ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.06.2007, 12:59
تشدید تحریم ایران را به تعویق بیاندازید

دبیركل سازمان‌‏ملل‌‏متحد از آمریكا و اروپا خواست تا اعمال تحریم‌‏های شدیدتر علیه ایران را به تعویق بیاندازند.

به گزارش «ایلنا»، پایگاه خبری «بلومبرگ» گزارش داد كه «بان كی مون» دبیركل سازمان‌‏ملل‌‏متحد در گفت‌‏وگو در دفتر خود واقع در نیویورك، گفت: «از آنجایی كه بازرسان آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی می‌‏كوشند بن‌‏بست هسته‌‏ای را حل و فصل كنند، آمریكا و متحدان اروپایی‌‏اش اعمال تحریم‌‏های شدیدتر علیه ایران را به تعویق بیاندازند.»

وی تاكید كرد: «شورای امنیت سازمان‌‏ملل‌‏متحد باید اجازه دهند كه فعالیت آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی به راه‌‏حلی برای منازعه بر سر برنامه هسته‌‏ای ایران منجر شود.»
بان‌ ‏كی ‌‏مون با تاكید بر اینكه «این مساله باید از طریق مذاكرات سیاسی حل و فصل شود»، افزود: «زمانی كه محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی، می‌‏گوید كه قصد دارد طرح كاری تدوین كند و وارد مذاكره شود، من از این ابتكار عمل حمایت می‌‏كنم.»

براساس این گزارش، بازرسان آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی آماده می‌‏شوند به دعوت «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به‌‏منظور آنچه آژانس آن را طرح حل مسائل برجسته مربوط به برنامه هسته‌‏ای نامیده است، به تهران سفر كنند.

طبق این گزارش، آمریكا، انگلیس، فرانسه و آلمان به منظور تدوین پیش‌‏نویس قطعنامه جدید تحریم‌‏ها علیه ایران در حال مذاكره هستند در حالی كه چین و روسیه با دور دیگر تحریم‌‏ها مخالفند.
همچنین نمایندگان برخی كشورها در سازمان‌‏ملل‌‏متحد به تعویق افتادن اقدام آمریكا در اعمال تحریم‌‏های شدیدتر سازمان‌‏ملل‌‏متحد علیه ایران را خواستار شدند. مقام‌‏های روسیه و چین گفتند: «در حالی كه آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی در حال مذاكره با ایران است تا اهداف تسلیحاتی احتمالی برنامه هسته‌‏ای تهران را مشخص كند، شورای امنیت سازمان‌‏ملل‌‏متحد نباید اعمال تحریم‌‏های بیشتری علیه این كشور را بررسی كند.»

«ایگور شرباك» معاون نماینده روسیه در سازمان‌‏ملل‌‏متحد گفت: «برای حل مساله هسته‌‏ای ایران باید به آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی و تهران فرصت دهیم.»

«وانگ گوانگ‌‏یا» نماینده چین در سازمان‌‏ملل‌‏متحد گفت: «شورای امنیت نباید هیچ اقدامی برای تضعیف فعالیت‌‏های آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی انجام دهد.»

وی افزود: «چین در همه منازعات بر سرتحریم‌‏های سازمان‌‏ملل‌‏متحد، اعلام كرده است كه به جای شورای امنیت، آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی باید به حل مساله هسته‌‏ای ایران بپردازد.»
«دومیسانی كومالو» نماینده آفریقای‌‏جنوبی در سازمان‌‏ملل‌‏متحد نیز در این باره گفت: «اقدام در سازمان‌‏ملل‌‏متحد بعید است، زیرا «محمد البرادعی» مدیركل آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی و «علی لاریجانی» دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران درباره مذاكرات به توافق نمی‌‏رسند، مگر اینكه اروپا بررسی تحریم‌‏های جدید را به تعویق بیاندازد.»

«تام كیسی» سخنگوی وزارت خارجه آمریكا درباره تدوین قطعنامه جدید تحریم‌‏ها علیه ایران به خبرنگاران گفت: «رایزنی درباره پیش‌‏نویس قطعنامه همراه با انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه ادامه دارد؛ البته نه در سازمان‌‏ملل‌‏متحد. از سوی دیگر، آمریكا با ارائه قطعنامه جدید در شورای امنیت فاصله دارد.»


شورای امنیت تا ‌١٠ شهریور قطعنامه‌ ‌علیه ایران را بررسی نمی‌كند

ایسنا: معاون نماینده‌ی انگلیس در سازمان ملل متحد تاكید كرد كه به دلیل مذاكرات در حال انجام میان سولانا و لاریجانی، شورای امنیت به این زودی (تا پایان آگوست) پرونده هسته‌یی ایران را بررسی نخواهد كرد.

كارن پرس، معاون نماینده‌ی انگلیس در سازمان ملل متحد در گفت‌وگو با خبرگزاری كویت اظهار داشت: به دلیل مذاكرات در حال انجام بین خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، شورای امنیت سازمان ملل به این زودی پرونده هسته‌یی ایران را مورد بررسی قرار نخواهد داد.

وی افزود: احتمال می‌رود كه این مذاكرات به زمان بیشتری نیاز داشته باشد؛ لذا بررسی پرونده هسته‌یی ایران در این شرایط وارد نیست و این پرونده تا قبل از پایان آگوست به شورای امنیت ارجاع داده نخواهد شد.

وی در خصوص درخواست ایران از كارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی مبنی بر بازدید از رآكتورهای هسته‌یی ایران گفت: این اقدام گامی مفید بود اما نمی‌دانیم كه در اتخاذ گام‌های آینده سهیم است یا خیر و هم اكنون زمام امور به دست سولانا، لاریجانی و گروه 1+5 است.


بیانیه مجمع پارلمانی شورای اروپا درباره ایران

مجمع پارلمانی شورای اروپا روز گذشته (پنجشنبه) در كنار درخواستش برای همکاری كامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در ماه مارس سال جاری متوقف شده است از ایران خواست به طور ریشه‌ای در روابطش با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و از اظهارات ضد صهیونیستی خودداری کند.

خبرگزاری نووستی از استراسبورگ گزارش داد: مجمع پارلمانی شورای اروپا اصرار كرد که ایران اطلاعات مکفی و دقیقی را در رابطه با برنامه هسته‌یی‌اش در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، این مجمع همچنین از اعضا و ناظران شورای اروپا دعوت کرد که به تلاش‌های گروه 1+5 در مورد حل مساله هسته‌یی ایران کمک كند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا قاطعانه قصد دارد که مساله‌ی هسته‌یی ایران را در حوزه دید خود قرار دهد و به کمیته مسایل سیاسی خود دستور داد که به دقت این مساله را پیگیری کند.

این گزارش حاكی است كه مجمع همچنین از تهران خواست که به طور ریشه‌ای در روابطش با رژیم صهیونیستی تجدید نظر کرده و از اظهارات ضد صهیونیستی خودداری کند.

مجمع پارلمانی شورای اروپا از ایران خواست که از حمایت حماس و حزب الله امتناع ورزیده و از هر گونه عملکرد در جهت آنچه "بی ثبات سازی عراق " خواند، اجتناب کند.

نووستی همچنین گزارش داد: گزارش گورن لیندبلاد، نماینده پارلمان سوئد در خصوص اوضاع پیرامون مساله‌ی هسته‌یی ایران در مجمع پارلمانی شورای اروپا قرائت خواهد شد.

در متن این گزارش که در آستانه ارائه آن در مجمع در اختیار نووستی قرار گرفت مساله هسته‌یی ایران مانند گذشته موجب نگرانی جدی جامعه جهانی خوانده شده است.

مجمع پارلمانی شورای اروپا همچنین از این نگران است که تهران هر گونه تلاش برای یافتن راه حل هایی در این زمینه و کمک به رفع نگرانی در مورد ماهیت برنامه هسته‌یی خود را رد کرده و خواست قطعنامه‌های شورای امنیت که در آنها بر توقف غنی سازی اورانیوم تاکید شده است را نادیده می‌گیرد.

لیندبلاد به مجمع پارلمانی شورای اروپا پیشنهاد می‌کند که " با نمایندگان ایرانی در مورد مسایل مربوط به ارزش‌های پایه شورای اروپا گفت‌و‌گو كند تا اجازه رفع عدم اعتماد متقابل را بدهد.