ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.06.2007, 9:00
طرح جدید کنگره آمریکا برای تشدید تحریم ایران

بی بی سی: مجلس نمايندگان ايالات متحده طرحی را در دستور کار خود قرار داده که در صورت تصويب فشار بر شرکت های غيرآمريکايی برای خروج از بخش انرژی ايران را تشديد می کند.

اين طرح که مورد حمايت نمايندگان دموکرات و جمهوريخواه مجلس نمايندگان است، با حذف راه های فرار قانونی تحريم شرکت های سرمايه گذاری کننده در صنعت نفت و گاز ايران، کاخ سفيد را موظف به مجازات شرکت های اروپايی و ژاپنی طرف معامله با جمهوری اسلامی می کند.

تام لانتوس رئيس کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا پس از تصويب اين طرح در اين کميته در روز سه شنبه، از دولت جورج بوش به خاطر آنچه سوء استفاده از اختياراتش و به اجرا نگذاشتن مجازات های در نظر گرفته شده برای شرکت های غيرآمريکايی طرف معامله با ايران خواند انتقاد کرد.

قانون تحريم های ايران و ليبی مصوب سال ۱۹۹۶ دولت آمريکا را به تحريم شرکت های غيرآمريکايی با سرمايه گذاری بيش از بيست ميليون دلار در صنعت نفت ايران، موظف می کند.

در اين حال، شرکت های غيرآمريکايی در سال های گذشته از فرصت غيبت شرکت های بزرگ نفتی ايالات متحده در بخش انرژی ايران به خوبی بهره برده اند.

به گفته آقای لانتوس تصويب اين طرح به سرمايه گذاران غيرآمريکايی در ايران اخطار می کند دوره معامله با اين کشور به پايان رسيده است.

از سوی ديگر، اين طرح از سپاه پاسداران اتقلاب اسلامی به عنوان سازمانی تروريستی با فعاليت های وسيع اقتصادی نام برده است.

طرح جديد کميته روابط خارجی مجلس نمايندگان آمريکا در حالی مطرح می شود که آمريکا با رايزنی گسترده در سطح بين المللی توانسته علاوه بر تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه برنامه هسته ای ايران، بسياری از بانک های اروپايی و ژاپنی را از معامله با جمهوری اسلامی منصرف کند.

واشنگتن همچنین با متهم کردن بانک های صادرات و سپه ایران به همکاری با برنامه اتمی این کشور و انتقال پول به گروه های 'تروریستی'، آنها را تحریم کرده است.

در اين حال، باراک اوباما، نماينده دموکرات مجلس سنا و نامزد رياست جمهوری اين کشور نيز ماه گذشته طرحی را به اين مجلس ارائه کرد که سرمايه گذاران خارجی را به خروج سرمايه های خود از ايران تشويق می کند.

به گفته سناتور اوباما دولت ايران از درآمدهای نفتی برای توسعه برنامه هسته ای خود و حمايت از گروه های تروريستی در خاورميانه استفاده می کند و اعمال فشار بر شرکت ها برای قطع روابط مالی با جمهوری اسلامی اثر تحريم ها را افزايش می دهد.

هر کدام از اين دو طرح برای تبديل به قانون بايد پس از تصويب در دو مجلس نمايندگان و سنای کنگره آمريکا به تاييد رئيس جمهور اين کشور برسد.

ایران گروه هایی مانند حماس و حزب الله که از سوی بسیاری کشورهای غربی "تروریستی" شناخته می شوند را "جنبش های مقاومت مردمی" توصیف می کند و کمک به آنها را کمک به تروریسم نمی داند.