ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.06.2007, 11:03
الگوی کره جنوبی برای عراق

اعتماد: کاخ سفید فاش ساخت که واشنگتن در اندیشه یی جدید برای عراق است که همانا تبدیل این کشور به الگوی کره جنوبی است. این اندیشه را جرج بوش رئیس جمهور امریکا شخصاً در سر می پروراند. طبق آنچه از کاخ سفید به بیرون درز کرده، بوش به شدت تلاش می کند ماموریت های مهم امنیتی در عراق را به نیروهای عراقی واگذار کند تا از این طریق نیروهای امریکایی از رویارویی با گروه های مسلح درامان بمانند و در عین حال نهضتی اقتصادی در عراق تحقق یافته و تجربه دموکراسی در آن کشور پا بگیرد، همچنان که در کره جنوبی تحقق یافته است. روزنامه الشرق الاوسط به نقل از برخی منابع در کاخ سفید می نویسد؛ بوش امیدوار است عراق به یکی از ببرهای آسیایی تبدیل شود. (اصطلاح ببرهای آسیایی به برخی کشورهای آسیایی اطلاق می شود که توانسته اند به سرعت در مسیر توسعه و پیشرفته گام بردارند.)

تونی اسنو سخنگوی کاخ سفید نیز نخستین مقام کاخ سفید بود که اعلام کرد؛ حضور نیروهای امریکایی در عراق می تواند این کشور را به الگوی کره جنوبی تبدیل کند.

اسنو تصریح کرد؛ مدنظر امریکا این است که به رغم حضور نیروهای امریکایی در عراق، خود عراقی ها بتوانند مسوولیت امنیت را برعهده بگیرند و توانایی دفاع از خود را داشته باشند همچنان که نیروهای امریکایی از چند سال قبل در کره جنوبی حضور دارند تا امنیت این کشور را در برابر رویارویی احتمالی با کره شمالی تضمین کنند. اسنو اظهار داشت؛ البته حضور امریکا در عراق و کره جنوبی بنا به درخواست خود این دو کشور صورت گرفته است و مدت زمان ابقای ما در هر یک از آنها بستگی به تصمیم بغداد و سئول دارد. وی در عین حال گفت؛ جنگ با تروریسم طولانی خواهد بود اما نیازمند نیروهای جنگی برای مدت طولانی نیست.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی است که رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا دو روز پیش به صراحت اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی حضور نظامی طولانی مدت خود در عراق به موجب توافقات انجام شده میان دو کشور است. گیتس گفت؛ حضور طولانی مدت در عراق نیز تحت بررسی است و در اندیشه توافقی دوجانبه با دولت عراق در این خصوص است. این در حالی است که پیش تر مسوولان بلندپایه امریکایی از جمله گیتس بحث خروج تدریجی نیروهای امریکایی از عراق را مطرح کرده بودند.