ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 03.06.2007, 10:25
امریکا دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران است

ایسنا: معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا گفت كه پس از شكست نشست مادرید برای حل مساله هسته‌یی ایران آمریكا برای اقدام سریع در خصوص تحریم‌های سازمان ملل اعمال فشار می‌كند.

به گزارش روزنامه گلف نیوز، تام كیسی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا گفت: متاسفانه ایران دیدگاههایش را تغییر نداده است.

وی پس از آن صحبت می‌كرد كه علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خاویر سولانا رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مادرید با یكدیگر دیدار كردند.

كیسی گفت: آنها با تعلیق فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم آنطور كه قطعنامه‌های شورای امنیت می‌خواهند موافقت نكرده است و متاسفانه مسیری كه باید طی شود راه تحریم‌هاست.


مشاور امنیت ملی كاخ سفید:
تصویب قطعنامه‌ی سوم محتمل است


ایسنا: مشاور امنیت ملی كاخ سفید در یك نشست خبری با اشاره به گفتگو‌های ایران و آمریكا درباره عراق گفت: گفتگو درباره برنامه هسته‌یی ایران باید در چارچوب گسترده‌تری انجام گیرد؛ زیرا این مساله به كل جامعه بین‌المللی مربوط است.

به گزارش پایگاه اطلاعاتی كاخ سفید، استفان هادلی، مشاور امنیت ملی كاخ سفید در یك نشست خبری با اشاره به سخنان محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیرامون نودیوانگانی كه خواستار حمله به ایران هستند گفت: جامعه بین‌المللی با صراحت اعلام كرده است كه خواستار حل مساله هسته‌یی ایران از طریق روندی دیپلماتیك است. گفت‌وگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دستاورد آشكاری در بر نداشت. اما تا جایی كه من می‌دانم این مذاكرات ادامه خواهند یافت. مشكل ما این است كه ایران بار دیگر از پیروی از درخواست جامعه بین‌المللی كه در قطعنامه دوم شورای امنیت سازمان ملل نیز مطرح شد خودداری كرده است و این امر احتمال تصویب قطعنامه‌ی سومی را به دنبال دارد تا به این ترتیب فشار بر ایران افزایش یافته و این كشور متوجه شود كه جامعه بین‌المللی در زمینه لزوم توقف برنامه هسته‌یی ایران ثابت قدم است. به این ترتیب می‌توان مذاكرات را بر اساس پیشنهاد سه كشور اصلی اتحادیه اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) كه به نفع ایران و مردم آن است آغاز كرد. به نظر ما به نفع ایران است كه این پیشنهاد را پذیرفته و مجددا وارد مذاكرات شود.

هادلی در ادامه با تكرار اتهامات آمریكا مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران دخالت ایران در ناآرامی‌های عراق و كمك به حزب‌الله لبنان گفت: روابط ما با ایران تغییری نكرده است. ایران دست به اقداماتی می‌زند كه به نفع منافع ما و منافع درازمدت مردم ایران نیست. ایران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است، از درخواست جامعه بین‌المللی مبنی بر توقف برنامه‌ی هسته‌یی‌اش پیروی نمی‌كند، تلاشهای مردم عراق برای برقراری ثبات در این كشور را مخدوش می‌كند و از حزب‌الله و فشاری كه آنها بر دولت لبنان وارد می‌كنند حمایت می‌كند. این كارها مخل صلح هستند. ما در تلاشیم راهبردی برای برخورد با هر یك از آنها پیدا كنیم.

وی افزود: گفتگو با ایران درباره امنیت عراق نیز دو دلیل داشت. یكی اینكه دولت عراق از ما درخواست كرد تا تلاش كرده و ایران را متقاعد به داشتن نقشی سازنده در عراق كنیم. دوم اینكه فعالیت‌های ایران در عراق موجب كشتن نیروهای ما شده است و ما می‌خواستیم مستقیما به سفیر ایران اعلام كنیم كه این اقدامات برای ما قابل پذیرش نیست و ما ایران را مسوول این اقدامات در عراق می‌دانیم.

مشاور امنیت ملی كاخ سفید در ادامه به برنامه هسته‌ای ایران اشاره كرد و گفت: گفتگو درباره‌ی برنامه هسته‌یی ایران باید در یك چارچوب گسترده‌تر انجام گیرد؛ زیرا مایلیم دولت ایران متوجه شود كه این مساله تنها بین ایران و آمریكا نیست و به كل جامعه بین‌الملل مربوط می‌شود. همانطور كه اقدامات آنها در عراق نیز به مردم عراق و تلاش آنها برای پایان خشونت‌ها و ایجاد دموكراسی در این كشور مربوط است.


رایس: آمریكا قصد حمله به ایران را ندارد

ایسنا: آسوشیتدپرس به نقل از وزیر خارجه آمریكا گزارش داد: آمریكا درصدد جنگ با ایران نمی‌باشد و دیك چنی، معاون رییس جمهور آمریكا نیز از این خط مشی حمایت می‌كند.

رایس گفت: رییس جمهور آمریكا با صراحت درباره سیاست ما صحبت كرده است و تمامی اعضای كابینه وی و معاون رییس جمهور از آن حمایت می‌كنند.

وی با اشاره به مخالفت آمریكا با برنامه هسته‌یی‌ ایران گفت: رییس جمهور (آمریكا) با صراحت گفته است كه ما در یك روند دیپلماتیك بسر می‌بریم.

دیك چنی، معاون رییس جمهور آمریكا ماه گذشته هنگامی كه بر یك ناو هواپیمابری آمریكایی در آبهای خلیج فارس سوار بود به تهران هشدار داد كه واشنگتن ایران را از سلطه به خاورمیانه باز خواهد داشت.

رایس با تكرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران افزود: ما در حال استفاده از دیپلماسی هستیم تا از رسیدن به نقطه‌ای اجتناب ورزیم كه در آن مجبوریم گزینه‌ای ناخوشایند را انتخاب كنیم.

وی این گزینه‌ها را اقدام نظامی علیه ایران یا اجازه دادن به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌یی نام برد.

رایس در اعتراض به محمد البرادعی، مدیركل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی كه به ایران پیام‌های گوناگون می‌دهد گفت: ما دارای یك گزینه دیپلماتیك هستیم اما این گزینه تنها در صورتی موفق خواهد شد كه ما كاملا با ایرانیان صراحت داشته باشیم؛ نه اینكه پیاممان را مغشوش كنیم.

وی در هشدار به البرادعی افزود: ایران در حال دریافت پیغام درست از شورای امنیت سازمان ملل است كه تاكنون دو قطعنامه تحریماتی علیه ایران تثبیت كرده است. انتظار دارم كه این پیام را بلند و واضح از آژانس و مدیركل آن نیز دریافت كنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، كاندولیزا رایس نسبت به اینكه گفتگوهای بین ایران و اتحادیه اروپا موجب تعهد ایران برای تعلیق برنامه هسته‌یی‌اش خواهد شد ابراز شك و تردید كرد.

رایس گفت: سوال اصلی این است كه آیا ما در حال نزدیك شدن به نقطه‌ای هستیم كه ایران در آن فعالیت‌های غنی سازی‌اش را تعلیق می‌كند تا مذاكرات بتوانند آغاز شوند یا نه؛ من شواهدی حاكی از این امر نمی‌بینم.

رایس قبل از مذاكرات خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از ایران خواسته بود موضع خود را در بی‌اعتنایی به تحریم‌ها و درخواست جامعه بین‌المللی برای تعلیق برنامه‌ی هسته‌یی خود تغییر دهد.

رایس با اشاره به این امر گفت: ما نمی‌توانیم در حالی كه ایران به تكمیل فناوری هسته‌یی‌اش ادامه می‌دهد به مذاكرات بپردازیم.

سولانا و لاریجانی پنجشنبه گذشته در مادرید با یكدیگر دیدار و گفتگو كردند.


ایران آماده است «همین امروز» مساله هسته یی را حل کند

ایرنا: علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی از اراده ایران مبنی بر اینکه حاضر است «همین امروز» مساله هسته یی را حل کند، خبر داد.

وی با تاکید بر اینکه حل هرچه زودتر این مساله به نفع هر دو طرف است مذاکرات مادرید را یک گام به سوی حل مساله هسته یی ارزیابی کرد.

وی اظهارات اخیر رایس را بیانگر «رفتار معتدل تر» واشنگتن و «نشانه خوبی» عنوان کرد. لاریجانی همچنین با اشاره به مذاکرات بغداد اطمینان داد اگر امریکا چارچوب و پارادایم پیشنهادی ایران را برای حل مساله قبول دارد می توان مذاکرات در این زمینه را ادامه داد.

لاریجانی پس از دور تازه مذاکرات خود با «خاویر سولانا» در گفت وگو با ایرنا گفت؛ «اراده ما این است که همین امروز این مساله حل شود. ما اصلاً نیازی به زمان گرفتن نداریم چون ایران ظرفیت اتمی خود را به دست آورده و آماده است تا در درون یک مذاکرات سازنده، به تفاهم و توافق برسد.» وی گفت؛ «هر چه زودتر این مساله حل شود، بهتر است و ما علاقه مندیم به وضعیتی برسیم که ارتباط صحیح و آرامی به وجود آید. این به نفع هر دو طرف است.»

لاریجانی وضعیت کنونی بر سر مساله هسته یی ایران را در صورت وجود «اراده یی برای حل آن»، «بسیار سریع» قابل رفع دانست.

لاریجانی گفت؛ «اگر چنین اراده یی از آن سو باشد، می توان خیلی سریع در این زمینه به جمع بندی رسید، اما اگر آن را دچار نوعی پیچش سیاسی بکنند، باید از روش های دیپلماتیک برای بازکردن این گره ها بهره گرفت.»

وی افزود؛ «برداشت من این است که در مذاکرات مادرید، یک گام به سوی حل مساله هسته یی برداشته شده است.» وی یادآور شد که در مورد نحوه شکل گیری مذاکرات رسمی نیز دو طرف توافق کردند که «کار کارشناسی» در این زمینه صورت بگیرد.

وی گفت؛ «فکر می کنم در مادرید، ظرفیت هایی به وجود آمد که از آن می توان برای حل مساله هسته یی استفاده کرد اما نمی خواهم در مورد این پیشرفت غلو کنم.»