ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.06.2007, 7:16
اعلام ناگهانی اجرای سهمیه‌بندی بنزین

ایرنا: اعلام اجرای سهمیه‌بندی بنزین، خودروها را به جایگاه‌های سوخت كشاند
به دنبال اعلام اجرای طرح سهمیه بندی بنزین از سوی وزارت نفت ، خیل زیادی از شهروندان تهرانی از ساعت ‪ ۲۱‬امشب ، خود را به جایگاه‌های عرضه سوخ رساندند.

لحظاتی پس از آنكه خبر اجرای این طرح از رسانه‌های عمومی پخش شد، جایگاه‌های عرضه بنزین شاهد هجوم تعداد زیادی از خودروهای شخصی و عمومی بود كه به منظور پر كردن باك خودرو خود ، به این جایگاه‌ها سرازیر شده بودند.

گزارش خبرنگاران ایرنا از سطح شهر تهران حاكیست، تقریبا تمامی پمپ بنزین‌های موجود در سطح شهر با ازدحام خودروها روبرو شده است كه در صف‌های طولانی در انتظار نوبت برای بنزین زدن هستند.

در منطقه غرب تهران و در خیابان آزادی ، میدان آزادی، بزرگراه محمد علی جناح، خیابان ستارخان، خیابان آیت‌الله كاشانی، خیابان امیرآباد شمالی و بسیاری دیگر از نقاط این مناطق، صف‌های ایجاد شده در مقابل پمپ بنزین ها منجر به ایجاد راه‌بندان و ترافیك در خیابان‌های مجاور شد.

همین وضعیت تقریبا در مناطق شرقی، مركزی و جنوبی تهران نیز از سوی خبرنگاران ایرنا گزارش شده اما وضعیت در برخی از پمپ بنزین‌های واقع در مناطق شمالی و شمال شرقی تهران، خلوت تر از سایر مناطق گزارش شده است.

در تقاطع خیابان ولی عصر تهران و خیابان زرتشت، صف انتظار خودروها باعث بسته شدن مقطعی چهارراه واقع در این منطقه شد و گزارش شده است كه صف ایجاد شده تا میدان ولی عصر كه حدود یك كیلومتر با این چهارراه فاصله دارد، كشیده شده است.

در خیابان ستارخان نزدیكی خیابان بهبودی نیز صف انتظار خودروها تا داخل خیابان بهبودی ادامه داشت و برخی از شهروندان نیز از طریق كوچه‌های اطراف در انتظار وارد شدن در صف هستند.

گزارش‌های دریافتی از چند پمپ بنزین در خیابان‌های جنوب تهران نیز حاكی از صف طولانی خودروها برای دریافت سوخت در آخرین لحظات پیش از اجرای سهمیه بندی است.

در بخش غربی بزرگراه نیایش، حضور خودروهای فراوان در مقابل پمپ بنزین این بخش، باعث بسته شدن تقریبا كامل بزرگراه شده و در ابتدای خیابان ولنجك نیز همین وضعیت گزارش شده است.

خبرنگاران ایرنا همچنین گزارش دادند كه در برخی از جایگاه‌های عرضه سوخت تعدادی از مالكان خودروها با خالی كردن باك بنزین خود و انتقال آن به ظروف قابل حمل، مجددا در صف دریافت بنزین قرار می‌گیرند.

برخی از رانندگان كم حوصله نیز، پس از مدتی انتظار اقدام به بوق زدن می‌كردند كه با اعتراض مردم مواجه شدند.

یكی از رانندگان كه در خیابان آزادی ، در انتظار دریافت سوخت بود به خبرنگار ما گفت: متاسفانه اكثر رانندگان به لحاظ روانی تحریك شده‌اند كه تا قبل از ساعت ۲۴‬اقدام به دریافت بنزین بدون سهمیه بكنند.

وی كه مدعی بود باك خودرواش كاملا خالی است، افزود: واقعا دریافت ۳۰‬ ،‪ ۴۰‬لیتر بنزین خارج از سهمیه دردی از رانندگان دوا نمی‌كند و نباید این چنین به جایگاهها هجوم بیاورند.

وی اظهارداشت: بنزین ماده‌ای بسیار خطرناك است و نباید در منازل انبار شود.

یكی از جایگاه داران در خیابان كارگر نیز به خبرنگار ما گفت: متاسفانه هجوم رانندگان باعث ایجاد اختلال در كار جایگاه‌های عرضه بنزین شده است بویژه اینكه هنوز استفاده از كارت سوخت برای همه مردم جانیفتاده و همین مساله باعث كندی كار و ایجاد صف‌های طولانی شده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه با فرارسیدن ساعت ۲۴‬و اعمال سهمیه بندی، جایگاه‌های عرضه سوخت به وضع عادی بازگردند.

در همین حال، رییس مركز اطلاع رسانی ناجا نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: باتوجه به وضعیت بوجود آمده، ماموران هم‌اكنون با همكاری سایر نیروهای راهنمایی و رانندگی و كلانتری‌ها در حال تسهیل و روان سازی ترافیك در سطح شهر تهران هستند.

سرهنگ پاسدار "مهدی احمدی" افزود: مجموعه نیروی انتظامی در آماده‌باش هستند و درصورت بروز حادثه نسبت به برقراری نظم و امنیت اقدام عاجل و لازم را انجام می‌دهند.

گزارش‌های دریافتی از شهرستانهای مختلف نیز حكایت از ایجاد صف‌های نسبتا طولانی در جایگاه‌های عرضه سوخت پس از ساعت ۲۱‬امشب و اعلام تصمیم وزارت نفت برای اعمال سهمیه بندی دارد.


هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها


ایسنا: ناصر رییسی فر،رییس هیات مدیره اتحادیه جایگاه‌داران پمپ بنزین، با انتقاد شدید از نحوه اعلام شدن خبر سهمیه‌بندی بنزین اظهارداشت:‌ آنچه كه دراین شب برجایگاه‌داران گذشت فاجعه بود. همه این ازدهام و درگیری‌ها و خرابكاری مجموعا بر اثر یك تصمیم نسنجیده بوده است.

وی در گفت‌وگوبا خبرنگار ایسنا افزود: این سبك اعلام كردن سهمیه بندی بنزین و ناهماهنگی بین نیروهای پالایش و پخش جایگاه‌داران، نیروی انتظامی و نفرستادن نیروی كمكی برای برقرار امنیت و حفاظت جایگاه‌ها و عدم شفاف سازی جزئیات سهمیه بندی برای مردم باعث شد با وجود اینكه ازساعت 12 گذشته‌ایم و وارد سهمیه بندی شدیم مردم با بی‌اعتمادی همچنان قانع نمی‌شوند و سوخت می‌خواهند.

وی با ابراز نارضایتی از شیوه اطلاع‌رسانی زمان آغاز سهمیه بندی خاطر نشان كرد: اگر اطلاع‌رسانی به جایگاه‌دارها زوردتر صورت می‌گرفت حداقل ما خودمان را تجهیز می‌كردیم در صورتی كه به ما گفته‌بودند فقط شرایط جدیدی در لحظه‌ی استفاده از كارت هوشمند داده‌ایم و صحبتی از سهمیه بندی نشده بود.

وی در ادامه خاطرنشان كرد: ‌حتی یك نفر از نمایندگان پالایش و پخش در جایگاه‌ها حضور نداشت كه مردم را متقاعد كند كه سیستم كارت هوشمند در اختیار جایگاه‌دارها نیست.

وی در ادامه تاكید كرد: تا‌انجا كه مسولان انجمن‌های جایگاه‌داران در استانهای دیگر با من تماس گرفته‌اند در جایگاه‌های گرگان، مازنداران،‌آذربایجان غربی و شرقی نیز درگیری‌هایی ایجاد شده است.

درپی اعلام خبر سهمیه‌بندی بنزین در ساعت پایانی روز سه‌شنبه بسیاری از صاحبان خودرو در تهران برای تهیه بنزین پیش از آغاز رسمی سهمیه بندی در نیمه شب، به پمپ بنزین‌ها هجوم بردند.

به گزارش خبرنگاران ایسنا،هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها ضمن ایجاد ترافیك شدید، بی‌نظمی‌هایی را نیز در سطح شهر به وجود آورد و عده‌ای با سوء‌استفاده از این شرایط به ایجاد اغتشاش و برافروختن آتش در برخی پمپ بنزین‌ها اقدام كردند.

گزارش خبرنگاران ایسنا از بروز پاره ای درگیری‌ها در برخی مناطق شهر تهران ازجمله حكیمیه، خیابان خوش و شهران خبردادند.

این درحالی است كه وزیرنفت پس از اعلام خبر سهمیه بندی با حضور دربرنامه گفت‌وگوی ویژه شبكه دو سیما اعلام كرد با توجه به سهمیه‌بندی در نظرگرفته شده مردم تا سه ماه آینده هیچ مشكلی در تهیه بنزین ندارند و بعد از اتمام این مهلت نیز دولت برای حل مشكل بنزین برنامه‌ریزی می‌كند.

وزیر نفت تاكید كرد: دولت نخواهد گذاشت مردم در تهیه بنزین با مشكل مواجه شوند.

اما این اعلام دیرهنگام وزیر نفت از بروز پاره‌ای ناآرامی‌ها در سطح شهر و برخی مناطق حومه از جمله اسلام شهر جلوگیری نكرد.

درهمین زمینه صبوری ، معاون سیاسی - امنیتی فرمانداری تهران، به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اینكه بحث سهمیه‌بندی بنزین از مدتها قبل مطرح شده بود تدابیر لازم صورت گرفته است كه احیانا اگر ازدحامی در پمپ‌بنزین‌ها صورت گرفت آنها بتوانند با سرعت لارم انتظارات را برآورده كنند و اگر مشكلی پیش آمد دستگاههای زیربط بتوانند سرویس‌های لازم را ارائه دهند.

وی درباره برخی تخریب‌ها و آتش زدن برخی پمپ‌بنزین‌ها اظهارداشت: دستگاههای ذی‌ربط حسب وظایف ذاتی كه دارند تدابیری اندیشیده‌اند تا در برابر اقدامات برخی سوءاستفاده كنندگان از شرایط اقدام كنند.

وی خاطرنشان كرد: شاید سهمیه‌بندی بنزین برای برخی افراد بهانه‌ای باشد، اما تدابیری اندیشیده شده كه مشكلی پیش نیاید.

صبوری درباره برگزاری جلسه شورای تامین استان در این ارتباط گفت: این امر با تشخیص روسای شورای تامین است كه با مشورت اعضای ستاد تامین تصمیم می‌گیرند كه اگر لازم است سریع جلسه فوق‌آلعاده برگزار كنند.

مدیرعامل شركت ملی پالایش و بخش فراورده‌های نفتی ایران با بیان اینكه شنیده‌ایم كه دو تا سه جایگاه را آتش زده‌اند، اظهار داشت: ‌ما مسوول تامین امنیت كشور نیستبم؛ پلیس باید موضوع را مراقبت و كنترل كند و باید از سوی آنها رسیدگی شود.

نعمت زاده در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا در این راستا به نیروی انتظامی خبر دادیم و خود نیز در حدی كه توانستیم تلاش كردیم.

وی در پاسخ به سوال كه با توجه به اینكه قابل پیش‌بینی بوده كه با آغاز سهمیه بندی بنزین شاهد هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها باشیم آیا در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شده بود و درخواست بنزین بیشتر كرده‌ بودید یا خیر؟ گفت:‌ بله این كار را كرده‌بودیم و جایگاه‌ها همه بنزین داشته‌اند اما مشكل كمبود بنزین نبوده‌است شاید به خاطر آن بوده كه جایگاه‌دارها احتیاط كرده‌اند و جایگاه‌ها را بسته‌اند و این موجب درگیری شده‌ است.


خبر خبرگزاری مهر :

http://mehrnews.ir/fa/NewsPrint.aspx?NewsID=508507