ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 04.07.2007, 18:15
توقف فعالیت خبرگزاری کار ایران

"خبرگزاری کار ایران" (ایلنا) از نیمه‌شب سه‌شنبه ۱۲ تیرماه فعالیت خودرا متوقف کرده است. این خبرگزاری هنوز رسماً در این باره توضیح نداده ، اما وبسایت آن از صبح چهارشنبه ۱۳ تیر، از سرویس‌دهی خبری بازمانده است. روزنامه‌نگاران نزدیک به این خبرگزاری، علت توقف فعالیت آن را "فشارهای وارده از سوی دولت" می‌دانند. گفته می‌شود دولت و نهادهای امنیتی از مسئولان ایلنا خواسته است تا اطلاع ثانوی سرویس‌دهی خبری خودداری کنند.

خبرگزاری ایلنا هر چند از سوی محافل وابسته به حکومت ایران اداره و تامین مالی می‌شد، اما مدیریت آن مستقیماً منصوب دولت نبود.

ایلنا که در سال ۷۸ با حمایت مالی خانه‌ی کارگر و زیرنظر مسئولان آن راه‌اندازی شد، در کنار سرویس‌دهی خبری خود، اخبار کارگری ایران را بطور نسبتاً گسترده پوشش می‌‌داد. این خبرگزاری هم‌چنین تلاش داشت حتی‌الامکان فعالیت‌ نهادهای غیردولتی، دانشجویان و نیز فعالیت برخی جریان‌های سیاسی خارج از حکومت را نیز بازتاب دهد.

خبرگزاری ایلنا در دو سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت محمود احمدی‌نژاد زیر فشار بود تا سیاست‌هایش را تغییر دهد. سال گذشته ده‌ها نفر از اعضای تحریریه آن از کار برکنار شدند. مسعود حیدری، مدیر عامل آن در روز پیش نیز استعفا داد. گفته می‌شود استعفای حیدری زیرر فشار وزارت ارشاد و نهادهای امنیتی صورت گرفته است.

هنوز روشن نیست توقف فعالیت ایلنا موقتی است یا ادامه‌ خواهد داشت. برخی از روزنامه‌نگاران نزدیک به این خبرگزاری در وبلاگ‌های خود نوشته‌اند "وزرات کار دولت احمدی‌نژاد شاکی اصلی این خبرگزاری است و حتی وزیر کار نامه‌ای به رئیس‌جمهور داده که در آن ایلنا را مخل امنیت ملی دانسته است."


مدیرعامل خبرگزاری کار ایران استعفا کرد

«مسعود حیدری»، مدیرعامل خبرگزاری كار ایران(ایلنا) با انتشار نامه‌‏ای سرگشاده و ابراز امیدواری نسبت به «دور ماندن ایلنا از گزند آسیب‌‏ها» استعفای خود را اعلام كرد.

به گزارش «ایلنا» متن كامل استعفانامه «مسعود حیدری» به این شرح است:
«به نام خدا
استاد ارجمندم جناب آقای محجوب
سلام‌‏علیكم؛
خداوند متعال را شاكرم كه در سایه اعتماد خانه كارگر جمهوری اسلامی ایران و حمایت‌‏های بی‌‏شائبه این نهاد برآمده از متن نظام مقدس جمهوری اسلامی و همراهی و هم‌‏یاری همكاران بزرگوار و پرتلاشم در خبرگزاری كار ایران (ایلنا)، در اسفندماه سال 1381 حركتی مبارك و میمون به بار نشست كه حاصل آن متولد شدن نهادی عزیز و مولودی به نام «ایلنا» بود كه حاصل این تولد, توسعه و تعمیق فضای اطلاع‌‏رسانی آزاد توام با رعایت امانت, صداقت و وفاداری به اصول و منش حرفه‌‏ای بود.
«ایلنا» از همان بدو فعالیت به مدد تلاش‌‏های جاودانه و پرثمر بنیان‌‏گذارانش و همچنین فداكاری‌‏های كادری نجیب, مجرب, پرتلاش و با انگیزه، توانست بسیاری از انحصارها در حوزه اطلاع‌‏رسانی را بشكند و در سایه الطاف الهی و حمایت‌‏های بی‌‏دریغ تشكیلات خانه كارگر به رسانه‌‏ای پیشرو, صریح‌‏اللهجه و پرجسارت تبدیل شود كه این خود یكی از موهبت‌‏های الهی به رسانه متعلق به طبقه شریف و نجیب كارگری كشور بود.
در طول این پنج سال، «ایلنا» با در پیش گرفتن روش و مشی خاص خود كه اكنون به جریانی نهادینه در عرصه اطلاع‌‏رسانی مبدل شده است، توانست اعتباری شایسته یافته و به مرجعی قابل اتكا و درخور اعتنا تبدیل شود كه گواه این مدعا، میلیون‌‏ها مخاطبی است كه این خبرگزاری را در داخل و خارج كشور به عنوان پایگاهی مطمئن و قابل استناد انتخاب كرده‌‏اند و هر روز نیز بر این تعداد افزوده می‌شود تا بدانجا كه بسیاری از تشكل‌‏های كارگری غیرایرانی در بازدید از این خبرگزاری، ضمن ستایش اقدامات و تاثیرگذاری‌‏های «ایلنا» از آن الگو گرفته و در صدد برآمده‌‏اند تا نمونه آن را در كشور خود به وجود آورند تا از این طریق تریبونی برای پیگیری و تبیین انتظارات و مطالبات كارگران خلق كنند.
اگر بخواهیم كمی به گذشته بازگردیم به‌‏خوبی خواهیم دید قبل از پا به عرصه وجود گذاشتن این خبرگزاری، جامعه كارگری در غربتی فرو رفته بود كه شاید طنین این فریادها به گوش كمتر كسی می‌‏رسید، البته در همین جا باید به سهم خود از همه تشكل‌‏ها و نشریاتی كه فریادگر مطالبات كارگران بودند، قدردانی كنم و اذعان كنم كه در راهبری این رسانه، تاسی‌‏ام از الگوهایی بود كه پیشتازان در عرصه دفاع از حقوق كارگران فرا رویم قرار دادند.
از اینكه بگذریم، خبرگزاری كار ایران (ایلنا) به عنوان اولین خبرگزاری خصوصی (غیردولتی) به معنای واقعی كلمه مدافع حقوق نهادهای مدنی و منعكس‌‏كننده اخبار، رویدادها و تحولات این بخش از جامعه بوده است، به نحوی كه خود «ایلنا» به عنوان یك رسانه برخاسته از بطن نهاد مدنی، به خوبی مشكلات، دردها و مطالبات دیگر نهادهای غیردولتی را شناخته و در راستای مدد رساندن به آنها ایفای نقش كرده است كه این امر تحولی در عرصه اطلاع‌‏رسانی ایجاد نمود چنانكه شاید هضم و باور آن برای برخی از مخالفان و تحدیدكنندگان فضای شفاف اطلاع‌‏رسانی، دور از ذهن و انتظار می‌‏نمود.
شرح فداكاری‌‏ها، رنج‌‏ها و مرارت‌‏هایی كه در این چهار سال و اندی, پرسنل, حامیان، مدیران و در یك كلام دست‌‏اندركاران این رسانه بزرگ و عزیز متحمل شدند و بی‌‏مهری‌‏ها و بعضاً بی‌‏اخلاقی‌‏هایی كه با كمال تاسف امروز به رویه‌‏ای لایتغیر در جامعه ما تبدیل شده است، موضوعی نیست كه بتوان آن را در این سطور گنجاند و از آن سخن بر زبان راند.

اینجانب به عنوان كوچك‌‏ترین عضو «ایلنا» و كسی كه خدمت و حضور در آن مجموعه برایم والاترین افتخار دوران زندگی‌‏ام محسوب می‌‏شود و هیچ‌‏گاه حاضر نبوده و نیستم كه آن را با هیچ چیز معاوضه كنم، برای آنكه حضورم لطمه و آسیبی بیش از آنچه پیش‌‏ آمده متوجه این مولود مبارك نسازد، از مسوولیت خود به عنوان «مدیرعامل خبرگزاری كار ایران (ایلنا)» استعفا كرده و «ایلنا»ی عزیز و گرامی را به صاحبش می‌‏سپارم و از خداوند قادر متعال می‌‏خواهم كه این نهاد ارزشمند سراسر بركت را از گزند همه آسیب‌‏ها و ابتلائات دور و مصون بدارد.
سربلندی و سرافرازی جامعه بزرگ كارگری و رسانه‌‏ای و در كنار آن «ایلنا»ی عزیز منتهای آرزو و آمال این بنده حقیر است.
اللهم ایاك نعبد و ایاك نستعین
با سپاس
مسعود حیدری
12/تیر ماه/1386»