ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 04.06.2007, 8:09
ناامیدی آمریکا از دیدار سولانا لاریجانی

آفتاب: دو روز پس از پایان گفتگوهای مادرید منابع غربی اعلام کردند که انتظارات آمریکایی‌ها از مذاکرات خاویر سولانا و علی لاریجانی برآورده نشده و کاخ سفید از تلاش‌های دیپلماتیک ایران و اروپا برای شکست بن‌بست موجود ناامید شده‌ است. در همین راستا تام کیسی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد بدون شک ایرانی‌ها در مذاکره با سولانا نشان دادند که مواضع خود را تغییر نداده‌اند و این بدان معنی است که باید همچنان در مسیر تحریم‌ قدم برداریم.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، پس از انجام دور دیگری از مذاکرات خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی رئیس مذاکرات هسته‌ای ایران در مادرید، تام کیسی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن برای اعمال تحریم‌های جدید بر ایران جامعه بین‌الملل را تحت فشار قرار می‌دهد. بنا به گفته وی این اقدام بدان دلیل صورت می‌گیرد که بار دیگر مقامات اتحادیه اروپا و ایران نتوانسته‌اند باعث شکسته شدن بن‌بست ایجاد شده در حل بحران اتمی ایران شوند.

کیسی افزود: بدون شک ایرانی‌ها موضع خود را تغییر نداده‌اند و این امر در مذاکرات سولانا با لاریجانی مشهود بود. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ایرانی‌ها تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم را نپذیرفته‌اند در حالی که آن‌ها ملزم به پذیرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل شده‌اند. وی افزود: بدون شک این اقدام آن‌ها بدان معنی است که ما همچنان باید در مسیر تحریم قدم برداریم.

تام کیسی در عین حال گفت که گمان نمی‌کند تصویب قطعنامه بعدی علیه ایران در مدت زمان کوتاهی صورت بگیرد.

گفتنی است «علی لاریجانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی روز شنبه پس از دو روز مذاکرات فشرده با خاویر سولانا و مقامات ارشد دولت اسپانیا در مادرید تاکید کرد ایران به دنبال زمان گرفتن در پرونده هسته‌ای نیست و اراده دارد همین امروز این مساله را حل كند. لاریجانی با یادآوری این نکته که «ایران اکنون ظرفیت اتمی خود را بدست آورده» تصریح کرد که تهران آمادگی دارد تا بر اساس مذاكرات سازنده، به تفاهم و توافق با جهان غرب دست یابد.