ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.06.2007, 23:04
ایران به گسترش تحریم‌ها تهدید شد

پتر گوتوالد، نماینده آلمان در آژانس انرژی اتمی روز چهارشنبه (۱۳ ژوئن) در اظهاراتی در حاشبه اجلاس شورای حکام آژانس انرژی اتمی هشداد داد که اگر ایران برای مذاکره بر سر پرونده هسته‌ای‌اش به پشت میز مذاکره بازنگردد شورای امنیت ناگزیر از اقدامات بعدی دیگری علیه این کشور خواهد بود. آلمان در حال حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد و پتر گوتوالد گفت که به نمایندگی از این اتحادیه سخن می‌گوید.

به گفته نماینده آلمان در آژانس انرژی اتمی، اتحادیه اروپا همچون گذشته در صدد است ایران را به پشت میز مذاکره بازگرداند. او از تهران خواست که با آژانس همکاری کند و به پرسش‌هایی که در باره فعالیت‌‌های مخفی اتمی‌ چندساله‌اش وجود دارد پاسخ دهد.

گوتوالد در سخنرانی خود در جلسه شورای حکام نیز از این امر جداَ ابراز نگرانی کرد که در ماه‌های گذشته اطلاعات آژانس از برنامه اتمی ایران محدودتر و ناقص‌تر شده است. این انتقادی است که محمد البرادعی، مدیرکل آژانس اتمی، نبز در تازه‌ترین گزارش خود از برنامه هسته‌ای ایران به آن اشاره کرده است. بررسی گزارش البراعی در دستور کار شورای حکام آژانس قرار دارد که این هفته در وین تشکیل جلسه داده است.

اطلاعیه سه کشور اروپایی

در همین حال در اطلاعیه‌ای که فرانسه، آلمان و بریتانیا روز چهارشنبه تسلیم شورای حکام آژانس کردند جمهوری اسلامی متهم شده است که کماکان به تعهدات خود بی‌اعتناست و هیچ قدمی در جهت ایجاد اعتماد نسبت به ماهیت صلح‌‌آمیز برنامه هسته‌ای خود برنمی‌دارد.

خبرگزاری رویترز همچنین سخنان جان مک گرگور، نماینده انگلستان در آژانس اتمی را نقل کرده است که بر اساس آن اگر ایران رویکرد خود را تغییر ندهد هیچ راهی جز ارجاع مجدد مسئله به شورای امنیت باقی نمی‌ماند.

رویترز همچنین به نقل از برخی از دیپلمات‌های حاضر در مقر آژانس اتمی از تجهیز ایران به ۸ هزار سانتریفیوژ تا پایان سال جاری میلادی خبر داده است. در چنین صورتی ایران به گفته دیپلمات‌های یادشده احتمالاَ تا حد زیادی به امکان ساختن بمب اتمی نزدیک‌تر خواهد شد.

تاکنون سه دور مذاکرات اتحادیه‌ی اروپا با ایران با هدف یافتن راه‌حلی برای مناقشه‌ی اتمی، نتیجه‌ای در پی نداشته است. غرب خواهان توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به عنوان پیش‌شرط آغاز مذاکرات برای یافتن راه‌حل مناقشه است، اما ایران نه‌تنها این پیش‌شرط را نمی‌پذیرد، بلکه فعالیت‌های غنی‌سازی را نیز شدت بخشیده است. آخرین دور گفت‌وگوها نیز که روز دوشنبه ۱۱ ژوئن میان معاونان خاویر سولانا و علی لاریجانی در وین برگزار شد، دستاوردی نداشت. با وجود این گفته شده است این گفت‌وگوها ادامه خواهد یافت.

آمریکا نیز در پی تشدید تحریم‌های علیه ایران است

یک روز پیش از اظهارات مقامات اروپایی، نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه‌ی آمریکا نیز طی اظهاراتی در پاریس تأکید کرده بود که در صورت شکست مذاکرات اتحادیه اروپا با ایران باید تحریم‌های شدیدتری علیه این کشور اِعمال گردد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ایالات متحده آمریکا نگران گزارش‌هایی است که براساس آنها ایران شمار سانتریفوژهای نصب شده در تاسیسات نظنز را افزایش داده است.

شان‌مک کورمک، سخنگوی وزارت خارجه‌ی امریکا روز سه‌شنبه ۱۲ ژوئن در واشینگتن گفت، مایه‌ی نگرانی است که ایران همچنان به خواست‌های جامعه‌ی جهانی، شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بی‌اعتنایی می‌کند.

کورمک گفت: جامعه جهانی باید به ایران نشان دهد که چنین رفتاری نمی‌تواند ادامه یابد و آن کشور را انزوای بیشتر و تنبیه‌های گسترده‌تر تهدید می‌کند.

ایالات متحده آمریکا همراه با متحدان خود در صدد تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند. به گفته‌ی کورمک، نیکلاس برنز، معاون وزیر امور خارجه‌ی آمریکا در نشستی در پاریس که هفته‌ی جاری برگزار می‌شود مساله‌ی تشدید تحریم‌‌ها علیه ایران را با همتایان خود از آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا به بحث خواهد گذاشت.

امریکا ایران را متهم می‌کند که زیر پوشش پروژه‌ی برق هسته‌ای در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای است. ایران این اتهام را رد می‌کند.

افزایش بدبینی غربی‌ها به ایران

آفتاب: تنها ساعاتی پس از آن‌که یک منبع خبری نزدیک به محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از احتمال دستیابی ایران به 8000 دستگاه سانتریفیوژ خبر داد چند دیپلمات غربی با ابراز نگرانی از پیشرفت سریع تهران در توسعه چرخه سوخت از احتمال دستیابی ایران به توانایی ساخت تسلیحات اتمی سخن گفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک دیپلمات غربی روز چهارشنبه در وین گفت: «در شرایطی که ایران هنوز حاضر به هیچگونه همکاری برای رازگشایی از تاریخچه پرونده هسته‌ای خود نشده دستیابی این کشور به تعداد بسیار بیشتری سانتریفیوژ فعال به نگرانی‌ها پیرامون خطر اشاعه تسلیحات هسته‌ای از سوی این کشور دامن می‌زند».

مارک فلیتز پاتریک کارشناس ارشد مسائل اتمی در مرکز مطالعات بین‌المللی استراتژیک در واشنگتن نیز در همین ارتباط به خبرنگار رویتر گفت: «از 16 ماه پیش تاکنون بازرسان IAEA هیچ‌گونه دسترسی به کارگاه‌های تولید و ارتقاء سانتریفیوژها و نیز انبارهای مواد خام اتمی در ایران نداشته‌اند».

فلیزپاتریک در ادامه افزود: «همین یک سال پیش کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برآورد می‌کردند که ایران تنها توانایی 5000 هزار دستگاه سانتریفیوژ را داشته باشد و نیز می‌گفتند که بسیاری از این دستگاه‌ها ضربه خورده بوده و یا از کیفیت لازم برخوردار نیستند، اما اگر ایران هم‌اینک دارای 8000 سانتریفیوژ باشد بدین معنی است که در مسیر رفع نیاز به واردات سوخت پیشرفت مهمی به‌دست آورده ‌است».

یک دیپلمات غربی دیگر در وین نیز روز چهارشنبه ابراز عقیده کرد پیشرفت ایران در تولید دستگاه‌های سانتریفیوژ تصورات قبلی مبنی بر نیاز این کشور به وارد کردن این دستگاه‌ها از بازارهای سیاسی بین‌المللی را باطل خواهد کرد». با این‌حال وی افزود که هیچ ارزیابی دقیقی از کیفیت سانتریفیوژهای تولید‌شده در ایران وجود ندارد.

یک دیپلمات دیگر نزدیک به آژانس نیز روز چهارشنبه با اشاره به سخنان نماینده ایران در این نهاد مبنی بر عدم تمایل تهران به افزایش همکاری‌ها با آژانس گفت: «نظارت ما بر فعالیت های هسته‌ای ایران دائما رو به کاهش است و این موضوع ارائه یک پیش‌بینی واقعه‌بینانه و حرفه‌ای درباره سرعت برنامه اتمی ایران را بسیار دشوار ساخته ‌است».