ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.06.2007, 8:26
ادامه اعتصاب کارگران کارخانه نیشکر هفت تپه

رادیوفردا: اعتصاب بیش از پنج هزار کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه در شمال استان خوزستان، روز یکشنبه سیزدهم خرداد، برای ششمین روز متوالی ادامه یافت.

هزاران کارگر اعتصابی این کارخانه، در اعتراض به دریافت نکردن حقوق دو ماه اخیر خود اعتصاب کرده اند.

مجتبی گهستونی، روزنامه نگار مستقل در خوزستان، با اشاره به تاسیس این کارخانه در دهه ۱۳۴۰ خورشیدی، به رادیو فردا گفت: «کارخانه نیشکر هفت تپه در گذشته هفت هزار کارگر داشت، که پس از اجرای سیاست تعدیل نیرو شمار کارگران آن به پنج هزار نفر رسید».

به گفته او، به دلیل آن که از ابتدای سال جاری تاکنون حقوق و دستمزد کارگران و کارکنان کارخانه نیشکر هفت تپه پرداخت نشده است، آنها اعتصاب و تجمع کرده اند. او افزود: «دو هزار کارخانه و واحد تولیدی و صنعتی در استان خوزستان فعالیت دارند، که بیشتر آنها یا درآمد زا نیستند و یا ورشکسته هستند».

آقای گهستونی در مورد مطالبات کارگران اعتصابی کارخانه نیشکر هفت تپه، با اشاره به اینکه پرداخت حقوق و دستمزد به تاخیر افتاده، نخستین درخواست آنها است، گفت :«کارگران اعتصابی معتقدند که شعارهای عدالت محوری که دولت محمود احمدی نژاد مطرح می کرد، اجرا نشده اند».

او اضافه کرد:«کارگران اعتصابی همچنین به واردات بی رویه شکر و حاکمیت مافیای شکر که در راس کشور وجود دارد وهمان آقازاده ها هستند، معترضند».

به گفته مجتبی گهستونی، کارگران اعتصابی، ضمن مخالفت با خصوصی سازی سریع کارخانه نیشکر هفت تپه گفته اند که در صورت رسیدگی نشدن فوری به خواسته هایشان، در مقابل اداره کار، استانداری و دادگستری خوزستان و همچنین در مقابل وزارت صنایع و معادن، خانه کارگر و حتی مجلس شورای اسلامی تجمع خواهند کرد.

این روزنامه نگار در خصوص فعالیت مافیای شکر و تاثیر آن بر صنعت شکر در ایران گفت: «متاسفانه، حضور فعال مافیای شکر دراقتصاد ایران باعث شده است که مقادیر گسترده ای از شکر تولید داخل در انبارها بماند و به فروش نرسد اما در عوض، شکر وارداتی با قیمت ارزان تر از تولید داخل در بازار فروخته شود.» این موضوع به گفته وی، به رکود و یا تعطیلی کارخانه های تولید شکر درایران انجامیده است».

او در مورد واکنش مدیریت کارخانه نیشکر هفت تپه درقبال اعتصاب کارگران، گفت: «مدیر عامل کارخانه به کارگران قول داده است تا با انجام مذاکره با سرپرست استانداری خوزستان، برای حل مشکل به وجود آمده تلاش کند و بکوشد دست کم بخشی از حقوق و دستمزد به تاخیر افتاده آنها را بپردازد».

مجتبی گهستونی اشاره کرد که تنها کارخانه نیشکر هفت تپه مشکل ندارد و کارخانه های دیگر نیز دچار مشکلات اقتصادی شده اند.

او افزود: «در استان خوزستان به جز این کارخانه، مجتمع های تولید شکر به نام های کارون و میان آب فعالیت می کنند که در سال، ۶۰۰ هزار تن شکر تولید می کنند و این درحالی است که هم اکنون حجم عظیمی از این شکرهای تولیدی در انبارها مانده اند».

آقای گهستونی گفت:«پنج هزار کارگر کارخانه نیشکر هفت تپه که از شهرهای اهواز، شوشتر، اندیمشک، شوش، و دزفول هستند، به همراه خانواده های خود برای تامین زندگی خود دچار مشکل شده اند.» این موضوع، به گفته وی، بر اقتصاد محلی نیز تاثیر منفی دارد».

این در شرایطی است که به گفته این روزنامه نگار، کارخانه نیشکر هفت تپه دارای کارخانه های جنبی مانند کاغذ پارس هفت تپه، دستمل کاغذی حریر و خوراک دام است که کدام از آنها دو تا سه هزار نیروی کار دارند و اکنون با بحران اقتصادی به وجود آمده برای کارخانه نیشکر هفت تپه، آنها نیز دچار مشکل شده اند.