ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 02.07.2007, 17:29
ایران شبه‌نظامیان عراق را آموزش می‌دهد

بی بی سی: ارتش آمریکا ایران را به کمک به شبه نظامیان شیعه در عراق متهم کرده و گفته است که این کمکها با آگاهی رهبران جمهوری اسلامی صورت می گیرد.

سرتیپ کوین برگنر، سخنگوی ارتش آمریکا، در یک نشست خبری در بغداد گفته است که نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در زمینه آموزش، تامین مالی و مسلح کردن شبه نظامیان شیعه در عراق فعالیت دارد و از شبه نظامیان حزب الله لبنان برای این منظور استفاده می کند.

به گفته ژنرال برگنر، شخصی به نام علی موسی دقوق، از اعضای ارشد گروه حزب الله که روز 20 ماه مارس سال جاری در جنوب عراق دستگیر شده به نمایندگی از سوی نیروی قدس برای کمک به شورشیان عراقی به این کشور اعزام شده بود.

این سخنگوی نظامی آمریکایی افزوده است که موسی دقوق رابط بین نیروی قدس و یک گروه انشعابی افراطی شیعه به رهبری قیس الخزعلی، سخنگوی سابق مقتدی صدر بوده است.

موسی دقوق از جمله عوامل موثر در شورش های عراق معرفی شده که از آغاز دور جدید عملیات امنیتی در ماه فوریه دستگیر شده اند.

آمریکاییان ایران را به کمک آموزشی و تسلیحاتی به شورشیان عراقی متهم کرده اند

ژنرال برگنر گفته است که حمله به یک ساختمان دولتی در کربلا در ماه ژانویه سال جاری، که به کشته شدن پنج نظامی آمریکایی منجر شد، توسط گروه الخزعلی و با کمک ایران صورت گرفت.

به گفته وی، قیس الخزعلی و برادرش علی که در ماه مارس توسط نیروهای آمریکایی بازداشت شدند به بازجویان خود گفته اند که بدون حمایت نیروی قدس نمی توانستند عملیات کربلا را به اجرا بگذارند.

منابع نظامی آمریکایی در زمان عملیات کربلا گفتند که این عملیات به شکلی موثر و حرفه ای برنامه ریزی شده و از جمله مهاجمان با استفاده از اونیفورم ارتش آمریکا توانستند به ساختمان دولتی مورد نظر نزدیک شوند.

ژنرال برگنر افزوده است که نیروی قدس سپاه پاسداران از حزب الله لبنان به عنوان عوامل خود در عراق استفاده می کند.

در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است اقدامات نیروی قدس بدون آگاهی مقامات ارشد جمهوری اسلامی صورت بگیرد، سخنگوی نظامی آمریکایی گفت که تصور چنین وضعی دشوار است.

این نخستین باری نیست که مقامات آمریکایی ایران را به حمایت از عملیات خشونت آمیز در عراق متهم می کنند اما جمهوری اسلامی این اتهام را همواره رد کرده است.