ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.06.2007, 10:50
ایران برای طالبان تسلیحات ارسال می‌‏كند

نیكلاس برنز:ایران برای طالبان تسلیحات ارسال می‌‏كند

ایلنا: معاون سیاسی وزیر خارجه آمریكا ایران را به انتقال تسلیحات به شبه‌‏نظامیان طالبان در افغانستان متهم كرد.
خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد كه «نیكلاس برنز» معاون سیاسی وزیر خارجه آمریكا در پاریس به خبرنگاران گفت: «ایران از شورشیان سراسر خاورمیانه حمایت مالی می‌‏كند، حتی اكنون برای طالبان در افغانستان تسلیحات ارسال می‌‏كند.»
وی افزود: «ایران كشوری است كه می‌‏كوشد قدرت‌‏نمایی كند، اما به روشی كه به ضرر منافع دیگران در جهان است. بنابراین، فكر می‌‏كنم این امر برآورد اشتباهی است.»
برنز همچنین از سازش‌‏ناپذیری ایران بر سر برنامه هسته‌‏ای‌‏ انتقاد و تاكید كرد: «تحریم‌‏های جدید شورای امنیت سازمان‌‏ملل‌‏متحد ضروری است. ظرف چند هفته برای تصویب قطعنامه تحریم سوم در شورای امنیت اقدام می‌‏كنیم.»
وی گفت: «معتقدیم فراتر از قطعنامه سوم, كشورهای اروپایی, آسیایی و خاورمیانه باید تحریم‌‏های شدیدتری در خارج از شورای امنیت اتخاذ كنند.»
«رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریكا نیز هفته گذشته گفت كه تسلیحات ایرانی در دست شبه‌‏نظامیان طالبان قرار دارد اما از سرزنش دولت ایران خودداری كرد. ژنرال« دان مك‌‏نیل» فرمانده نیروی نظامی آمریكا در ناتو نیز در گفت‌‏وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «شبه‌‏نظامیان طالبان نشانه‌‏هایی از آموزش بهتر را نشان داده‌‏اند و از تكنیك‌‏های جنگی استفاده می‌‏كند كه با «ارتش غربی پیشرفته» در نیروهای ویژه آمریكا قابل قیاس است.»


مقامات ارشد در حکومت ایران،‌ احتمالا اطلاع داشتند

آفتاب: رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا، می گوید که مقامات ارشد در حکومت ایران،‌ احتمالا از ارسال اسلحه از سوی این کشور برای طالبان در افغانستان، آگاهی داشته‌اند. به نوشته روزنامه (USA Today)‌، «رابرت گیتس» وزیر دفاع آمریکا اظهار داشته است که با توجه به میزان تسلیحات نظامی ارسال شده «مشکل می‌توان باور کرد» که آن‌ها توسط قاچاقچیان در اختیار طالبان قرار گرفته است یا بدون اطلاع حکومت ایران انجام شده است. اما، او خاطرنشان می‌سازد که هیچ گونه اطلاعات نظامی در مورد ارتباط دولتمردان ایرانی با ارسال اسلحه‌ها در دست نیست.

او این سخنان را در حالی بیان داشت که راهی حضور در کنفرانس ناتو در بروکسل می‌شد، جایی که به گفته وی می‌بایست اعضای این سازمان را برای تقویت نیرو و حضور بیشتر در افغانستان ترغیب می‌نمود.

شماری از مقامات رسمی آمریکا از جمله نیکولاس برنز، معاون وزارت امور خارجه، روز سه‌شنبه ایران را متهم به ارسال اسلحه برای طالبان نمودند که مشغول جنگ با نیروهای ناتو و آمریکا در افغانستان هستند. برنز مدعی شد که ایران با هزینه کشورهای دیگر در منطقه جولان می‌دهد.

پیش‌تر، گیتس به دلیل نبود اطلاعات کافی از ارتباط حکومت ایران با ارسال این اسلحه‌ها پرهیز کرده بود، اما اکنون اظهار می‌ دارد که با توجه به بررسی‌های بیشتر صورت گرفته به این نتیجه رسیده است که ارسال این میزان از تسلیحات نظامی به افغانستان تنها با حمایت وسیع و یک برنامه‌ریزی اساسی میسر است. او از بیان جزئیات بیشتر در مورد نوع تسلیحات ارسال شده به افغانستان و شباهت آن‌ها با آن چه قبلا ادعا شده بود ایران به عراق می‌فرستد، امتناع کرد. از جمله این تسلیحات، بمب‌های کنار جاده‌ای بوده است. اما وی اظهار داشت: «انگیزه آن‌ها (ایرانی‌ها) از این کار، فراتر از ایجاد دردسر برای ما می‌باشد که من از آن بی‌‌اطلاع هستم.»