ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.06.2007, 8:23
انتقاد فعالان اجتماعی و حقوقی به ازدواج موقت

سرمایه: سخنان اخیر وزیر كشور دربارهء ازدواج موقت و ترویج آن در جامعه انتقادهای بخشی از فعالان اجتماعی، سیاسی و حقوقی را به دنبال داشته است به طوری كه حتی شماری از چهره‌های اصول‌گرا هم از منتقدان اظهارنظر وزیر كشور دربارهء ازدواج موقت بوده‌اند.

حسین موسوی‌تبریزی، دبیركل مجمع محققین و مدرسین حوزهء ‌علمیهء قم در این‌باره می‌گوید: «در صورت طرح مسالهء ازدواج موقت باید برای عواقب ناشی از آن مانند افزایش سقط جنین و از بین بردن آبروی خانواده‌ها نیز چاره‌اندیشی شود.»

به عقیدهء او «مسالهء ازدواج موقت بارها از سوی مسوولان كشور مطرح شده اما هیچ‌گاه به صورت واقع‌بینانه به آن نگاه نشده است.» او می‌گوید: «ازدواج موقت به معنای آشنا شدن دختر و پسر و عقد مختصری میان آنان است شاید بخشی از مشكلات جامعه از این طریق حل شود اما این ازدواج قطعا راه‌حل تمام موارد فساد در جامعه نیست.»

او همچنین مطرح كردن ازدواج موقت از سوی مسوولان رسمی كشور را مفید نمی‌داند و تاكید می‌كند بهتر است در این باره كارشناسی‌های مناسبی انجام شود.

نعمت احمدی، حقوق‌دان نیز در گفت‌وگو با ایلنا تصریح كرد:«از نظر حقوقی در فقه شیعه ازدواج موقت تنها برای زمان اضطرار موضوعیت دارد و مردان برای این ازدواج موقت نیازمند مجوز همسرشان نیز نیستند.»

او تاكید می‌كند: «بسیاری از افراد تنوع‌طلب می‌خواهند زیر سایهء اسلام و به بهانهء اسلام، زنان متعددی را بدون حق و حقوق مشخص تملك كنند. در ازدواج موقت، تنها مهریه وجود دارد و پرداخت نفقه و ارثیه در آن مطرح نیست.»

شادی صدر فعال حوزهء زنان نیز در این باره به ایسنا گفته است: «تا موانعی چون اذن‌ پدر و نبود حق طلاق برای زنان در ازدواج موقت رفع نشود این شیوه را نمی‌توان برای رفع مشكلات ازدواج دختران و پسران موثر دانست.»

او تاكید كرد:«اگر جامعهء ایران با پدیدهء ازدواج موقت مخالف است باید برای حذف آن از قانون تلاش كند. وزیر كشور دربارهء ازدواج موقت حرف عجیبی نزده است، چرا كه نهاد ازدواج موقت در قانون به رسمیت شناخته شده و نهاد دیگری به نام تعدد زوجات نیز وجود دارد و وزیر كشور با ذكر واژهء «جوانان» این پدیده را برای دختران و پسران، مورد لحاظ قرار داده است.»

به گفتهء او، هر چند صیغه در قانون ایران وجود داشته اما در فرهنگ ایرانی موضوعی مورد استقبال نیست.»

فاطمه صادقی، استاد دانشگاه نیز معتقد است:«این شیوه ازدواج می‌تواند انقیاد را برای برخی زنان به همراه داشته باشد، چرا كه تعدد زوجات از پیامدهای ازدواج موقت است.»

به گفتهء او، بخش زیادی از زنانی كه به این ازدواج تن می‌دهند، به دلیل مشكلات اقتصادی به این ازدواج تن می‌دهند.

فاطمه راكعی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: «ازدواج موقت فرصت _ ازدواج دایم را از دختران سلب می‌كند و خانواده‌های ایرانی نمی‌پذیرند كه دختران آنان ازدواج موقت كرده و بعد در این شرایط رها شوند. به نظر او مردان به راحتی شرایط ازدواج موقت را دارند اما دختران پس از ازدواج موقت قطعا نمی‌توانند ازدواج دایم داشته باشند.»

راكعی می‌گوید: «كسانی كه این مباحث را مطرح‌می‌كنند فكری برای فرزندان این گونه ازدواج كرده‌اند؟»

فخرالسادات محتشمی‌پور، مدیركل سابق دفتر امور زنان وزارت كشور نیز طرح ازدواج موقت را موجب لطمه به دختران جوان می‌داند: «این طرح‌ها بیش‌تر پاسخگویی به هوا و هوس برخی مردان است و لطمات زیادی به بنیان خانواده وارد می‌شود.»


انتقاد شدید یک نماینده از رواج صیغه

آفتاب: مصطفی پورمحمدی، وزیر کشور که در همایش «هم‌اندیشی حجاب، مسئولیت‌ها و اختیارات دولت اسلامی» در قم سخن می‌گفت بر «ضرورت ترویج جسورانه ازدواج موقت در جامعه» تأکید کرد و خواستار گسترش ازدواج موقت در کشور شد. بلافاصله پس از او یکی از روحانیون بلندپایه نیز در نماز جمعه به صراحت خواستار اجرای چنین رویکردی شد و همانند وزیر کشور تاکید کرد که رواج ازدواج موقت را از نیازهای مهم کشور می‌داند.

عشرت شایق، عضو فراکسیون زنان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی آفتاب، با انتقاد از اظهارات وزیر کشور گفت: اکنون در کشور ما قشر عظیمی از مردان متأهل، ازدواج موقت نیز کرده‌اند و اگر آقایان می‌خواهند راه را برای از هم پاشیدن خانواده باز کنند، صیغه را ترویج نمایند.

شایق با تأکید بر این که ازدواج موقت یکی از قوانین اسلام است گفت: شرایط صیغه در قوانین اسلامی کاملا مشخص است و همه‌ می‌دانند که اسلام در چه شرایطی ازدواج موقت را تجویز کرده، اما آیا انصاف است که در مورد صیغه در کشور ما چنین اظهارنظرهایی شود؟

نماینده مردم تبریز گفت: تجویز چنین راه‌حل‌هایی از مسئولین، پاک کردن صورت مسأله است. جوانان ایران مشکل اشتغال، مسکن و تأمین معیشت زندگی دارند که اگر با سیاست قوی و با دوام اقتصادی، این مشکلات را برطرف کنیم، ازدواج دائم می‌کنند و مشکل ازدواج جوانان نیز حل می‌شود.

وی با تأکید بر این که ترویج ازدواج موقت، پاک کردن صورت مسأله است افزود: من یک سؤال از آقایان دارم. آقایانی که دختران جوان ما را تشویق به ازدواج موقت می‌کنند، متواضعانه و صادقانه پاسخ دهند که آیا حاضرند دختری را که قبلا صیغه کسی بوده به عقد دائم خود درآورند؟ بهتر است آقایان یک بار شرایط ازدواج موقت را در اسلام مرور کنند تا این گونه جوانان را تشویق به صیغه نکنند.

شایق با بیان این که در اسلام قوانین دیگری نیز وجود دارد افزود: اسلام قوانین کاملی دارد برای مثال موضوع بهره بانک‌ها است که اسلام می‌گوید بانک‌ها باید بدون بهره باشند. حال وضعیت بانک و اقتصاد کشور ما روشن است. پس چرا آقایان برای اجرای درست قوانین اسلام به چنین حیطه‌هایی وارد نمی‌شوند و آن را ترویج نمی‌کنند.