ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 05.06.2007, 16:14
علی فرحبخش در زندان از درمان پزشکی محروم است

گزارشگران بدون مرز اعتراض خود را به شرایط ناشایست زندانی بودن علی فرحبخش اعلام می کند و نسبت به وضعیت سلامت وی نگران است. گزارشگران بدون مرز دستگیری خودسرانه ی علی فرحبخش را بار دیگر محکوم و خواهان آزادی فوری این روزنامه نگار است.

در این باره گزارشگران بدون مرز اعلام می کند " علی فرحبخش بیمار و باید برای انجام آزمایش و مداوای لازم به بیمارستانی مناسب انتقال یابد. محرومیت زندانی از معالجات پزشکی " مجازاتی بی رحمانه، غیر انسانی، و رفتاری تحقیر آمیز" به شمار می رود. بکار گیری این مجازات طبق قوانین ایران و ماده ٧ میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی که به تصویب ایران هم رسیده است ممنوع است."

خانم بدری فرحبخش، مادرعلی فرحبخش با اعلام نگرانی شدید از وضعیت سلامت فرزندش به گزارشگران بدون مرز گفت : "علی بی گناه در زندان است، اما امروز بیش از هر امر دیگری من نگران سلامت وی هستم. رئیس قوه قضاییه بر رعایت حقوق شهروندان تاکید دارد و دستوراتی در این باره صادر کرده است. من خواهان اجرای این دستور العمل در بند ٢٠۹ زندان اوین و در مورد پسرم هستم. علی در شرایطی ست که نیاز به مداوای فوری و در خارج از زندان دارد، ما حتا از مقامات خواسته ایم که خود تامین کننده ی مخارج درمان باشیم، ولی آنها این درخواست را رد کرده اند"

علی فرحبخش روزنامه نگار و کارشناس اقتصادی، همکار بسیاری از روزنامه های اصلاح طلب از جمله یاس نو، شرق، سرمایه، ٦ آذرماه ١٣٨٥ به هنگام بازگشت به کشور در فرودگاه دستگیر شد. این روزنامه نگار برای شرکت در نشست سازمان های غیر دولتی در باره رسانه ها به بانکوک سفر کرده بود. بازداشت وی بیش از چهل روز از سوی مقامات مسئول جمهوری اسلامی پنهان نگاه داشته شد و تنها بعد از انتشار این خبر توسط انجمن صنفی روزنامه نگاران، یکشنبه ١٧ دی ماه سهراب سلیمانی رئیس زندانهای تهران دستگیری علی فرحبخش را تائید کرد. محاکمه وی در تاریخ ٥ اسفند ماه در شعبه شش دادگاه انقلاب آغاز و رای دادگاه در ٦ فروردین ماه اعلام شد. بنا بر حکم صادره علی فرحبخش به اتهام "جاسوسی" به سه سال زندان و پرداخت ٦۹ هزار دلار جریمه محکوم شده است. وکیل علی فرحبخش به این حکم اعتراض و پرونده به دادگاه تجدید نظر ارجاع شده است.

علی فرحبخش از بیماری گوارشی رنج می برد، در اثر این بیماری عفونی و آب بدنش به شدت کم و کلیه های ایشان نیز در معرض آسیب قرار گرفته است. این در حالی ست که از بیست روز پیش داروهای ایشان از سوی پزشک زندان قطع شده است. پیش از این علی فرحبخش در مدت چهل روز بازداشت در سلول انفرادی به خونریزی معده دچار شده بود.

گزارشگران بدون مرز انجمن بین المللی دفاع از روزنامه نگاران زندانی و آزادی مطبوعات بر مبنای اصل ١٩ اعلامیه جهانی حقوق بشر است

برای اطلاعات بیشتر:

http://www.rsf.org
http://www.rsf-persan.org
.(JavaScript must be enabled to view this email address)