدامات ایران در عراق مستقیما به کنگره گزارش دهد.

ارتش آمریکا طی کمتر از یک سال گذشته در چندین مورد با نمایش دادن تسلیحاتی که ادعا می‌کرد ساخت ایران است تهران را متهم به کمک به شورشیان به ویژه شبه نظامیان شیعه کرده است.

از جمله سرتیپ کوین برگنر، سخنگوی نظامی آمریکا در بغداد، روز دوم ژوئیه مدعی شد که جمهوری اسلامی از اعضای حزب الله لبنان به عنوان عوامل ارتباط با شورشیان عراقی و ارائه کمک های مالی، تسلیحاتی و آموزشی به آنان استفاده می کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به تازه‌ترین اتهامات ارتش آمریکا، اعلام کرد دولتمردان آمریکایی می‌کوشند اشتباهات خود در عراق را با توسل به ادعاهای نادرست پنهان سازند.

حسینی افزود:مقامات آمریکایی از زمان اشغال نظامی عراق کوشیده‌اند تا، به جای درک واقعیت ها، پذیرش حقایق امور و واگذاری اختیارات کافی و مناسب به مسئولین منتخب عراق، بر رویکرد نادرست خویش پافشاری کنند.


اتحاد جمهوری‌خواهان و دمكرات‌های آمریكا علیه‌ ایران

بازتاب: تصویب سه لایحه در مجلس سنای آمریكا، در دو هفته گذشته علیه ایران و همچنین مذاكرات طولانی «استفان‌ هادلی»، مشاور امنیت ملی آمریكا با نمایندگان سنا پشت درهای بسته، نشان از اقدامات پشت پرده آمریكایی‌ها علیه ایران دارد.

به گزارش خبرنگار «بازتاب» از واشنگتن، تصویب لایحه‌ای كه به دولت آمریكا اجازه می‌دهد برای مقابله با طرح آیت‌الله خامنه‌ای برای ایجاد كارتل عظیم گازی در مجلس سنای آمریكا، هزینه بپردازد و همچنین اتحاد بی‌سابقه جمهوری‌خواهان و دمكرات‌ها برای اعمال فشار بیشتر بر ایران ـ با توجه به عقب‌ افتادن خروج از عراق و كاهش نیروهای آمریكایی در این كشور تا مرز شصت هزار نیرو تا نوامبر سال 2008، اوضاع را برای سیاستمداران آمریكایی، به گونه‌ای دیگر تغییر داده است.


آرایش جنگی بی‌سابقه آمریكا در خلیج‌فارس

در همین حال، گزارش‌ها از آرایش جنگی بی‌سابقه آمریكا در خلیج‌فارس حكایت دارد.
ناو هواپیمابر «USS Enterprise»، از پایگاه دریایی «نورفلوك» به همراه چهار ناو جنگی با بیش از 7500 ملوان دریایی، روز چهارشنبه، وارد آبهای خلیج‌فارس شده و به دو ناو دیگر هواپیمابر مستقر در منطقه اضافه می‌شود. همچنین قرار است حداكثر تا سه هفته دیگر، ناو چهارم هواپیمابر آمریكا در دریای سرخ ـ سواحل غربی عربستان سعودی ـ مستقر شود و دورادور عملیات سه ناو هواپیمابر آمریكایی در خلیج‌فارس را پشتیبانی كند؛ این بی‌سابقه‌ترین آرایش نظامی آمریكا در هفده سال گذشته در منطقه خلیج فارس بوده است.

ناو هواپیمابر اتمی اینترپرایز، قدرت ویرانگری بیشتری نسبت به دیگر ناوهای هواپیمابر آمریكایی دارد. این ناو، فرماندهی ناوهای جنگی و موشك‌انداز «USS Arleigh Burke DDG51»، ناو «USS Stout»، ناو موشك‌انداز «USS Forrest Sherman DDG98»، ناو جنگی «USS James E. Williams DDG-95»، ناو هدایت‌كننده موشك‌های كروز «USS Gettysburg SSG64»، زیردریایی اتمی «USS Philadelphia SSN690» و همچنین ناو تداركاتی «USNST6» را بر عهده دارد.

روی عرشه‌ این ناو هواپیمابر، دو بال هوایی «CVW1» قرار دارد كه خلبانان آن، در مأموریت‌های سال 2006 با اوضاع جوی دریای عرب آشنایی پیدا می‌كردند. همچنین چهار اسكادران هوایی؛ شامل هواپیماهای جنگی «سوپر هورنت FQ18»، اسكادران جنگی «سایدواندر VFE86»، اسكادران دریایی «MFE» و اسكادران جنگ‌های الكترونیكی «VEQ137» در آنجا مستقرند.

سه ناو دیگر جنگی آمریكا، كه از سواحل شرقی این كشور عازم خلیج‌فارس شده بودند، روز دوشنبه، دو روز زودتر از این ناوگان دریایی به خلیج‌فارس خواهند رسید. قرار است این ناوها تحت فرماندهی ناو هواپیمابر اینترپرایز، به چهار ناو جنگی همراه آن بپیوندند.


بازپس گیری هواپیماهای اجاره ای ایران

خبرگزاری فارس: مدیر عامل ایران‌ایرتور گفت: دولت آمریكا با زیر پا گذاشتن قوانین بین المللی و برخلاف حقوق بشر تركیه را مجبور به بازپس‌گیری پیش از موعد سه فروند بوئینگ MD اجاره‌ای از این شركت كرد.

مهدی صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینكه شركت ایران‌ایرتور در ناوگان خود سه فروند هواپیمای اجاره‌ای بوئینگ MD كار گرفته بود، اظهار داشت: دولت آمریكا پس از ممانعت از فروش 22 فروند از این نوع هواپیما به ایران‌ایرتور، پایش را از این حد نیز فراتر گذاشته و تركیه را مجبور به بازپس‌گیری پیش از موعد این هواپیماها كرد.
وی با بیان اینكه آخرین فروند از این هواپیماها هفته گذشته از ناوگان این شركت خارج شد، تصریح كرد: كشور تركیه اخیرا موتور یكی از این هواپیماها را به صورت اساسی تعمیر كرده بود تا مشكلی در زمان عملیاتی شدن آن در خطوط هوایی ایران پیش نیاید ولی در مقابل خواسته آمریكا مجبور به تسلیم شده و پول شركت ایران‌ایرتور را به طور كامل به این شركت برگرداند.
مدیر عامل ایران‌ایرتور خاطرنشان كرد: در تمام قراردادهای هواپیمایی ایران بندهایی برای موقعیتهای اضطراری وجود دارد كه از اختیار طرفین قرارداد خارج است.
وی افزود: آمریكا با زیر پا گذاشتن قراردادهای بین‌المللی باعث شده است تا در تمام این قراردادها، بحث تحریم هوایی ایران از سوی این كشور به عنوان یكی از بندهای اضطراری لحاظ شود.
صادقی در ادامه از اقدام مشابه آمریكا در برگرداندن یك هواپیمای MD متعلق به شركت كیش‌ایر و دو فروند از همین هواپیما متعلق به شركت هواپیمایی كاسپین خبر داد.
وی تصریح كرد: ایران به علت اینكه هواپیمای ایرباس به صورت مشترك توسط فرانسه، انگلیس و آمریكا ساخته می‌شود، در خرید این هواپیما شرایط راحت‌تری دارد.
به گفته صادقی، ایران‌ایرتور با توجه به این شرایط و به منظور مقابله با تحریمهای آمریكا در ماههای گذشته اقدام به خرید دو فروند هواپیمای ایرباس 300 كرده است.
مدیر عامل ایران‌ایرتور در ادامه تاكید كرد: با وجود شرایط سختی كه آمریكا با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی برای این شركت به وجود آورده است، ایران‌ایرتور با تمام قدرت بر توسعه ناوگان خود با بهترین هواپیماهای ممكن همت گمارده و به مسافران خود اطمینان می‌دهد كه كوچكترین خللی در امنیت و كیفیت پروازها به وجود نخواهد آمد.


بوش بار دیگر ایران را به دخالت در ناآرامی های عراق متهم كرد

ایسنا: جورج بوش بار دیگر دایران، سوریه و حزب الله را به دست داشتن در نا آرامی های عراق متهم كرد.

روزنامه‌ی دیلی استار گزارش داد: جورج بوش، رییس جمهور آمریكا، روز گذشته (پنج شنبه) در یك كنفرانس خبری در كاخ سفید با تكرار اتهامات غرب مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به تسلیحات هسته‌یی گفت: جنگ عراق بخشی از درگیری‌های گسترده‌تری است كه در منطقه جریان یافته است. دولت ایران كه به دنبال تسلیحات هسته‌یی است و تهدید كرده كه اسراییل را از نقشه جهان حذف خواهد كرد مواد انفجاری پیشرفته‌ای را در اختیار افراطیون عراقی قرار می‌دهد كه از آن برای كشتن سربازان آمریكایی استفاده می‌كنند.

بوش در ادامه دولت سوریه و حزب الله را نیز به آموزش شبه نظامیانی كه علیه نیروهای ائتلافی در عراق فعالیت می‌كنند، متهم كرد.