ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.07.2007, 9:56
ایران می‌خواهد ده‌ها نفر را اعدام کند

سخنگوی قوه قضاییه در جمع خبرنگاران :

* اتهامات جدید برای اسفدیاری و تاجبخش
* یك حكم سنگسار در تاكستان اجرا شد
* حكم اعدام ٢٠ شرور قطعی شده است
* برای ‪ ۱۵‬تن دیگر تقاضای اعدام شده است
* ۱۰۰ نفر از حمله كنندگان به پمپ‌های بنزین بازداشت شده اند
* 16 متحضن در برابر دانشگاه امیر كبیر بازداشت شده اند



سخنگوی قوه قضاییه گفت:بازپرس رسیدگی به پرونده‌ هاله اسفندیاری و كیان تاجبخش دو ایرانی بازداشتی به‌ادله جدیدی در راستای اتهامات وارده به این دو تن دست یافته است.

به گزارش ایرانیوز وی به‌خبرنگاران، گفت كه‌این خبر را معاون امنیت دادستان عمومی و انقلاب تهران دیروز به وی داده است.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بازپرس رسیدگی‌كننده به پرونده این دو تن با توجه به ادله جدیدی كه مطرح شده‌است، در حال رسیدگی به این دو پرونده است.

"جمشیدی" گفت: ادله جدید در راستای اتهامات سابق این دو تن مطرح شده است.

پیشتر اتهام این دو تن اقدام علیه امنیت كشور عنوان شده است.

سخنگوی قوه قضاییه ۲۲‬خردادماه گذشته‌خبر داده بود " تحقیقات مقدماتی از این دو ایرانی در حال پایان یافتن است".

سخنگوی قوه قضاییه همچنین اعلام كرد "حكم اعدام ۲۰‬شرور و اراذل و اوباش تهران قطعی شده‌است و این افراد تا چند روز آینده اعدام خواهند شد".

وی افزود: پرونده این ۲۰‬تن به اتهام تجاوز به نوامیس مردم، شرارت‌های متعدد، تجاوز به عنف و لواط رسیدگی شده و حكم اعدام آن‌ها تایید و در چند روز آینده به اجرا در می‌آید.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین گفت "دادگاه كیفری استان تهران برای ۱۵‬نفر دیگر از اراذل و اوباش كیفرخواست صادر كرده و برای این ۱۵‬تن نیز تقاضای اعدام كرده است".

جمشیدی در خصوص تعداد دستگیرشدگان حمله به‌پمپ بنزین درتهران همزمان با آغاز طرح سهمیه‌بندی بنزین، گفت: ۱۰۰‬نفر در این ارتباط دستگیر شدند كه پرونده ۶۳‬نفر آنان به دادسرا تحویل شده است.

وی افزود: از میان كسانی كه پرونده آنان در دادسرا تشكیل شده، تاكنون ۵۴‬نفر با قرار وثیقه آزاد شده‌اند.

سخنگوی قوه‌قضاییه گفت: جرایمی كه این افراد مرتكب شده‌اند، در حد جرایم اشرار نبوده و مجازاتی كه برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، خفیف خواهد بود.

جمشیدی همچنین درخصوص افراد دستگیر شده در تجمع اخیر مقابل دانشگاه امیركبیر در تهران، گفت: در این تجمع حدود ۱۶‬نفر دستگیر شده‌اند.

وی افزود: این افراد در جریان تجمع دفتر تحكیم وحدت بازداشت شدند، اما دانشجو نبودند.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده برای این افراد تشكیل و در حال بررسی است و اتهام این افراد شركت در تجمعات غیرقانونی و موارد مربوط به امنیت كشور است.

جمشیدی اعلام كرد: این افراد در بازداشتگاه نگهداری می‌شوند.

وی همچنین درخصوص اجرای حكم سنگسار یك متهم به زنا در یكی از روستاهای تاكستان در استان قزوین ، اجرای این حكم را تایید كرد و گفت: حكم رجم در قوانین مجازات اسلامی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، اما طریق اثبات آن ساده نیست و یكی از مواردی كه قضات احكام این چنینی صادر می‌كنند، استناد به قوانین است.

سخنگوی قوه قضاییه، گفت: بنا بر این نبوده است كه در قوه قضاییه چنین احكامی اجرا شود، اما به پرونده این متهم با دقت ویژه رسیدگی شده و برای متهم مرد این پرونده حكم سنگسار اجراشده، ولی در خصوص متهم زن این پرونده حكم اجرا نشده است.

برخی رسانه‌های خارجی در چند روز گذشته اخباری در خصوص سنگسار این دو متهم منتشر كردند.

جمشیدی گفت: در شرع اسلام در خصوص حكم سنگسار مواردی آمده‌است كه اثبات آن به سادگی امكان پذیر نیست.

وی ازجمله این موارد را"شهادت چهار شاهد عادل"، "چهار بار اقرار متهم" و مسائل دیگر ذكر كرد و گفت: حكم سنگسار پدیده نادری است و قوه‌قضاییه نیز در خصوص احكام این چنینی به شرع مقدس اسلام توجه دارد كه چنین احكامی اجرا نشود.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: البته مواردی ازحكم سنگسار بوده كه متوقف شده ولی در موارد دیگری این حكم اجرا شده است.

جمشیدی افزود: در خصوص رسیدگی به پرونده سنگسار در منطقه تاكستان قزوین، حكم قطعی بوده و اجرای آن از نظر قانونی بدون اشكال است.