ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 08.06.2007, 18:05
هشدار سران گروه هشت به ايران

بی بی سی: سران هشت کشور بزرگ صنعتی جهان در پايان نشست خود در آلمان به ايران هشدار دادند که اگر همچنان از اجرای خواست شورای امنيت سازمان ملل متحد در مورد محدود کردن فعاليت اتمی خود سرپيچی کند، از اتخاذ اقدامات سختگيرانه‌تری عليه این کشور حمايت خواهند کرد.

در بيانيه پايانی نشست سران کشورهايی که به گروه هشت معروفند آمده از ايران خواسته شده است تا با اجرای قطعنامه شورای امنيت، کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم را متوقف کند و بدين ترتيب اين امکان را فراهم آورد تا مذاکراتی برای حل اختلافی که بر سر فعاليت اتمی ايران وجود دارد آغاز شود.

کشورهای گروه هشت که سران آنها در برلين، پايتخت آلمان گردآمده اند شامل آمريکا، بريتانيا، فرانسه، آلمان، روسيه، کانادا، ايتاليا و ژاپن می شوند.

در بيانيه سران اين کشورها آمده که اگر جامعه جهانی اطمينان حاصل کند که برنامه اتمی ايران تنها در جهت اهداف صلحجويانه است، "فصل کاملاً تازه ای" در روابط با ايران در زمينه هسته ای و ديگر زمينه ها گشوده خواهد شد.

با وجود اينکه مهلتی که در قطعنامه اخير شورای امنيت برای ايران در نظر گرفته شده بود، پايان یافته، اين کشور نه تنها حاضر نشده اين قطعنامه را اجرا کند و غنی سازی اورانيوم را متوقف سازد، بلکه فعاليت خود در اين زمينه را گسترش و افزايش داده است.

غنی سازی اورانيوم در صورتی که در مقياس گسترده و غلظت بالا انجام گيرد می تواند در ساخت سلاح اتمی کاربرد داشته باشد و به همين جهت، دولتهای غربی مخالف غنی سازی اورانيوم در ايرانند.

اما ايران به عنوان عضو آژانس بين المللی انرژی اتمی و با استناد به پيمان بين المللی منع جنگ افزارهای اتمی، غنی سازی اورانيوم را حق خود می داند و اعلام کرده که غنی سازی اورانيوم را تنها به منظور دستيابی به فناوری توليد سوخت مورد نياز نيروگاههای اتمی انجام می دهد و به هيچ وجه حاضر به دست برداشتن از اين حق نيست.

اين در حالی است که شورای امنيت ايران را تحت تحريمهايی قرار داده و دولتهای عضو اين شورا که چهارتايشان در گروه هشت نيز عضو هستند هشدار داده اند که با صدور قطعنامه تازه ای تحريمهای مؤثرتری علیه ايران اعمال خواهند کرد.

بيانيه سران گروه هشت در شرايطی صادر می شود که مذاکرات اخير دبير شورای عالی امنيت ملی ايران در کشورهای اسپانيا، سوئيس و آلمان و اظهارات وی پس از اين مذاکرات به گمانه هايی در مورد توافق تازه ای ميان ايران و دولتهای اروپايی دامن زده بود.

اين گمان مطرح شده بود که دولتهای اروپايی پيشرفتی را که ايران تاکنون در غنی سازی اورانيوم کرده است بپذيرند و تنها با اين شرط که ايران بيش از اين به گسترش فعاليت خود در غنی سازی اورانيوم ادامه ندهد مذاکره با اين کشور را از سرگيرند.

اما در بيانيه سران گروه هشت هيچ نشانه ای از چنين توافقی به چشم نمی خورد و در آن اشاره شده که شرط از سرگيری مذاکرات اتمی ايران با دولتهای اروپايی، توقف غنی سازی اورانيوم است.