ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.06.2007, 19:12
اعتراض علیه احکام انضباطی

روابط عمومی دفتر تحكيم وحدت در اطلاعيه‌‏ای صدور احكام كميته انضباطی برای دانشجويان و ادامه بازداشت هشت دانشجوی دانشگاه اميركبير را محكوم كرد.

به گزارش "ايلنا"، در اين اطلاعيه آمده است: پس از آنكه هياهوی دولتمردان و حاميانشان برای انقلاب فرهنگی به نتيجه نرسيد، شاهد آن هستيم كه بار ديگر مسؤولان دولت نهم مي‌‏كوشند با اخراج، تعليق يا ايجاد محدوديت فراوان برای اساتيد و دانشجويان منتقد، به هدف خود برسند.
در ادامه اين اطلاعيه با اشاره به ايجاد مشكلات آموزشی برای دكتر محسن كديور كه در نهايت به منع تدريس وی در دانشگاه تربيت مدرس منجر شد، آمده است: اين مسأله در حالی صورت گرفت كه جرم دكتر كديور نقد خرافه‌‏های ارائه‌‏شده به نام دين، دفاع از حق آزادی بيان و دفاع از حقوق اساسی ملت بوده است. اقداماتی كه برای خرافه‌‏پرستان و تضييع‌‏كنندگان حقوق ملت بسيار ناراحت‌‏كننده بود و در نهايت شاهد منع تدرس ايشان در دانشگاه تربيت مدرس بوديم. همچنين منع تحصيل و تدريس برای كاووسيان از اعضای سابق شورای عمومی دفتر تحكيم وحدت نمونه‌‏ای ديگر از تلاش دولت برای خالی كردن دانشگاه از اساتيدی است كه همچنان روح آزادمنشی خويش را حفظ كرده‌‏اند.
اطلاعيه دفتر تحكيم وحدت با اشاره به صدور احكام كميته انضباطی همزمان با آغاز امتحانات در دانشگاه‌‏های گوناگون به‌‏ويژه دانشگاه علامه، مي‌‏افزايد: دانشجويان دانشگاه علامه در حالی با احكام سنگين كميته انضباطی مواجه مي‌‏شوند كه تنها جرم آنها اعتراض به تخلفات مسؤولان از قوانين است. مسؤولانی كه با وجود ضرب‌‏وشتم دانشجويان نتوانستند مقاومت آنها را در هم بشكنند و اكنون زمان امتحانات را برای رسيدن به اهداف خود انتخاب كرده‌‏اند و در اين ايام دانشجويان منتقد را از حضور در جلسه امتحان بازمي‌‏دارند يا آنها را به كميته انضباطی احضار و با احكام سنگين بدرقه مي‌‏كنند. اين اقدامات در حالی است كه مسؤولانی كه دانشجويان را ضرب‌‏وشتم كردند، مورد هيچ بازخواستی قرار نمي‌‏گيرند.
روابط عمومی دفتر تحكيم وحدت با اشاره به اينكه ماجرای دانشگاه اميركبير همچنان ادامه دارد، ادامه مي‌‏دهد: در حالی كه از همان ابتدای انتشار مطالب موهن بسياری از اساتيد، فعالان دانشجويي، روشنفكران، فعالان سياسی و مدنی انتشار اين مطالب را به مخالفان استقلال و نقادی دانشگاهيان نسبت دادند اما همچنان شاهد ادامه بازداشت هشت تن از دانشجويان دانشگاه اميركبير هستيم كه از بازداشت اولين نفر آنها بيش از 40 روز مي‌‏گذرد.
اين اطلاعيه با اشاره به اخباری كه در مورد اعلام گناهكار بودن دانشجويان از سوی برخی مسوولان پيش از صدور حكم قطعی قضايی و نيز اعتراف گرفتن از دانشجويان وجود دارد، نسبت به تاثيرگذاری استفاده از چنين شيوه‌‏های ابراز ترديد كرده ‌‏است.
مي‌‏افزايد:
دفتر تحكيم وحدت در ادامه اطلاعيه خود آورده است: گروهی از اساتيد دانشگاه اميركبير نيز در روزهای اخير راهی زندان اوين شدند تا به بررسی نحوه برخورد با دانشجويان در زندان بپردازند و جالب اينكه در اين ديدار تنها يك دانشجو را ملاقات كردند و جای اين سوال باقی است كه هفت دانشجوی ديگر در چه وضعيتی قرار داشتند كه برپاكنندگان اين ديدار اجازه ملاقات با آنها را به اساتيد نداده‌‏اند.
در ادامه اين اطلاعيه آمده است: در تمام اين مدت همچنان فشار بر دانشجويان برای اخذ اعتراف ادامه دارد. اعترافاتی كه بارها از سوی افراد مختلف و چهره‌‏های بسيار سرشناس سياسی در اين كشور بيان شده است و بلافاصله پس از رهايی آنها از فشار زندان تكذيب شده است.
اين اطلاعيه مي‌‏افزايد: در غائله اميركبير همچنان جای اين سوالات باقی است كه چرا قاضی پرونده و مسؤولان وزارت علوم پيش از هر محاكمه‌‏ای دانشجويان را متهم كرده‌‏اند؟ چرا هنوز اين دانشجويان حق ملاقات با وكيل را ندارند؟ به چه دليل خانواده‌‏های اين دانشجويان حق ملاقات با آنها را ندارند؟ چرا مسؤولان دانشگاه اميركبير، وزارت علوم و تشكل‌‏های همفكرشان در اين اقدام مورد سوال قرار نمي‌‏گيرند؟ و به راستی اگر اين دانشجويان تحت فشار برای اعتراف به گناه نكرده نيستند چرا حق هيچ ملاقاتی را ندارند؟ چرا بايد بيش از چهل روز را دربند باشند؟ چرا ملوانان انگليسی كه دولت آنها را دستگير كرد و متجاوزشان خواند، با هدايای گوناگون بدرقه شدند اما دانشجويان بايد به جرم گناه نكرده بيش از چهل روز در زندان بمانند؟
دفتر تحكيم وحدت ضمن محكوم كردن برخوردهای صورت‌‏گرفته با كديور و كاووسيان، صدور احكام سنگين كميته انضباطی در ايام امتحانات برای دانشجويان و به‌‏ويژه دانشجويان دانشگاه علامه، تأكيد مي‌‏كند:‌‏ هشت دانشجوی دربند اميركبير بي‌‏گناه هستند و تداوم بازداشت آنها و تلاش برای اخذ اعتراف، حاصلی نخواهد داشت.