ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.06.2007, 16:47
پیشنهاد انگلیس برای گسترش تحریم ایران

آفتاب: خبرگزاری‌های بین‌المللی روز شنبه از پیشنهاد محرمانه بریتانیا به اعضای دائمی شورای امنیت خبر دادند که بر اساس آن، تهران با تحریم‌هایی به مراتب وسیع‌تر مخصوصاً در حوزه ترانزیت و عبور و مرور کشتی‌ها و همچنین مبادلات بانکی مواجه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز و پایگاه خبری «استاف»، دولت بریتانیا در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که حدود ده روز قبل یعنی در تاریخ 14 ژوئن به اعضای دائمی شورای امنیت ارایه کرده پیشنهاد کرده است که در سومین قطعنامه تحریم ایران؛ هواپیماها و کشتی‌های ایرانی از حق فرود و ترانزیت محروم گشته و دارایی‌های دو بانک دیگر ایرانی نیز مسدود شوند. «ممنوعیت انعقاد قرارداد‌های تسلیحاتی با ایران»، «ممنوعیت سفر برخی مقامات بلندپایه امنیتی» و نیز «ممنوعیت ادامه فعالیت روسیه در نیروگاه اتمی‌ بوشهر» از دیگر مفاد قطعنامه سوم تحریم ایران بر اساس پیش‌نویس ارایه شده از سوی دولت انگلستان است.

دولت بریتانیا هدف از این پیش‌نویس سخت‌گیرانه و غیرقابل انتظار را که ظاهراً با هماهنگی دولت آمریکا تنظیم شده، «افزایش فشار‌ها بر تهران» برای وادار کردن دولت محمود احمدی‌نژاد به تعلیق غنی‌سازی اورانیوم عنوان کرده است.

مقامات آمریکایی و اروپایی تاکید کرده‌اند که هدف از این پیشنهادات، تاثیرگذاری بر بازار نفت نیست. با این حال تحلیلگران بین‌المللی در واکنش به افشای بخشی از مفاد سومین قطعنامه تحریم ایران تصریح کرده‌اند که این تحریم‌ها در صورت تصویب بی‌شک بازارهای مالی و انرژی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بر اساس یکی از بندهای پیش‌نویس قطعنامه سوم تحریم ایران که توسط لندن ارایه شده، تمامی هواپیماها و قایق‌های متعلق به تهران یا تحت کنترل خطوط هوایی ایران و همچنین شرکت‌های کشتیرانی جمهوری اسلامی از اجازه‌ حرکت، نشستن، برخاستن، پهلوگرفتن در هر بندری و حتی عبور از آب‌های سرزمینی و مالکیتی کشورهای دیگر محروم می شوند. در این زمینه بر هواپیماها یا کشتی‌هایی که محموله‌های ممنوعه بر اساس قطعنامه‌های 1737 و 1747 شورای امنیت را حمل می‌کنند تاکید ویژه شده است. با این حال مقامات ناشناس آمریکایی و انگلیسی تاکید کرده‌اند که این ممنوعیت شامل صدور نفت و انرژی نخواهد شد.

پیشنهاد انگلیس همچنین مسدود کردن مالی دو بانک دیگر ایرانی یعنی بانک ملی و بانک صادرات را مطرح کرده است. یکی از بندهای دیگر این پیش‌نویس از ممنوعیت سفر مقامات عالی رتبه‌ وزارت دفاع، وزارت اطلاعات و شورای عالی امنیت ملی و همچنین گسترش محدودیت‌های سفر برای شخصیت‌های سیاسی و خانواده‌هایشان سخن گفته است. مسدود کردن اموال و سرمایه‌های مربوط به سپاه پاسداران نیز به شرکت‌های غیر نظامی آن گسترش پیدا خواهد کرد.

انتشار این پیش‌نویس سخت‌گیرانه و غیرقابل انتظار که ظاهراً با هماهنگی آمریکا و انگلستان تنظیم شده، روز شنبه با حیرت محافل خارج از ایران روبرو شد. با این حال محافل داخلی تاکید می‌کنند که این پیش‌نویس تا تصویب راه زیادی در پیش دارد و قطعاً به دلیل مخالفت برخی کشورها تعدیل خواهد شد.