ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.06.2007, 17:46
ربایندگان پنج انگلیسی با ایران مرتبط هستند

ایسنا: فرمانده‌ی ارشد نیروهای آمریکایی در عراق ادعا کرد ربایندگان پنج انگلیسی در بغداد که در ماه گذشته انجام شد با ایران مرتبط هستند.

خبرگزاری رویتر به نقل از دیوید پترائوس، فرمانده‌ی ارشد نیروهای آمریکایی در عراق که با روزنامه‌ی تایمز صحبت کرده نوشته است این ربایندان بخشی از سپاه مهدی هستند.

وی افزود: آن‌ها نفرات جیش المهدی نیستند، آن‌ها در ایران آموزش می‌بینند با (سلاح‌های ) ایرانی مسلح می‌شوند و از ایران مشاوره می‌گیرند.

بنا به این گزارش گفته‌های پترائوس امکان دارد بر تنش‌ها میان واشنگتن و تهران که در حال حاضر نیز بر سر برنامه هسته‌یی اختلاف دارند، بیافزاید.

انگلیسی‌های ربوده شده که شامل یک کارشناس کامپیوتر و چهار محافظ وی بودند در ماه می از داخل ساختمان وزارت دارایی و به وسیله افراد مسلحی که اونیفورم پلیس به تن داشتند ربوده شدند.

پترائوس گفت که معتقد است این پنج تن زنده هستند و افزود مدرکی که با آن مغایر باشد، در دست نداریم.

وی افزود: عملیات‌های مختلفی برای نجات آن‌ها صورت گرفته است ما اطلاعات جاسوسی درستی در دست نداریم تلاش بسیاری برای پیدا کردن محل نگهداری و نجات آن‌ها در حال انجام است.

وی گفت که ایران از سال 2004 تا کنون فعالیت‌هایش را در عراق تشدید کرده و افزود: ما متوجه شده‌ایم که دخالت ایران در اینجا بسیار بسیار بیشتر از چیزی است که ما فکر می‌کنیم. آن‌ها از تابستان 2004 تا کنون نقشی بسیار بسیار مهم را در آموزش، تامین مالی و مسلح کردن در ایران بازی کرده‌اند.

ایران و آمریکا در تاریخ 29 ماه مه در بغداد با هم تا درباره‌ی اوضاع امنیتی عراق مذاکره کردند، اما پترائوس به این که تغییری در رفتار ایران حاصل شده باشد اشاره‌یی نکرد.

همچنین به گزارش خبرگزاری رویتر ژنرال ریک لینچ، یکی دیگر از فرماندهان ارشد آمریکایی در عراق در مصاحبه با این خبرگزاری گفت که سلاح‌های قاچاق و ابزارهای انفجاری مهلک از ایران وارد عراق می‌شوند و به کشته شدن آمریکایی‌ها منجر می‌شوند.

وی ادعا کرد: هیچ تغییری ایجاد نشده است؛ این جریان از ایران به عراق هم چنان صورت می‌گیرد.

وی ادعا کرد: من می‌دانم که در حوزه‌ی نبرد من مهماتی با آرم ایران وجود دارد و من بسیاری از سربازانم را با نفوذگرهای انفجاری پیشرفته از دست داده‌ایم.