ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.06.2007, 8:15
شیرین عبادی خواستار آزادی اسفندیاری و عظیما شد

ایلنا: در نامه‌‏ای خطاب به رییس قوه قضاییه؛ شیرین عبادی آزادی «هاله اسفندیاری» و «پرناز عظیما» را خواستار شد
به گزارش "ایلنا"، در نامه شیرین عبادی خطاب به سیدمحمود هاشمی شاهرودی آمده است: موكل اینجانب (خانم هاله اسفندیاری) قریب به 40 روز است كه در حبس انفرادی به سر برده و ممنوع‌‏الملاقات است و بازپرس مربوطه (شعبه 14 مستقر در دادگاه انقلاب) حتی از پذیرش وكالت‌‏نامه امتناع می‌‏ورزد و حاضر نیست آن را به امضا موكل برساند. همچنین درخواست‌‏های مكرر من برای تبدیل قرار بازداشت موقت به وثیقه یا كفالت تاكنون ره به جایی نبرده است.
این نامه می‌‏افزاید: موكل دیگر من خانم پرناز عظیما به جرم خواندن خبر از رادیو فردا، با تشكیل پرونده نزد بازپرس فوق‌‏الذكر، ممنوع الخروج شده و با وجود تودیع وثیقه 500 میلیون تومانی و گذشت بیش از چهار ماه هنوز به وی اجازه خروج از كشور را نمی‌‏دهند.
عبادی در نامه خود خطاب به رییس قوه قضاییه با ذكر نمونه‌‏ای از برخورد یك قاضی با راننده‌‏ای كه برای خانمی ایجاد مزاحمت كرده و سپس برای وی قرار 100 میلیون ریالی صادر شد، آورده است: مجازات تجاوز به عنف در قوانین كیفری، اعدام است، حال چگونه است یك محقق و استاد دانشگاه، هاله اسفندیاری و یك مترجم و خبرنگار، پرناز عظیما از منظر فرشته عدالت حتی از یك راننده جانی هم خطرناك‌‏تر شده‌‏اند كه یكی باید در گوشه زندان انفرادی باقی بماند و دیگری با تودیع حتی پنج برابر وثیقه‌‏ای كه برای راننده خطاكار در نظر گرفته شده، هنوز هم ممنوع‌‏الخروج است؟
عبادی در ادامه نامه خور با انتقاد از آنچه آن را دخالت سیاست در قضاوت خوانده، آورده است: امیدوارم با دستور مساعدی كه صادر خواهید فرمود به چنین رفتاری خاتمه داده شده و هر چه زودتر موكلان اینجانب آزاد شوند تا بتوانند به خانه و كاشانه خود مراجعه كنند.