ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.07.2007, 18:24
سولانا: ایران در حوادث غزه و لبنان دست دارد

به گزارش خبرگزاری رويترز، خاوير سولانا این سخنان را در "کنفرانس خاورنزدیک" که به ابتکار فراکسیون سوسیالیست‌ها در پارلمان اروپا برگزار شده بود، ایراد کرد.

سولانا تاکید کرد: «رویدادهای غزه و لبنان را جدا از هم نمی‌توان دید.»

در حمله به یک واحد از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل درلبنان، در ۲۴ ژوئن شش سرباز اسپانیایی جان خودرا از دست دادند. هم‌زمان در غزه گروه حماس در یک شورش آشکار علیه تشکیلات خودگران فلسطین کنترل این بخش از سرزمین‌های فلسطینی را برعهده گرفت.

سولانا گفت: «علی لاریجانی، مسئول مذاکرات هسته‌ای ایران با غرب آشکارا گفته است که جمهوری اسلامی ایران از گروه حماس حمایت می‌کند.»

سولانا افزود: «هرچند عامل حمله به واحدهای یونیفل (UNIFIL) در لبنان ناشناخته است، اما ساده‌لوحی است اگر این عمل را بخشی از یک استراتژی عمومی ندانیم.»

سولانا با اشاره به نقش احتمالی ایران در این خشونت‌ها گفت: «این رویدادها با هم‌دیگر در ارتباطند، شاید حتی از پیش طراحی شده‌اند.»

این اظهارات خاویر سولانا درست زمانی صورت می‌گیرد که وی تلاش می‌کند ایران را به بازگشت به میز مذاکره در ارتباط با پرونده‌ی هسته‌ای‌اش ترغیب نماید.

یک روز پیش از این - دوشنبه ۲ ژوئیه - نیز سخنگوی ارتش آمریکا در عراق دولت ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرد. این مقام ارتش آمریکا با ذکر جزئیاتی ، اعلام کرد نیروی قدس سپاه پاسداران ایران شبه‌نظامیان عراقی را در گرو‌ه‌های ۲۰ تا ۶۰ نفره در اطراف تهران آموزش می‌دهد و با دادن پول و اسلحه، آنها را روانه عراق می‌کند تا علیه نظامیان آمریکا بجنگند. ژنرال "کوین برگنر" سخنگوی ارتش آمریکا در عراق گفت، رهبری ایران در جریان این فعالیت‌ها قرار دارد و افزود ایران در این فعالیت‌ها از حزب‌الله لبنان نیز استفاده می‌کند.

آمریکا پیش از این نیز ایران را به دخالت در امور داخلی عراق متهم کرده بود، اما این نخستین بار است که این اتهام‌ها با ذکر جزئیات همراه است و رهبری ایران مستقیماً در معرض اتهام قرار می‌گیرد. این در حالی است که یک دور گفت‌وگو میان دو کشور با وساطت دولت عراق برگزار شده و در روزهای اخیر صحبت از تدارک دور دیگری از گفت‌وگوها نیز در میان بود. برخی از تحلیل‌گران اظهارات ژنرال برگنر را نشانه‌ی ناامیدی آمریکا از سودمندی مذاکره با ایران در خصوص امنیت عراق می‌دانند.