ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 10.06.2007, 12:21
نشست خبری انجمن دفاع از حقوق زندانیان

عمادالدین باقی:
همواره با تیر اتهامات مواجهیم


نشست خبری انجمن دفاع از حقوق زندانیان پیش از ظهر امروز در محل این انجمن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار "ایلنا"، عمادالدین باقی در این نشست خبری كه با حضور فریده غیرت و صالح نیكبخت، از اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان در محل این انجمن برگزار شد، با تأكید بر اینكه كار كردن در فضای غبارآلود سیاسی ایران دشوار است، گفت: ما در شرایطی كار می‌‏كنیم كه همواره با تیر اتهامات مواجه هستیم.

وی با اشاره به اینكه جامعه مدنی ایران به طور كلی جامعه‌‏ای پاك است، گفت: در این میان انجمن دفاع از حقوق زندانیان از پاك‌‏ترین نهادها است و تمام فعالیت‌‏های آن شفاف است. ما در شرایطی كار می‌‏كنیم كه به لحاظ مالی در مضیقه به سر می‌‏بریم.

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان با بیان اینكه دولتمردان نباید از نهادهای مدنی احساس هراس كنند، گفت: ما از باب امر به معروف و نهی از منكر و به لحاظ وظیفه دینی، اخلاقی و حقوق بشری، خود را موظف به انجام وظیفه نظارتی می‌‏دانیم. ما به عنوان انجمن دفاع از حقوق زندانیان می‌‏خواهیم بدانیم چه مقدار از اتهاماتی كه به متهمان منتسب می‌‏شود، رواست. به‌‏خصوص متهمانی كه به اتهام جاسوسی دستگیر می‌‏شوند. ما باید بدانیم كه چرا وكیل اجازه حضور در مراحل دادرسی را ندارد. چرا ما هاله‌‏ اسفندیاری، كیان تاجبخش و شاكری را بازداشت می‌‏كنیم و اجازه حضور وكیل در بازجویی‌ آنها را نمی‌‏دهیم؟

باقی ادامه داد: چرا برخی رسانه‌‏ها در امنیت كامل به هر كس دوست داشته باشند اتهام جاسوسی می‌‏زنند و دروغ‌‏پراكنی می‌‏كنند و برچسب ارتباط با صهیونیسم را به آنها می‌‏زنند؟

وی با اشاره به كیان تاجبخش كه در بازداشت به سر می‌‏برد، گفت: وی در موسسه‌‏ای كار می‌‏كند كه با اطلاع دولت ایران مشغول به فعالیت است و حتی دولت ایران پس از زلزله بم از این موسسه درخواست كمك می‌‏كند، ضمن اینكه این موسسه با وزارت بهداشت هم قرارداد همكاری داشت.

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان تصریح كرد: بازداشت و بازجویی از افراد بدون حضور وكیل هیچ اعتباری ندارد. پرسش ما این است، زمانی كه همه راه‌‏ها برای كسب اطلاع از وضعیت متهم بسته است، از كجا متوجه شویم كه اتهامات انتسابی به وی صحیح است؟

باقی با اشاره به وضعیت علی فرحبخش، روزنامه‌‏نگار زندانی، گفت: ما در خصوص وی نامه‌‏ای به رییس قوه قضاییه نوشتیم كه تاكنون پاسخی به ما داده نشده است.

وی تصریح كرد: ما زندانی امنیتی را سراغ داریم كه دو سال است از برقراری تماس و اعزام به مرخصی محروم است. آیا این با منطق اسلامی، اخلاقی و حقوق‌‏ بشری سازگار است كه ما افرادی را برای مدت‌‏ طولانی در سلول انفرادی نگهداری كنیم؟ در اكثر بازداشتگاه‌‏ها ابتدایی‌‏ترین قوانین حقوق شهروندی و حقوق بشری لحاظ نمی‌‏شود.

صالح نیكبخت:
عدم دخالت وكیل در امر اولیه بازداشت یكی از مشكلات دستگاه قصایی است


در ادامه این نشست خبری، صالح نیكبخت، سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سخنانی با اشاره به سه مشكل عمده دستگاه قضایی، گفت: اولین مشكل، عدم امكان معرفی وكیل و دخالت وی در امر اولیه بازداشت است كه مغایر با قانون اساسی، اعلامیه جهانی حقوق بشر و كنوانسیون‌‏های بین‌‏المللی كه دولت ایران هم به آن پیوسته و مفاد آن در حكم قوانین داخلی ما است، محسوب می‌‏شود.

نیكبخت با اشاره به تبصره ذیل ماده 128 آیین دادرسی كیفری كه عنوان می‌‏كند تشخیص حضور یا عدم حضور وكیل در پرونده‌‏های امنیتی با قاضی است، گفت: به اعتقاد بنده عبارت مسایل امنیتی كه در این ماده ذكر شده است، عبارتی گسترده است و ما به آن اعتراض داریم. این مساله از جمله‌‏ گره‌‏های قوانین ماست.

وی تصریح كرد: دومین مشكل دستگاه قضایی ما طولانی كردن قرارهای بازداشت برخی متهمان است. در قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی كیفری پیش‌‏بینی شده است كه قضات می‌‏توانند متهمان را در موارد مشخصی با صدور قرار بازداشت موقت در بازداشت نگهدارند كه این موارد مشخص شامل اتهامات سنگین نظیر قتل است.

سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان، سومین مشكل عمده دستگاه قضایی را نگهداری افراد در محل‌‏های انفرادی و برای مدت‌‏های طولانی عنوان كرد و گفت: طول و عرض زندان، ماهیت زندان را تغییر نمی‌‏دهد. بیشتر مقامات كنونی ایران در رژیم گذشته اغلب طعم زندان در سلو‌ل‌‏های انفرادی را كشیده‌‏اند و می‌‏دانند كه این موضوع چقدر دردناك است.

نیكبخت تأكید كرد: برخی مقامات قضایی ما همچنان به این موضوع بسیار بسیار اصرار می‌‏كنند و می‌‏خواهند افراد را به صورت انفرادی نگهداری كنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینكه آیا نگهداری انفرادی متهمان به جهت تبانی وی با افراد خارج از زندان نیست، گفت: در بند «د» ماده 35 آیین دادرسی كیفری، این اجازه به قاضی داده شده است كه برای جلوگیری از تبانی متهم در بیرون زندان وی را در بازداشت نگه دارد اما به این نكته توجه كنیم كه انسان آزاد متولد شده است و اصل برائت در مورد هر انسانی جاری است. هیچ مقامی نمی‌‏تواند مبادرت به بازداشت افراد كند، مگر اینكه اسناد و مداركی علیه وی داشته باشد. قضات تحقیق نباید با روش‌‏هایی مانند بازداشت موقت و ایزوله‌‏ كردن، فرد را وادار به اقرار كنند.

عمادالدین باقی، رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان نیز در پاسخ به این سوال، گفت: كسانی وجود دارند كه واقعاً متهم هستند و به لحاظ امنیتی هم از ملاقات آنها جلوگیری به عمل‌‏ می‌‏آید اما بحث ما این است كه موضوع اتهام بازداشت‌‏شدگان زیر سوال است. ما معتقدیم حضور وكیل منافاتی با ملاحظات امنیتی ندارد. وكیل و قاضی دو بال فرشته عدالت هستند. ما به طولانی بودن بازداشت‌‏های موقت اعتراض داریم. وقتی در قوانین اسلامی، ما روایاتی داریم كه در موضوع قتل نمی‌‏توان فرد متهم را بیش از شش روز در بازداشت نگه داشت، آیا بازداشت طولانی مدت افراد با این قوانین مغایرت ندارد؟

ما فعال حقوق بشری هستیم

سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان تأكید كرد: این انجمن بدون هیچ‌‏گونه قیدی اعم از سیاسی و غیره، یك انجمن غیردولتی مستقل است كه بدون وابستگی به هرگونه جناح، دسته و فكر و ایده مشخصی، از حقوق زندانیان دفاع می‌‏كند.

صالح نیكبخت در ادامه نشست خبری انجمن دفاع از حقوق زندانیان، در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا این انجمن اقداماتی را در مورد هاله اسفندیاری، كیان تاجبخش و علی شاكری كه به تازگی بازداشت شده‌‏اند، انجام داده است؟ گفت: در مورد این افراد تاكنون درخواستی از سوی خانواده آنها به ما داده نشده است تا بتوانیم كارهای وكالتی این پرونده‌‏ها را انجام دهیم. ما خواستار این هستیم كه وزارت اطلاعات و دستگاه قضایی با سعه صدر برخورد كنند و اجازه دهند وكلای دادگستری در مراحل تحقیقات حضور داشته باشند.

وی با تأكید بر اینكه اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان به هیچ‌‏وجه كار سیاسی كه مرتبط با جانب‌‏داری از فرد یا اشخاصی باشد، انجام نمی‌‏دهند، گفت: ما فعال حقوق بشری هستیم و از حقوق زندانیان دفاع می‌‏كنیم.

فریده غیرت:
NGOها در دو سال گذشته با بدترین اتهامات مواجه شدند


در ادامه این نشست خبری، فریده غیرت، نایب رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در سخنانی با اشاره به تاریخچه فعالیت نهادهای مدنی در ایران در دوم خرداد 76 و پس از آن، گفت: پس از دوم خرداد 76 دست NGOها مقداری باز شد و دولت هم تا حدودی پذیرای فعالیت‌‏ آنها بود اما متأسفانه در طول دو سال گذشته NGOها با بدترین اتهام‌‏ها مواجه هستند، ضمن اینكه از محدودیت‌‏های اعمال‌‏شده نیز رنج می‌‏برند.

غیرت ضمن انتقاد از عدم راهیابی اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان به زندان‌‏ها برای بررسی مشكلات زندانیان، گفت: چرا تمام هیأت‌‏های خارجی كه به ایران سفر می‌‏كنند، حق ورود به زندان‌‏های ایران را دارند اما اعضای انجمن دفاع از حقوق زندانیان كه افرادی دلسوز هستند، راهی به این زندان‌‏ها پیدا نمی‌‏كنند؟

وی با تأكید بر اینكه همه زندانیان دارای حقوقی هستند كه باید رعایت شود، به اظهارات یكی از مقامات مسوول در رابطه با طرح برخورد با اراذل و اوباش اشاره كرد و گفت: ایشان اعلام كرده‌‏اند كه چون افراد دستگیر شده اراذل و اوباش هستند، ما بخشی از حقوق آنها را سلب می‌‏كنیم. طبق كدام یك از موازین شرعی، اخلاقی، قانونی و حقوق بشری چنین اجازه‌‏ای داده شده است كه بتوان حقوق متهم را سلب كرد؟

اعترافات اعتباری ندارد

در ادامه این نشست خبری، عمادالدین باقی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینكه آیا اگر اقرارهای هاله اسفندیاری منتشر شود، این اقاریر قابل قبول و مستند است، گفت: بازجویی در شرایطی كه وی در سلول انفرادی باشد و وكیل نیز نتواند در مرحله بازجویی حضور داشته باشد، هیچ اعتبار قانونی، حقوقی و شرعی ندارد.

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان با اشاره به موضوع زندانی سیاسی در ایران، گفت: پدیده زندانی سیاسی در بسیاری از كشورها از جمله ایران معلول به رسمیت نشناختن حقوق آنها است كه نتیجه آن، ظهور زندانی سیاسی را موجب می‌‏شود. البته شرایط امروز ما بهتر از شرایط 10 سال گذشته است.

هنوز قانون سنگسار از قوانین ما لغو نشده است

بر اساس این گزارش، در ادامه این نشست خبری، فریده غیرت، نایب رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی در مورد مجازات سنگسار سوال كرده بود، گفت: اجرای مجازات سنگسار در ایران به دستور رییس قوه قضاییه متوقف شده است و پس از این دستور، فقط دو مورد، آن هم در مشهد مشاهده شده است كه این مجازات به مرحله اجرا درآمده است كه اجرای این مجازات نیز بر حسب آزادی و استقلال قضات صورت گرفته است، چون هنوز قانون سنگسار از قوانین ما لغو نشده است و قضات می‌‏توانند به این مجازات استناد كنند.

وی افزود: در خصوص برخی احكام سنگسار كه ممكن بود اجرایی شود، انجمن دفاع از حقوق زندانیان و فعالان جنبش زنان تلاش‌‏هایی را كرده‌‏اند كه منجر به نتیجه شده است. ما كمیته‌‏ای به نام كمیته حقیقت‌‏جو تشكیل داده‌‏ایم كه موارد سنگسار را بررسی و مبارزاتی را علیه اجرای این مجازات انجام می‌‏دهد.

صالح نیكبخت نیز در پاسخ به این سوال گفت: سنگسار در قوانین اسلامی ما از احكامی است كه در كشورهای اسلامی پذیرفته شده است. برخی از علمای ما معتقدند كه آیه‌‏ای كه در قرآن در مورد سنگسار آمده است، نص لفظی شده است، اما عمده فقهای ما معتقدند كه پس از نص این آیه، در زمان پیامبر مجازات سنگسار اجرا شده است.

سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان با اشاره به دستور رییس قوه قضاییه مبنی بر توقف اجرای مجازات سنگسار در ایران، گفت: من فكر می‌‏كنم آیت‌‏الله شاهرودی به نسبت بقیه فقها، فقیهی شجاع است. در دنیای اسلام و در جهان‌‏بینی اسلامی هر كس در برابر اجرای حكم اسلام بایستد، مرتد است بنابراین جلوگیری از برخی احكام مساله آسانی نیست.

نیكبخت در ادامه با تأكید بر اینكه مجازات زندان نه‌‏تنها نقش اصلاحی ندارد بلكه نقشی تخریبی دارد، گفت: ما پیشنهاد می‌‏كنیم كه دستگاه قضایی اجرای مجازات زندان را تعلیق كند و به جای آن از مجازات‌‏های جایگزین حبس استفاده كند.

در ادامه این نشست خبری، عمادالدین باقی در پاسخ به سوال خبرنگار "ایلنا"، مبنی بر اینكه چرا نهادهای مدنی و حقوق بشری در راستای اصلاح قوانین و مقررات، كارگروه‌‏ها و كمیته‌‏هایی را تشكیل نمی‌‏دهند تا موارد اصلاحی قوانین را تدوین و به قانونگذار ارایه كنند، گفت: جامعه مدنی در ایران نوپا است و به آن حد از قدرت نرسیده است كه در دستگاه قانونگذاری‌‏ تأثیرگذار باشد. در كشور كه جامعه مدنی آن مورد سوءظن است، چنین امری امكان‌‏پذیر نیست. البته وكلای كمیته حقوقی انجمن دفاع از حقوق زندانیان در مورد برخی جرایم از جمله سیاسی، یك كار پژوهشی و تطبیقی در مقایسه با سایر كشورها انجام داده‌‏اند كه ماحصل آن به صورت پیشنهاد به كمیسیون حقوقی و قضایی مجلس و دستگاه قضایی ارایه می‌‏شود.

در ادامه این نشست خبری، فریده غیرت با بیان اینكه رفتار با خانواده‌‏های زندانیان در برخی محاكم قضایی و زندان‌‏ها برخورد نامناسبی است، گفت: عده‌‏ای از حضور وكیل در مراحل دادرسی وحشت دارند در حالی كه حضور وكیل به قاضی و بازپرس در امر تحقیق كمك می‌‏كند. متأسفانه عده‌‏ای درصدد كمرنگ‌‏كردن نقش وكیل هستند.