ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.06.2007, 15:06
زمين لرزه در جنوب استان قم

دوشنبه ۲۸ خرداد
ايسنا: رييس پژوهشکده‌ زلزله‌شناسی پژوهشگاه بين‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با تاکيد بر اين که زلزله‌ی ساعتی پيش قم اساسا هيچ ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد از احتمال وقوع پس‌لرزه‌های متعدد در منطقه‌ی زلزله‌زده خبر داد و آن را پس از چنين زلزله ای طبيعی دانست.
دکتر مهدی زارع با بيان اين مطلب به خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خاطرنشان کرد: طبق برآوردهای اوليه، عمق زلزله احتمالا حدود ۳۰ تا ۴۰ کيلومتر بوده است لذا در گستره‌ی وسيعی از شهرهای مرکزی ايران از جمله تهران، قم، کاشان، نايين، تفرش، کرج، اراک، قزوين، ورامين، گرمسار و ... احساس شده است.
وی در عين حال تاکيد کرد که اين زلزله هيچ ارتباطی با گسل‌های تهران ندارد و اساسا زلزله‌ی تهران کاملا مقوله‌ی جدايی است.
زارع با تاکيد بر اينکه اعلام نظر در مورد اينکه اين زلزله پيش‌زلزله‌ی زلزله‌ی بزرگتری هست يا نه، به هيچ وجه امکان پذير نيست، گفت: احتمالا در طول شب شاهد پس‌لرزه‌های متعددی در منطقه‌ی زلزله زده خواهيم بود.
وی در مورد مشخصات زلزله‌ی اخير گفت: زلزله‌های ايران مرکزی اکثرا ساز و کار فشاری داشته و از نظر تکتونيکی روی روندهای شمالغربی، جنوب شرقی به وقوع می‌پيوندد که البته اين امر نيازمند بررسی‌های بيشتری است.
به گزارش ايسنا وقوع اين زمين‌لرزه باعث بروز برخی اختلالات در شبکه تلفن همراه قم شده است که تلاش کارشناسان مربوطه برای رفع آن ادامه دارد.
سازمان زمين‌شناسی آمريکا (USGS) نيز در جديدترين گزارش خود با اصلاح بخشی از مشخصات گزارش قبلی جزييات بيشتری از زمين لرزه‌ی امروز قم را اعلام کرد. براساس اعلام اين مرکز، بزرگی اين زمين لرزه ‌۵/۵ و مکان دقيق آن ۴۰۵ / ۳۴ درجه‌ی عرض شمالی و ۸۳۴ / ۵۰ درجه‌ی شرقی و عمق آن ‌۱۰ کيلومتری سطح زمين اعلام شده است.
براساس اعلام اين مرکز اين زمين لرزه در ‌۲۰ کيلومتری جنوب و جنوب غرب قم، ‌۹۰کيلومتری شمال غرب کاشان، ‌۱۱۵ کيلومتری شرق و شمال شرق اراک و ‌۱۴۵ کيلومتری جنوب و جنوب تهران اعلام شده است.
زمان وقوع اين زمين لرزه ساعت ۱۷ و ۵۹ دقيقه و ‌۴۹ ثانيه به وقت محلی اعلام شده است.