ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 28.06.2007, 11:06
عواقب اجرای ناگهانی سهمیه بندی بنزین

عواقب اجرای ناگهانی سهمیه بندی بنزین

در ناآرامی هایی که در پی اعلام ناگهانی سهمیه بندی بنزین در تهران روی داد دست کم سه نفر کشته شده اند. به گزارش رسانه های ایران شب نخست اعلام سهمیه بندی درگیری های گسترده ای در پمپ بنزین های مختلف در سطح تهران روی داده است.

به گزارش سایت خبری «نوروز» ، تعداد پمپ بنزین های آسیب دیده در شهر تهران به عدد 17 رسیده است. فرمانده نیروی انتظامی به طور رسمی صحت این آمار را تایید کرده است.

فرمانده نیروی انتظامی در مصاحبه ای همچنین اعلام کرد که حتی نیروی انتظامی نیز از اعلام شبانه طرح سهمیه بندی بنزین غافلگیر شده بود و با وجود اینکه این نیرو تدارکات لازم برای مهار بحران های احتمالی در نظر داشت ولیکن اعلام شتابزده و بدون هماهنگی دولت حتی نیروی انتظامی را نیز در معرض کار انجام شده قرار گرفت.

گزارش ها حاکی از آتش زدن و تخریب چندین پمپ بنزین در مناطق مختلف تهران است از جمله در منطقه مهرآباد تعداد سه پمپ بنزین، در منطقه سلیمانیه یک پمپ بنزین، منطقه مسعودیه یک پمپ بنزین، منطقه پیروزی دو پمپ بنزین، در منطقه شهران یک پمپ بنزین، در منطقه نیایش یک پمپ بنزین و در منطقه آزادشهر یک پمپ بنزین به طور کامل به آتش کشیده شده است.

بنا به همین گزارش ها به تعداد زیادی از بانک های دولتی نیز در چهارشنبه آسیب های جدی وارد شده است، این گزارش حاکی از آن است که چهار شعبه بانک مسکن که شامل شعبات رودکی، پیامبر و افسریه می شود کاملا تخریب شده و یا شیشه های شعب توسط ناراضیان شکسته شده است.

در عین حال گزارش هایی نیز از درگیری های ماموران پلیس با ناراضیان سهمیه بندی شبانه بنزین در اختیار نوروز قرار گرفته است. براساس یکی از این گزارشات در منطقه مسعودیه به کلانتری محل حمله شده است که این امر موجب زخمی و آسیب دیدگی تعدادی از ماموران این کلانتری شده است که مصدومان به بیمارستان سجاد نیروی انتظامی انتقال داده شده اند.

همچنین در منطقه سلیمانیه تعدادی از ماموران نیروی انتظامی که در حال حفاظت از یکی از پمپ های منطقه بوده اند به هنگام آتش گرفتن پمپ بنزین دچار سوختگی و صدمات جدی شده و به بیمارستان انتقال یافتند.

این گزارش می افزاید که در منطقه مهرآباد نیز براثر نارضایتی گسترده مردم و ازدحام آنان در پمپ بنزین ها و حضور ماموران نیروی انتظامی برای حفاظت از پمپ ها تعداد دو خودرو نیروی انتظامی توسط ناراضیان واژگون گردیده و به آتش کشیده شد.

براساس یکی از اخبار دریافتی در منطقه کوهک برای حفاظت از بانک ها و اماکن دولت و مقرهای نظامی و پادگان نیروی دریایی مستقر در منطقه کوهک دژبان های نیروهای ارتش به حالت آماده باش کامل در آمده بودند.

یکی دیگر از گزارشها حاکی از آن است که در مناطق شرقی تهران صدای تیراندازی برای چندین بار شنیده شده است.

در منطقه حکمیه واقع در شرق تهران نیز در پی سهمیه بندی بنزین و ازدحام مردم برای اخذ بنزین پیش از ساعت 24 که با آشوب همراه شد موجبات تخریب و غارت مناطق اطراف پمپ بنزین حکمیه را بوجود آورد.

این گزارش می افزاید همچنین معترضین به چند بانک و فروشگاه و از جمله فروشگاه شهروند هجوم بردند.

در منطقه تهران نو نیز چند دستگاه مینی بوس و یک دستگاه اتوبوس که در کنار خیابان متوقف بوده اند توسط معترضین در ابتدا شیشه های آنها شکسته شد و سپس واژگون و به آتش کشیده شده اند به صورتیکه در اثر حرارت زیاد حاصل از سوختن خودروها آسفالت کف خیابان تخریب شده است.

همچنین گزارش ها حاکی از ان است کابل های اتوبوس های برقی واقع در خیابان دماوند نیز به آتش سوزی کشیده شد و حتی بخشی از خیابان دماوند نیز بوسیله سنگ و مصالح توسط مردم بسته شده بود.


اولش کمی صدا بود اما تمام شد

فردی در ای میل به برنامه فارسی بی بی سی نوشته است "یک روز گذشت. دارد جا می افتد. اولش کمی صدا بود اما تمام شد". دست کم در مجلس شورای اسلامی چنین بود. نمایندگان صبح با غضب خود را صبح به مجلس رساندند و اولین کسی که گفت دو فوریتی، عده ای فریاد زدند سه فوریتی، چرا وقت را تلف می کنید... اما فورا خبر دادند جلسه غیرعلنی خواهد بود برای رسیدگی، و آقای وزیر کشور برای دادن گزارش خدمت نمایندگان مجلس شرفیاب می شود.


پورمحمدی می آید نظرات آقا را ابلاغ کند

یکی از گزارشگران سایت خبر «روز»، بر اساس شنیده هایش از دو نماینده مجلس که نخواستند نامشان افشا شود این گزارش را از جلسه صبح مجلس فراهم کرده است (به نوشته وی نقل قول ها نقل به مضمون است و عین گفته ها نیست):

"به جای این که بگویند بروید در تالار پورمحمدی می آید نظرات آقا را ابلاغ کند گفتند و در تابلو نوشتند ساعت 9.30 گزارش وزیران نفت و کشور حضور نمایندگان محترم درباره وضعیت بنزین و تقاضای راهنمائی از مجلس. پور محمدی که آمد، ابتدا گزارشی داد درباره این که پیشرفت و تصحیح گرفتاری هایی که از قدیم باقی مانده و هزینه می خواهد. باید یا حسین گفت و رفت زیر بار. ما به خیالمان بود که ممکن است با این ماهواره ها و رادیوها مردم چند ساعتی در خیابان ها بمانند و کلی افراد کشته شوند تا شهر آرام شود، اما به شما مژده بدهم که تا به حال تنها گزارش سه تا رسیده که یکی هم از اوباش با سابقه است که خودش خودش را آتش زده است! صبح بعد از نماز صبح که اوضاع شهر را به عرض رساندیم فرمودند برایتان دعا کرده بودم.

پورمحمدی در سخنرانی احساساتی خود به نمایندگان گفت شما همین روزهاست که برای انتخابات به میان مردم می روید، البته که الان هم از آن ها با خبرید اما وقتی هفته آینده رفتید خواهید دید که مردم با بسته تبلیغاتی که تدارکش دیده شده در جریان هستند، می دانند که وقتی گنگره آمریکا دارد تصمیم به جلوگیری از واردات بنزین می گیرد چاره ای جز این نبود که به آن ها نشان بدهیم که ماجرا حل شده است. اما برای اطلاعتان عرض می شود که ما از سهمیه بندی فعلا فقط تبلیغاتش را لازم داریم که نشان بدهیم اوضاع مهار شده . مطمئن باشید سخت نمی گیریم و هر وقت لازم شد می آییم و از شما خواهش می کنیم که به ما دلار بدهید که بخریم و نگذاریم قیمت ها بالا برود.

دو سه نفری از نمایندگان که هنوز هیجان زده شب قبل بودند، با اصرار حدادعادل که از آن ها می خواستند کوتاه سخن بگویند کلماتی گفتند و نگرانی خود را نشان دادند و عملا گفتند چنین تصمیماتی موقع انتخابات خوب نیست چطور رای بگیریم از مردم و رقبا سوء استفاده میکنند. پورمحمدی هم با اطمنیانی که می توانست معنای دیگری هم داشته باشد از جمله اطمینان قلبی بدهد به نمایندگان جناح راست گفت ما که از شما نگران تریم هی گفتید تند باشید سهیمه بندی کنید دیدید که کمی هم شما را عصبانی کردیم ولی تا خیالمان راحت نشد شروع نکردیم. همین امروز صبح کسی که مجاز به بردن نام مبارکشان نیستم پیام دادند که دیدید نگرانی نداشت و از گرفتاری نجات پیدا کردید، انشالله بقیه مشکلات هم به همین منوال حل می شود و از این استادان دانشگاه که سیاست های دولت را نقد کرده اند آن هائی که ریگی به کفششان نیست، خودشان برمی گردند و تائید خواهند کرد.

چنین بود که صدای الله اکبرها بلند شد و خیلی ها که اول صبح عصبانی بودند به جمع خیال راحت ها پیوستند. اما چند نفری هم خیالشان راحت نبود مثل یکی از از اعضای كمیسیون برنامه و بودجه که می گفت مجلس هفتم به جای پرداختن به طرح‌ها و لوایح با اهمیت، وقتش را صرف مسائل كم اهمیت، بی‌ارزش و بی‌خاصیت كرده است. غلامحسین مظفری با تاكید بر این‌كه در حوزه اقتصاد اتفاقات بدی افتاده است، خطاب به نمایندگان پرسید: چرا برخی نمایندگان از سوال شدن از رییس‌جمهور وحشت دارند؟ مگر رییس‌جمهور دائما از عوامل پشت پرده سخن به میان نمی‌آورد، چرا این اسامی را لااقل در جلسات غیرعلنی و غیررسمی با نمایندگان در میان نمی‌گذارد؟ چرا نمایندگان نباید از ماهیت واقعی این پدرسوخته‌هایی كه مردم را بیچاره كرده و مملكت را به قهقرا برده‌اند با خبر باشند؟

لطیفه ها

دیروز مجلس آرام شد، اما دستور پریشب شورای عالی امنیت ملی به مطبوعات و خبرگزاری ها جالب توجه بود که هیچ خبری از آتش سوزی و درگیری با پلیس قابل چاپ نیست.

اما در همان زمان در ام اس اس ها، هزاران لطیفه می چرخید که یکی اش این بود:

"می گویند تا چند دقیقه دیگر احمدی نژاد از تلویزیون پیامی می دهد. گوش کنید حتما خیلی مهم است. می خواهد بگوید دولت به فکر همه هست و کسانی که با طرح سهیمه بندی بدون وسیله مانده اند سوار همان هفده میلیون [...] شوند که به من رای دادند."


‌«SMS»ها قطع شد

وقتی خبر ردوبدل طنزهایی چون "هفده میلیون حیوان نجیب" به مقامات رسید، شبكه ‌sms در تهران قطع شد. تهرانی ها از ظهر چهارشنبه با قطع ناگهانی شبكه ‌sms خود روبه‌رو بودند.

شنیده‌ها حاكی از آن است كه مدیر روابط عمومی شركت ارتباطات سیار، ارسال نشدن پیام كوتاه تلفن همراه را تنها به دلیل نقص فنی دانست و زارعیان مدیركل روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز در گفت‌وگو با اعتماد ملی هرگونه ارتباط قطع شبكه با مساله سهمیه‌بندی را تكذیب كرد.


بیچاره تاکسیرانها

رئیس سازمان تاكسیرانی تهران روز چهارشنبه در گفت‌وگو با اعتماد ملی با اعلا‌م اینكه رانندگان تاكسی شهر تهران تمام دیروز را در صفوف طولا‌نی و نامنظم پمپ‌بنزین‌ها گذرانده‌اند، گفت: «من ساعت 10/22 دقیقه شب سه‌شنبه همزمان با سایر مردم اطلا‌ع پیدا كردم كه سهمیه‌بندی آغاز شده است.»

تیموری‌كرمانی كه وجود‌نداشتن هماهنگی قبلی از سوی دولت با دستگاه‌های مسوول برای اجرای طرح سهمیه‌بندی را به <فقدان اعتماد ملی دولت به مردم و دستگاه‌ها> تعبیر می‌كرد، همچنین در تشریح بحران شكل گرفته در وضعیت حمل و نقل تهران پس از اعلا‌م آغاز طرح سهمیه‌بندی گفت: «امروز تمام امور جاری سازمان تاكسیرانی پایتخت را تعطیل كردیم تا فقط بتوانیم به رانندگان نگران تاكسی‌ها پاسخ بدهیم.»

او همچنین در حالی كه وقوع اعتصاب میان رانندگان را تكذیب كرد به اعتماد ملی گفت: «بحران بزرگی در سیستم تاكسیرانی تهران شكل گرفته است. ما 2500 تاكسی داریم كه بدون كپسول گاز هستند. همچنین 1700 تاكسی موقت داریم كه هنوز كارت سوخت نگرفته‌اند و 750 دستگاه ون فاقد كارت سوخت هم در تاكسیرانی پایتخت فعالیت دارند كه معلوم نیست تكلیف آنها چه خواهد شد؟ علا‌وه بر اینكه مقدار سهمیه‌بندی در نظر گرفته شده برای تاكسیرانی نیز بسیار كم است در حالی كه ما از قبل و در جلسات متعدد به وزارت نفت حداقل نیاز تاكسیرانی را اعلا‌م كرده بودیم.»

اشاره رئیس سازمان تاكسیرانی به در نظر گرفتن تنها 800 لیتر بنزین به صورت ماهانه برای تاكسی‌های بنزین‌سوز و همچنین 60 لیتر بنزین ماهانه برای تاكسی‌های دوگانه‌سوز از سوی وزارت نفت است اما این سهمیه در حالی برای تاكسی‌ها در نظر گرفته شده كه با توجه به نوع موتورهای به كار رفته در خودروهای ایرانی و البته وضعیت نابسامان خیابان‌های شهر تهران و همچنین وجود سراشیبی‌های فراوان در خیابان‌های سطح شهر در حال حاضر تاكسی‌های فعال در پایتخت برای جابه‌جایی مسافر دست‌كم در هر 100 كیلومتر 16 لیتر بنزین می‌سوزانند و به طور روزانه 200 تا 300 كیلومتر در خیابان‌های تهران می‌رانند.


پمپ بنزین های شلوغ، خیابان های خلوت

در برخی جایگاه‌ها با وجود در اختیار داشتن بنزین كافی به دلیل پیشگیری از درگیری‌های احتمالی، جایگاه‌ها را تعطیل كردند. با این حال خیابان‌های شهر تهران و بسیاری از شهرهای دیگر كشور از ساعت 21 پنجم خرداد تابه‌حال روی آرامش به خود ندیدند.

در منطقه غرب تهران و در خیابان آزادی، میدان‌آزادی، بزرگراه محمدعلی جناح، خیابان ستارخان، خیابان آیت‌ا... كاشانی، خیابان امیرآباد شمالی و بسیاری دیگر از نقاط این مناطق، صف‌های ایجادشده در مقابل پمپ‌بنزین‌ها منجر به ایجاد راه‌بندان و ترافیك در خیابان‌های مجاور شد.

همین وضعیت تقریبا در مناطق شرقی، مركزی و جنوبی تهران نیز گزارش شده است.در تقاطع خیابان ولی‌عصر تهران و خیابان زرتشت، صف انتظار خودروها باعث بسته‌شدن مقطعی چهارراه واقع در این منطقه شد و گزارش شده است كه صف ایجادشده تا میدان ولی‌عصر كه حدود یك كیلومتر با این چهارراه فاصله دارد، كشیده شده است.

در بزرگراه چمران، هجوم مردم به پمپ‌‌بنزین این منطقه سبب شد تا بسیاری از رانندگان، خودروهای خود را در حاشیه بزرگراه پارك كنند و با پای پیاده برای سوخت‌گیری به سمت پمپ‌بنزین بروند. در همین حال صف طولا‌نی خودروها در برابر پمپ گاز بزرگراه حكیم نیز تا اواسط تونل رسالت رسیده و تونل را تقریبا مسدود كرده بود.


درگیری در شهرستان‌ها

در جزیره كیش بنا بر اخبار رسیده تمام رانندگان تاكسی اعتصاب كرده و حاضر به جابه‌جایی مسافر نشدند. تاكسی‌های كیش كه مجبور به استفاده مداوم از كولر در خودروهای خود هستند از سهمیه اندك بنزین خود گلا‌یه داشته و در طول روز گذشته ممانعت آنها از جابه‌جایی مسافر سبب شد تا تعداد زیادی از ساكنان كیش پیاده به محل كار خود بروند.

در شهر رشت نیز تاكسی‌داران دور میدان شهرداری این شهر تجمع كرده و از جابه‌جایی مسافر خودداری كردند و در همین حال مسافربرهای شخصی نیز تا 50 درصد كرایه خود را افزایش دادند.

در شهر یاسوج واقع در استان كهگیلویه و بویراحمد نیز وضعیت به گونه‌ای بود كه مسوولا‌ن شهر تمام خروجی‌های شهر را بستند. در این شهر خودپردازهای بانك‌های دولتی غارت شد و مردم پوسترهای رئیس‌جمهور را كه به مناسبت همایش سوم تیر در شهر نصب شده بود از دیوارها كندند!

در همین حال به گفته سرپرست شركت پخش فرآورده‌های نفتی گیلا‌ن، تنها در روز گذشته 3 میلیون و 50 هزار لیتر بنزین در استان گیلا‌ن مصرف شده است كه در مقایسه با روز قبل از آن كه 2 میلیون و 464 هزار لیتر بوده است 400 هزار لیتر افزایش داشته است.

در این میان مسافرانی كه به شهرهای دیگر سفر كرده‌اند نیز برای بازگشت به شهر خود سرگردان شده‌اند. در شهرهای دیگر كشور از جمله كرمان، اهواز، مشهد، ایلا‌م، آمل، قم، كرمانشاه، گرمسار، جیرفت، بندرعباس و شیراز نیز آغاز ناگهانی طرح سهمیه‌بندی بنزین و افزایش بی‌رویه قیمت كرایه‌های تاكسی، نارضایتی گسترده شهروندان را به دنبال داشت و ساكنان برخی شهرها حتی از رفتن به محل كار خود امتناع كردند.

در همین حال، اگرچه به گفته مدیرعامل شركت اتوبوسرانی تهران 500 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت اضافه شده‌ و 740 دستگاه اتوبوس ریالی نیز در خطوط مختلف اتوبوسرانی در حال فعالیت هستند، اما اندك و غیركارشناسی بودن سهمیه در‌نظر‌گرفته‌شده برای دست‌اندركاران حمل و نقل عمومی وضعیت بسیاری از شهرها را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد.

با استفاده از گرارش های: نوروز، روز، اعتماد ملی